4 félév - Tanítás szorgalmi időszakban kéthetente, pénteki és szombati napokon.
280 000 Ft/félév
Bármely képzési terület szakjainak valamelyikén legalább alapképzésben szerzett végzettség és szakképzettség, illetve a korábbi képzési rendszerben szerzett főiskolai oklevél.
Egyéb feltételek:
- 5 év szakmai gyakorlat;
- legalább 60 óra (30 ülés) saját élményű szupervíziós folyamat;
- legalább 60 óra 5 évnél nem régebbi, igazolt önismereti munka;
Előnyt jelent:
- legalább 10 ülés egyéni vagy csoportos saját élményű szupervízió (1 egyéni ülés 60 perc, 1 csoportos ülés 90 perc), amit egy – a képzőhely által elismert – szupervizor tart és dokumentál;
- valamely pszichológiai módszerben szerzett jártasság és képesítés
A képzés megkezdésének feltétele:
- Minimum 10 ülés (20 óra, 5 alkalom) a képző szervezésében biztosított előszupervízió teljesítése
- 20–60 órás előszupervíziós csoportokat a Főiskola – a jelentkezések függvényében – 2023. április 1-től kezdve folyamatosan indít. Elvégzéséről igazolást állít ki.
- A 60 órás előszupervíziós csoport részvételi díja 80.000 Ft
Fontos: Az előszupervízió elvégzése nem biztosít automatikus felvételt a képzésre. Célja a képzés által képviselt szupervíziós szemlélet megismerésének biztosítása.
- Eredményes felvételi folyamat.
Felvételi vizsga módja és tartalma:
- a saját élményű szupervízió/előszupervízió tanulási tapasztalatára reflektáló összegzés beküldése 2023. augusztus 15-ig a szakvezető e-mail címére
- részvétel felvételi beszélgetésen
Az első előszupervíziós csoportok elindultak. További jelentkezőket folyamatosan fogadunk.
A felvételi beszélgetés ideje: 2023. augusztus 22. – szeptember 10. között, egyéni értesítés szerinti időpontban.
A felvételi vizsgára pont nem adható, minősítése megfelelt / nem felelt meg.
Jelentkezni az online felületen lehet. |
Tanítási napok a 2023/2024. tanév őszi félévében:
szeptember 15-16.
szeptember 29-30.
október 13-14.
október 27-28.
november 10-11.
november 24-25.
december 8-9.
Képzési cél:
A cél olyan szakemberek képzése, akik a hivatását gyakorló szakemberek fejlesztéséért dolgoznak, a szakmai személyiség karbantartásának és fejlesztésének leghatékonyabb eszközével, a szupervízióval. A szupervizor a szakmai működést vizsgálja a szerep, szervezet vagy intézmény kontextusában. A szupervízió tanulást, fejlődést, személyes hatékonyság növekedést szolgál, egy szerződésen alapuló, a saját szakmai tapasztalatokból kiinduló és mindig oda visszacsatoló folyamat keretében. Lényegi eleme, fő működésmódja az önreflexió, a szupervizor reflektív jelenléte.
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
A szupervizor szakirányú továbbképzésben végzettek ismerik:
- a segítő kapcsolati munka alapismereteit,
- a rendszerszemlélet alapjait, amely egy megértési stratégia, látásmód kialakítása, amely a jelenségek részleteit és összefüggéseit az egésszel való kölcsönhatásban, a lehető legszélesebb horizonton belül tárja fel és értelmezi,
- a terepkompetencia elméleti és gyakorlati alapjait; a szupervizori kompetencia fejlesztését az első kapcsolatfelvételtől a szerződéskötésen át, az összegző lezárásig a szupervíziós folyamatban,
- a szupervízió keretei között történő speciális tanulást, valamint az elmélet alkalmazását a szupervíziós működés során, gyakorlati szituációk révén,
- a szupervízió fajtáit: egyéni, coaching, szereptanácsadás, csoport-, team- és szervezeti tanácsadás,
- az intervenciós eszközöket, módszertani eszköztárat,
- a szupervízió etikai aspektusait és jogi vonzatait,
- a szupervizori működéshez nélkülözhetetlen szervezeti ismereteket,
- a csoportdinamika rendszerezett ismeretanyagát,
- a szupervízió alkalmazási területeit.
A szupervizor szakirányú továbbképzésben végzettek a megszerzett ismeretek birtokában alkalmasak:
- a szakmai interakcióból fakadó problémákra és konfliktusokra vonatkozó, szabályozott tanácsadási folyamatok kísérésére,
- a segítő kapcsolati munka speciális problémakonstellációinak feltérképezésére, s változás indukálására különleges megbeszélési helyzetben,
- a szakember és kliensei, az intézményi, a szervezeti, a kollégák és a szakember, a különféle kompetenciájú segítő szakemberek közötti kapcsolatok speciális dinamikájából fakadó nehézségek feldolgozására,
- a speciális tanulás különböző aspektusainak kezelésére, felismerésére, a szupervizált tanulásának, fejlődésének elősegítésére az elméleti jártasság és a saját, példaadó működés révén,
- a különböző pszichológiai munkaformák alapelvének megfelelően, az adott módszer egyes elemeinek önálló, szupervíziós technikaként való alkalmazására,
- a szupervíziós folyamatban az etikai vonulatok felismerésére és ezeknek a szakma szabályainak megfelelő keretben tartására; etikai dilemmák, konfliktusok esetén a folyamat megfontolt kísérésére,
- azon ismeretek kiválasztására, amelyekkel kompetens módon képes belépni és beavatkozni a szervezeti, intézményifolyamatokba,
- a szupervíziónak az adott terep sajátosságaihoz való rugalmas illesztésére.
Megszerezhető személyes adottságok, készségek:
- együttműködési és kapcsolatteremtő készség,
- konfliktuskezelési készség,
- felelősségtudat, pontosság, elkötelezettség,
- problémamegoldó képesség,
- elemzőképesség,
- szervezőkészség,
- kommunikációs készség,
- szakmai továbbképzésre, önképzésre való igény és igényesség.
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
- A diplomás szupervizor minden olyan területen, szervezetben, intézményben, létesítményben működhet, ahol nevelés, fejlesztés, képzés, újranevelés, korrekció, gyógyítás és rehabilitációs tevékenység folyik és ennek során a szakemberek humán intervenciókat használnak fel munkájukban.
- Jelenleg minden szférában egyre nagyobb igény van arra, hogy a szervezetekben, a vezetőképzésben, fejlesztésekben valódi, mélyreható változások induljanak meg. A szakemberek keresik és várják azokat a munkamódokat, amelyek segítségével ráláthatnak, tudatosabbá tehetik és lehetőség szerint a saját kezükbe is vehetik a körülöttük zajló átalakulási folyamatok irányítását
LETÖLTHETŐ MINTATANTERVEK:
A képzés jellege
A résztvevők saját szakmai működésük reflektív feldolgozásával válnak képessé arra, hogy a változások kihívásait kezelni tudják az irányításban és a szervezeti- és személyes szintű külső- és belső tanácsadásban. Ezért a képzés a változásra és önreflexióra nyitott, tiszta és hiteles kapcsolati dimenziókra törekvő emberek számára jelent perspektivikus tanulási lehetőséget.
A képzés jellemzően szupervíziós szemléletben működik: Az együtthaladáshoz nélkülözhetetlen a rendszeres személyes jelenlét, az aktív részvétel,. és az időközi feladatok teljesítése. A közösen megélt folyamatok mély, személyes szintű tanuláson vezetik át a hallgatókat. A képzésben oktató tanárok maguk is aktív szupervizorok, akik amellett, hogy vezetik, maguk is személyes szintű tanulásra nyitottan élik együtt a hallgatói csoporttal a képződési utat. Célkitűzésünk az, hogy a végzett hallgatók biztonsággal, szakmai személyiségük folyamatos fejlődésének igényét is mindig ébren tartva, magas szakmai minőségben tudjanak egyéni-, csoportos- és team szupervíziót vezetni.
A képzés gyakorlatközpontúsága, a tanulási folyamatok minden szintjén megjelenő szupervíziós szemlélet (a saját tapasztalatokból kiinduló fejlődési - változási folyamatok indukálása), és a csoportdinamikai történések átélése, magas szintű szakmai felkészültség-, a változásokat megújulással követni képes szakmai és személyes önismeret-, és tudatos szupervizori működés elérését teszi lehetővé a tanulási folyamat kihívásait, terhelődését és időráfordítását elkötelezetten vállaló hallgató számára..
A képzés szinterei, munkaformái: nagycsoport, kiscsoport, személyes kísérés, tutorális rendszer; önálló külső terepmunka formájában történő szupervízió gyakorlat egyéni ill. csoportos tanszupervíziós támogatással.
Egyes elméleti előadások, szemináriumok és konzultatív jellegű tanórák, a tantervben meghatározott arány szerinti mértékben on-line formában is szerveződnek/szervezhetőek.
A záróvizsga két részből áll:
1. szakdolgozat megvédése;
2. záróvizsga-felelet.
További tájékoztatás itt olvasható.