4 félév - Tanítás szorgalmi időszakban kéthetente, pénteki és szombati napokon.
280 000 Ft/félév
Bármely képzési terület szakjainak valamelyikén legalább alapképzésben szerzett végzettség és szakképzettség, illetve a korábbi képzési rendszerben szerzett főiskolai oklevél.
Egyéb feltételek:
5 év szakmai gyakorlat,
60 óra egyéni vagy csoportos szupervízió, vagy szupervízió alapú coaching, ami az előszupervízió keretében is teljesíthető,
legalább 60 óra, 5 évnél nem régebbi, igazolt önismereti munka, amelyből 40 óra a képzés első évének végéig teljesíthető.
Előnyt jelent:
legalább 10 ülés egyéni vagy csoportos saját élményű szupervízió (1 egyéni ülés 60 perc, 1 csoportos ülés 90 perc), amelyet egy – a képzőhely által elismert – szupervizor tart és dokumentál,
valamely pszichológiai módszerben szerzett jártasság és képesítés.
A képzés megkezdésének feltétele:
20 óra előszupervízió, ami minden jelentkező számára kötelező, függetlenül attól, hogy korábban hány szupervíziós ülésen vett részt.
Az előszupervíziós folyamatokat a képző intézmény szervezi.
A 20 óra előszupervíziós csoport részvételi díja 30.000,- Ft.
20–60 órás előszupervíziós folyamatokat a Főiskola – a jelentkezések függvényében – 2024. február 1-től kezdve folyamatosan indít. Elvégzéséről felnőttképzési igazolást állít ki.
Fontos: Az előszupervízió elvégzése nem biztosít automatikus felvételt a képzésre! Célja a képzés által képviselt szupervíziós szemlélet megismerésének biztosítása.
Felvételi vizsga módja és tartalma:
Eredményes felvételi folyamat.
a saját élményű szupervízió/előszupervízió tanulási tapasztalatára reflektáló összegzés beküldése május 31-ig a szakvezető e-mail címére
részvétel felvételi beszélgetésen
Jelentkezési határidő: szeptember 15.
Jelentkezni az online felületen lehet. |
Képzési cél:
A cél olyan szakemberek képzése, akik a hivatását gyakorló szakemberek fejlesztéséért dolgoznak, a szakmai személyiség karbantartásának és fejlesztésének leghatékonyabb eszközével, a szupervízióval. A szupervizor a szakmai működést vizsgálja a szerep, szervezet vagy intézmény kontextusában. A szupervízió tanulást, fejlődést, személyes hatékonyság növekedést szolgál, egy szerződésen alapuló, a saját szakmai tapasztalatokból kiinduló és mindig oda visszacsatoló folyamat keretében. Lényegi eleme, fő működésmódja az önreflexió, a szupervizor reflektív jelenléte.
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek
A szupervizor szakirányú továbbképzésben végzettek ismerik:
a segítő kapcsolati munka alapismereteit,
a rendszerszemlélet alapjait, amely egy megértési stratégia, látásmód kialakítása, amely a jelenségek részleteit és összefüggéseit az egésszel való kölcsönhatásban, a lehető legszélesebb horizonton belül tárja fel és értelmezi,
a terepkompetencia elméleti és gyakorlati alapjait; a szupervizori kompetencia fejlesztését az első kapcsolatfelvételtől a szerződéskötésen át, az összegző lezárásig a szupervíziós folyamatban,
a szupervízió keretei között történő speciális tanulást, valamint az elmélet alkalmazását a szupervíziós működés során, gyakorlati szituációk révén,
a szupervízió fajtáit: egyéni, coaching, szereptanácsadás, csoport-, team- és szervezeti tanácsadás,
az intervenciós eszközöket, módszertani eszköztárat,
a szupervízió etikai aspektusait és jogi vonzatait,
a szupervizori működéshez nélkülözhetetlen szervezeti ismereteket,
a csoportdinamika rendszerezett ismeretanyagát,
a szupervízió alkalmazási területeit.
A szupervizor szakirányú továbbképzésben végzettek a megszerzett ismeretek birtokában alkalmasak:
a szakmai interakcióból fakadó problémákra és konfliktusokra vonatkozó, szabályozott tanácsadási folyamatok kísérésére,
a segítő kapcsolati munka speciális problémakonstellációinak feltérképezésére, s változás indukálására különleges megbeszélési helyzetben,
a szakember és kliensei, az intézményi, a szervezeti, a kollégák és a szakember, a különféle kompetenciájú segítő szakemberek közötti kapcsolatok speciális dinamikájából fakadó nehézségek feldolgozására,
a speciális tanulás különböző aspektusainak kezelésére, felismerésére, a szupervizált tanulásának, fejlődésének elősegítésére az elméleti jártasság és a saját, példaadó működés révén,
a különböző pszichológiai munkaformák alapelvének megfelelően, az adott módszer egyes elemeinek önálló, szupervíziós technikaként való alkalmazására,
a szupervíziós folyamatban az etikai vonulatok felismerésére és ezeknek a szakma szabályainak megfelelő keretben tartására; etikai dilemmák, konfliktusok esetén a folyamat megfontolt kísérésére,
azon ismeretek kiválasztására, amelyekkel kompetens módon képes belépni és beavatkozni a szervezeti, intézményi folyamatokba,
a szupervíziónak az adott terep sajátosságaihoz való rugalmas illesztésére.
Megszerezhető személyes adottságok, készségek:
együttműködési és kapcsolatteremtő készség,
konfliktuskezelési készség,
felelősségtudat, pontosság, elkötelezettség,
problémamegoldó képesség,
elemzőképesség,
szervezőkészség,
kommunikációs készség,
szakmai továbbképzésre, önképzésre való igény és igényesség.
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
A diplomás szupervizor minden olyan területen, szervezetben, intézményben, létesítményben működhet, ahol nevelés, fejlesztés, képzés, újranevelés, korrekció, gyógyítás és rehabilitációs tevékenység folyik és ennek során a szakemberek humán intervenciókat használnak fel munkájukban.
Jelenleg minden szférában egyre nagyobb igény van arra, hogy a szervezetekben, a vezetőképzésben, fejlesztésekben valódi, mélyreható változások induljanak meg. A szakemberek keresik és várják azokat a munkamódokat, amelyek segítségével ráláthatnak, tudatosabbá tehetik és lehetőség szerint a saját kezükbe is vehetik a körülöttük zajló átalakulási folyamatok irányítását
A képzés jellege
A résztvevők saját szakmai működésük reflektív feldolgozásával válnak képessé arra, hogy a változások kihívásait kezelni tudják az irányításban és a szervezeti- és személyes szintű külső- és belső tanácsadásban. Ezért a képzés a változásra és önreflexióra nyitott, tiszta és hiteles kapcsolati dimenziókra törekvő emberek számára jelent perspektivikus tanulási lehetőséget.
A képzés jellemzően szupervíziós szemléletben működik: Az együtthaladáshoz nélkülözhetetlen a rendszeres személyes jelenlét, az aktív részvétel,. és az időközi feladatok teljesítése. A közösen megélt folyamatok mély, személyes szintű tanuláson vezetik át a hallgatókat. A képzésben oktató tanárok maguk is aktív szupervizorok, akik amellett, hogy vezetik, maguk is személyes szintű tanulásra nyitottan élik együtt a hallgatói csoporttal a képződési utat. Célkitűzésünk az, hogy a végzett hallgatók biztonsággal, szakmai személyiségük folyamatos fejlődésének igényét is mindig ébren tartva, magas szakmai minőségben tudjanak egyéni-, csoportos- és team szupervíziót vezetni.
A képzés gyakorlatközpontúsága, a tanulási folyamatok minden szintjén megjelenő szupervíziós szemlélet (a saját tapasztalatokból kiinduló fejlődési - változási folyamatok indukálása), és a csoportdinamikai történések átélése, magas szintű szakmai felkészültség-, a változásokat megújulással követni képes szakmai és személyes önismeret-, és tudatos szupervizori működés elérését teszi lehetővé a tanulási folyamat kihívásait, terhelődését és időráfordítását elkötelezetten vállaló hallgató számára..
A képzés szinterei, munkaformái: nagycsoport, kiscsoport, személyes kísérés, tutorális rendszer; önálló külső terepmunka formájában történő szupervízió gyakorlat egyéni ill. csoportos tanszupervíziós támogatással.
Egyes elméleti előadások, szemináriumok és konzultatív jellegű tanórák, a tantervben meghatározott arány szerinti mértékben on-line formában is szerveződnek/szervezhetőek.
A záróvizsga két részből áll:
1. szakdolgozat megvédése;
2. záróvizsga-felelet.
További tájékoztatás itt olvasható.