2/2024. (VI.10.) számú rektori utasítás
a tanfolyamok szervezéséről
A Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola SzMSz-ének 1.2.4.3. § (1) bekezdés a) pontjára hivatkozással az alábbi módon rendelkezem a Főiskolán meghirdetendő tanfolyamok szervezéséről.
1. § Tanfolyam létesítése
(1) Új tanfolyamot az SzMSz 1.2.3.2. § (1) bekezdés m) pontja alapján csak a Szenátus jóváhagyásával lehet létesíteni.
(2) A létesítési kérelmet a tanfolyam tervezett kezdési ideje előtt az alábbi határidővel szükséges benyújtani a Főtitkáron keresztül a vezetőségnek:
a) Az őszi félévben indítani kívánt tanfolyam létesítési kérelmének benyújtási határideje: március 31.
b) A tavaszi félévben indítani kívánt tanfolyam létesítési kérelmének benyújtási határideje: október 31.
(3) A tanfolyam létesítésének folyamata a következő:
a) A tanfolyam létesítési kérelmét a vezetőséghez szükséges benyújtani.
b) A tanfolyamfelelős létrehozza a tanfolyam leírását a főtitkártól kért űrlapon.
c) A tanfolyamfelelős a tanfolyam tervét – a főtitkárral egyeztetett időpontban – bemutatja a vezetőségnek.
d) A vezetőség a Szenátus elé viszi a tanfolyam létesítésének kérelmét.
e) A Szenátus jóváhagyását követően a tanfolyamfelelős a gazdasági igazgatóval egyeztet a tanfolyam pénzügyi tervéről: a részvételi díjról és a tanfolyami oktatók óradíjáról.
2. § Tanfolyam indítása
(1) A tanfolyamokat minden évben a vezetőség engedélyével lehet indítani.
(2) Az indítási kérelmet a tanfolyam tervezett kezdési ideje előtt az alábbi határidővel szükséges benyújtani a Főtitkáron keresztül a vezetőségnek:
a) Az őszi félévben indítani kívánt tanfolyam indítási kérelmének benyújtási határideje: április 30.
b) A tavaszi félévben indítani kívánt tanfolyam indítási kérelmének benyújtási határideje: november 30.
(3) A tanfolyam indításának folyamata a következő:
a) A tanfolyamfelelős – a főtitkárral egyeztetett időpontban – benyújtja a tanfolyamindítási kérelmet a vezetőséghez a főtitkártól kért űrlapon.
b) A vezetőségi döntést követően a főtitkár 5 napon belül értesíti a tanfolyamfelelőst és a képzési referenst a határozatról.
3. § Tanfolyamszervezés
(1) A vezetőség engedélyét követően 15 munkanapon belül a képzési referens megbeszélést hív össze, amelyen a tanfolyam szervezésében érintett szervezeti egységek (kommunikáció, Gazdasági Osztály) munkatársai, illetve a tanfolyamfelelős a tanfolyam szervezésének összehangolása érdekében meghatározzák az alábbiakat:
a) a tanfolyam indításának és a jelentkezési határidőnek a dátumát,
b) a jelentkezési űrlap és a minőségbiztosítási kérdőív tartalmát,
c) a szükséges tárgyi feltételek (terem, informatikai és egyéb eszközök) biztosítását,
d) a befizetések és a számlakiállítás rendjét,
e) az oktatók kifizetésének rendjét.
(2) A kommunikációs munkatárs a tanfolyam indulása előtt 3 hónappal elkészíti a reklámanyagokat és meghirdeti a tanfolyamot a Főiskola hirdetési felületein.
(3) A képzési referens
a) a jelentkezési határidő másnapján tájékoztatja a tanfolyamfelelőst, és az érintett szervezeti egységek munkatársait a jelentkezők létszámáról és a tanfolyam indulásáról,
b) elegendő jelentkező esetén tájékoztató e-mailt küld a tanfolyam résztvevőinek a képzés indulásáról és a tanfolyammal kapcsolatos egyéb tudnivalókról (képzés órarendje, teremszám, csoportbeosztás, képzési szerződés, díjbefizetés, számlakiadás),
c) egyeztet a Gazdasági Osztály munkatársaival a befizetésekről, számlákról és szükség esetén megadja az oktatók elérhetőségét és oktatási adatait a szerződéskötéshez a Gazdasági Osztálynak,
d) elvégzi a szükséges adminisztrációs jelentéseket a Felnőttképzési Akkreditációs Rendszerben és a Pedagógus-továbbképzési Információs Rendszerben,
e) biztosítja a tanfolyam elindulásához szükséges tárgyi feltételek, valamint a dokumentáció (képzési szerződés, jelenléti ív) meglétét,
f) folyamatosan egyeztet a tanfolyamfelelőssel és az érintett szervezeti egységek munkatársaival,
g) a tanfolyam végén – a tanfolyamfelelős tájékoztatása alapján – kiállítja a tanúsítványokat, valamint
h) eljuttatja a tanfolyamfelelős által az oktatók munkavégzéséről kiállított teljesítési igazolást a Gazdasági Osztálynak.
(4) A Gazdasági Osztály munkatársai
a) a tanfolyam indulását követő 10 napon belül elkészítik és kiküldik az oktatók szerződését,
b) nyomon követik a jelentkezők befizetéseit a képzési referenssel együttműködve,
c) kiállítják a tanfolyam résztvevői számára a befizetésekről szóló számlákat,
d) a tanfolyam végén, az oktatók által aláírt szerződés visszaérkezte után – a tanfolyamfelelős által kiállított teljesítési igazolás alapján – kifizetik az oktatók megbízási díját.
(5) A tanfolyamfelelős
a) a tanfolyam folyamatában összefogja, majd a tanfolyam végén a képzési referensnek átadja a tanfolyam oktatási adminisztrációs dokumentumait (továbbképzési napló, jelenléti ív, jegyzőkönyv a záróértékelésről),
b) a tanfolyam utolsó alkalmán – az Oktatási Hivatal által kiadott minőségbiztosítási szempontok szerint – visszajelzést kér a résztvevőktől, amelynek összefoglaló riportját a tanfolyam végét követő 10 napon belül eljuttatja a képzési referensnek,
c) a tanfolyam végén – az oktatókkal egyeztetve – tájékoztatja a képzési referenst a tanfolyamot sikeresen elvégző résztvevőkről,
d) a tanfolyam utolsó alkalmát követő 5 napon belül kiállítja a tanfolyami oktatók munkájáról a teljesítési igazolást és eljuttatja a képzési referensnek.
(6) Az oktatók
a) a tanfolyamfelelőssel való egyeztetés után – a Gazdasági Osztály megkeresésére – megküldik a szerződéskötéshez szükséges személyes adataikat a Gazdasági Osztály munkatársainak,
b) az tanfolyam elindulása után megtartják óráikat,
c) az esetleges akadályoztatást és az órák pótlását időben egyeztetik a tanfolyamfelelőssel,
d) eleget tesznek adminisztratív kötelezettségeinek (jelenléti ív és továbbképzési napló vezetése),
e) a tanfolyam végéig visszaküldik a Gazdasági Osztálynak az aláírt megbízási szerződést,
f) a tanfolyam végén egyeztetnek a tanfolyamfelelőssel a sikeresen végzett résztvevőkről.
4. § A jelen utasítás 2024. június 10-én lép hatályba.
Dr. Fehérváry Örs Jákó
rektor
5/2022. számú (VIII.22.) rektori utasítás
a pedagógiai gyakorlatok szervezésének eljárásrendjéről
A Szervezeti és Működési Rend 1.2.4.3. § (1) a) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbiakat rendelem el:
A Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola az alábbi pedagógiai gyakorlatokat szervezi:
- katekéta-lelkipásztori munkatárs alapképzés
- kateketikai gyakorlat,
- teológia osztatlan mesterképzés
- kateketikai gyakorlat,
- hittanár-nevelőtanár (egy- és kétszakos) osztatlan mesterképzés
- pályaszocializációs gyakorlat
- csoportos tanítási gyakorlat,
- szaktárgyi tanítási gyakorlat,
- összefüggő egyéni iskolai gyakorlat.
- hittanár-nevelőtanár osztott mesterképzés
- szaktárgyi tanítási gyakorlat,
- összefüggő egyéni iskolai gyakorlat.
Az adott gyakorlat célját, témáját és követelményeit a gyakorlathoz tartozó tanegységleírás tartalmazza.
A gyakorlatra a Neptunban meghirdetett kérvénnyel kell jelentkezni a gyakorlat teljesítését megelőző félévben.
Jelentkezési határidő:
- a tavaszi félévben kezdődő gyakorlatra: október 15.
- az őszi félévben kezdődő gyakorlatra: március 15.
A kérvény a Tanulmányok/Mintatanterv felületen a kiválasztott tanegységre kattintva érhető el.
A gyakorlatra történő jelentkezéskor a hallgatónak meg kell jelölnie a gyakorlat helyszínét, amelyet az érintett tanegység tanszéke jóváhagy.
A jóváhagyás után a hallgatónak 15 napon belül be kell nyújtania a tanszékre a gyakorló intézmény által kiállított befogadó nyilatkozatot.
Kivételt képeznek az alábbi esetek:
- Az osztatlan tanárképzés pályaszocializációs és csoportos tanítási gyakorlatára történő jelentkezéskor nem kell megjelölni a gyakorlat helyszínét. E két gyakorlat esetében a Főiskola jelöli ki a gyakorlóhelyet.
- Az osztatlan teológus képzésre épülő hittanár-nevelőtanár mesterképzést kezdő hallgatónak az első félévre történő beiratkozáskor a regisztrációs időszak végéig kell jelentkeznie a szaktárgyi tanítási gyakorlatra,
- Az Erasmus+ programban részt vevő és kivételes tanulmányi rendben tanuló hallgatóra a fentektől eltérő szabályozás vonatkozhat.
A gyakorlattal kapcsolatban konkrét kérdésekkel a gyakorlatszervező munkatárshoz lehet fordulni a gyakorlatszervezes [at] sapientia.hu (gyakorlatszervezes[at]sapientia[dot]hu) címen.
A gyakorlatra történő jelentkezés határidejét elmulasztó hallgató 3.000.- Ft adminisztrációs díj ellenében a határidő utáni 15 napig élhet a pótjelentkezés lehetőségével. A pótjelentkezési időszakban az adminisztratív határidő elmulasztásáért járó díjat a Neptun automatikusan kiveti a hallgatóra.
Annak a hallgatónak, akinek az alábbi okokból meg kell ismételni a gyakorlatszervezését, 3.000.- Ft adminisztrációs díjat kell fizetnie:
- aki a gyakorlati helyszín véglegesítését követően az alábbi határidőig nem jelzi írásban a gyakorlatszervező munkatársnak, hogy a gyakorlatát nem kezdi meg:
- őszi félévben kezdődő gyakorlat esetén augusztus 20-ig,
- tavaszi félév kezdődő gyakorlat esetén január 20-ig,
- aki neki felróható okból megszakítja gyakorlatát, és nem teljesíti azt az adott félévben.
Mentesül a hallgató a díjfizetési kötelezettség alól,
- ha igazolt egészségügyi ok miatt nem tudja megkezdeni a gyakorlatát vagy befejezni az elkezdett gyakorlatot,
- ha a gyakorlat teljesítésének félévéig nem tudta teljesíteni a gyakorlat megkezdéséhez szükséges tanegységi előfeltételeket.
Az adminisztrációs díjat a Tanulmányi Osztály munkatársa írja ki a Neptunban, a befizetési határidő minden esetben 30 nap.
Jelen utasítás a kihirdetése napján, 2022. augusztus 22-én lép hatályba, és visszavonásig érvényes.
2/2022. (III.7.) számú rektori utasítás a könyvértékesítésről és számlázásról szóló 2/2020. (VI.19.) számú rektori utasítás módosításáról
Jelen utasítás a Főiskola saját kiadású könyveinek, kiadványainak értékesítési folyamatát szabályozza.
A könyvértékesítés folyamatának felelőse a Könyvtár mindenkori vezetője. Feladatai:
- megvásárolható könyvek listájának összeállítása;
- az érvényesítendő egységárak meghatározása és aktualizálása a gazdasági igazgatóval egyeztetve;
- az aktuális adatok közzététele a Főiskola honlapján és szórólapokon;
- kapcsolattartás az értékesítő partnerekkel.
- Könyvértékesítés a Főiskola épületében
A kiadványok árusítását a Könyvtár munkatársai végzik.
Az értékesített könyvek ellenértékét pénzkazettában kell gyűjteni és a bizonylatokkal együtt biztonságos, zárható helyen tárolni.
1.1. Árusítás a Könyvtár recepcióján
A kiadványok a Könyvtár nyitvatartási idejében a könyvtári recepción személyesen vásárolhatók meg 35 % kedvezménnyel.
1.2. Árusítás a Főiskola belső rendezvényein
A rendezvényeken történő könyvértékesítésről alkalmanként a Főiskola vezetősége dönt.
A Főiskola rendezvényeinek ideje alatt a könyvárusítás a rendezvény helyszínén valósul meg. A kiadványok 35 % kedvezménnyel vásárolhatók meg.
- Könyvértékesítés a Főiskola épületén kívül
A Könyvtár vezetője tájékoztatja a Főiskola vezetőségét a Főiskola épületén kívüli (a továbbiakban: külső) könyvértékesítési alkalomra szóló meghívásról és a részvétel feltételeiről:
- helyszín;
- árusítás ideje;
- árusítás időtartama;
- árusító stand bérleti díja;
- árusításhoz szükséges humánerőforrás-szükséglet;
- előre meg nem határozott, egyéb speciális körülmények.
A külső könyvértékesítési alkalmon való aktuális részvételről a Főiskola vezetősége dönt.
2.1. Előkészítés
A külső könyvértékesítés előkészítési feladatait a Könyvtár vezetője végzi:
- egyeztetés a Főiskola érintett munkatársaival a rendezvény előtt egy hónappal;
- az árusításra szánt könyvek példányszámainak összekészítése;
- árjegyzék összeállítása;
- reklámanyag összekészítése;
- a könyvértékesítő munkatársak beosztásának elkészítése.
2.2. Árusítás
Az árusítás megszervezése a könyvtárvezető feladata. Amennyiben az árusítás nem megoldható kizárólag a Könyvtár munkatársainak bevonásával, az alábbi adminisztratív szervezeti egység munkatársai is részt vesznek a feladat elvégzésében:
- Tanulmányi Osztály;
- Kommunikáció;
- Gazdasági Osztály;
- Gondnokság.
A kiadványok eljuttatásában az árusítás külső helyszínére és a rendezvény végén vissza a Főiskolára a Gondnokság munkatársa nyújt segítséget.
A munkanapokon a rendes munkaidőn túlnyúló, illetve a szabadnapra eső munkavégzés ellentételezéseként a Főiskola a munkatársaknak fizetett szabadidőt biztosít.
2.3. Elszámolás;
2.3.1. Napi zárás
Az árusítás során az értékesített könyvek ellenértékét pénzkazettában kell gyűjteni és a bizonylatokkal együtt biztonságos, zárható helyen tárolni.
A rendezvény minden napján záráskor az árusító munkatársnak a könyvek ellenértékét be kell hoznia a Főiskola épületébe és saját szervezeti egységének biztonságos, zárt helyén kell elhelyeznie.
A rendezvény végéig a könyvek ellenértékét el kell juttatni a Könyvtár vezetőjének.
2.3.2. Rendezvény végi elszámolás
A rendezvény végső zárásakor a Könyvtár vezetője a számlatömböt, az összesítő bizonylatot (2. melléklet) a nyugtatömbbel és az értékesített könyvek ellenértékét a Gazdasági Osztályra leadja a rendezvényt követő első munkanapon.
- Könyvértékesítés értékesítési partnereken keresztül
Az értékesítési partnerekkel a Könyvtár vezetője veszi fel és tartja fenn a kapcsolatot.
Az értékesítési partnerekkel a Főiskola bizományos szerződést köt, amely tartalmazza az együttműködés szabályait.
A kiadványok eljuttatásában az értékesítő partnerekhez a Gondnokság munkatársa nyújt segítséget.
- A könyvértékesítés gazdasági folyamata
A 2007. évi CXXVII. törvény előírásai szerint az adóalany köteles számlát, illetve nyugtát kibocsátani termékértékesítésről, szolgáltatásnyújtásról a termék beszerzője, a szolgáltatás igénybe vevője részére. Az értékesített könyvek kiegyenlítése készpénzben vagy átutalással történhet, amiről a Főiskola megbízottja a vevő részére nyugtát vagy számlát bocsát ki.
A Főiskola Gazdasági Osztálya a Könyvtár részére biztosítja a számlaadási kötelezettséghez szükséges számla- és nyugtatömböket.
Mindkét nyomtatvány szigorú számadású, nyilvántartásuk a Gazdasági Osztályon történik. A Könyvtár részére a nyomtatványok átadás-átvétel formájában kerülnek átadásra (1. melléklet).
4.1. Nyugta
A nyugtát a Könyvtár megbízott dolgozója állítja ki. Kiállítása során az alábbi adattartalom kitöltése kötelező:
- a nyugta kibocsátásának kelte (év, hónap, nap, de nem előre kitöltve, hanem a kiállítással egy időben ráírva);
- a nyugta sorszáma (nyomdai úton előre rögzítve van);
- a nyugta kibocsátójának neve (Főiskola – int kibocsátó – adatait tartalmazó bélyegzőlenyomattal ellátva);
- a termék (könyv) értékesítésének adót is tartalmazó ellenértéke;
- a nyugta kiállítójának aláírása.
A nyugtán nem kell sem vevői adatokat, sem adókulcsokat szerepeltetni, a kötelezően feltüntetendő adatokon felül egyéb adatok, pl. könyv címe, nem mehetnek az áttekinthetőség rovására.
A napi értékesítéseket összesíteni kell. Az összesítő bizonylatot (2. melléklet) a nyugtatömbbel és az értékesített könyvek ellenértékét a Gazdasági Osztályra kell leadni az értékesítést követő hét első pénztári nyitvatartási időpontjában.
A kézi nyugtával történt értékesítéseket a könyvelésben külön, nyugtás bevételként kell szerepeltetni, naponta összesítve, egy összegben.
4.2. Számla
Kérésre a Főiskola számlát is kibocsáthat a vevő részére.
4.2.1. Készpénzfizetési számla
A készpénzfizetési számlát a Könyvtár megbízott dolgozója állítja ki. A készpénzfizetési számlát az alábbi kötelező adattartalommal kell kitölteni:
- számla sorszáma (nyomdai úton előre rögzített);
- a számlát azonosító adatok (Főiskola – mint eladó – adatait tartalmazó bélyegzőlenyomattal ellátva);
- vevő neve, címe, adószáma;
- a fizetés módja: KÉSZPÉNZ;
- a teljesítés időpontja (év, hónap, nap, de nem előre kitöltve, hanem a kiállítással egy időben ráírva);
- a számla kelte (készpénzfizetési számla, ezért megegyezik a teljesítés időpontjával);
- a fizetés határideje (a számla keltével egyező);
- az értékesített termék megnevezése;
- ÁFA kulcs („AM” írandó a számlára, mivel a Főiskola alanyi ÁFA-mentes)
- mennyiségi egysége (db, pld.);
- mennyisége;
- egységára;
- értéke (a mennyiség és az egységár szorzata).
A számlatömb első példánya a vevő tulajdona, azt részére át kell adni. A számlatömb második példányát egy munkanapon belül el kell juttatni a Gazdasági Osztályra a NAV elektronikus rendszerén történő rögzítés céljából.
A számlatömböt és az értékesített könyvek ellenértékét a Gazdasági Osztályra kell leadni az értékesítést követő hét első pénztári nyitvatartási időpontjában.
4.2.2. Átutalásos számla
Az átutalásos számlát a Gazdasági Osztály munkatársa állítja ki az alábbi esetekben:
- postai vagy elektronikus úton történő megrendelés;
- értékesítő partnerek fogyásjelentése;
- folyóirat-előfizetés.
A Könyvtár vezetője postai vagy elektronikus úton történő megrendelés, valamint az értékesítő partnerek fogyásjelentése alapján egy munkanapon belül, a folyóirat-előfizetés esetében évente egyszer – április hónapban – jelzi a Gazdasági Osztálynak a számlakiállítás szükségességét, megadva az alábbi adatokat:
- vevő neve, címe, adószáma;
- az értékesített termék megnevezése;
- mennyiségi egysége (db, pld.);
- mennyisége;
- egységára;
- postaköltség.
A Gazdasági Osztály három munkanapon belül kiállítja a számlát és átadja a Könyvtár vezetőjének.
4.2.2.1. Postai vagy elektronikus úton történő megrendelés
Postai vagy elektronikus úton történő megrendelés esetén a Könyvtár vezetője a kiállított számlát eljuttatja a megrendelőhöz. A számla kiegyenlítése után, amelyet a Gazdasági Osztály visszaigazol, a megrendelt kiadványokat a Könyvtár eljuttatja a megrendelőhöz.
A postázási folyamatban a Gondnokság munkatársa nyújt segítséget.
4.2.2.2. Értékesítő partnerek fogyásjelentése
A Könyvtár vezetője eljuttatja a kiállított számlát az értékesítő partnereknek.
4.2.2.3. Folyóirat-előfizetés
A Könyvtár vezetője eljuttatja a kiállított számlát az értékesítő partnereknek. A számla kiegyenlítése után, amelyet a Gazdasági Osztály visszaigazol, a megrendelt kiadványokat a Könyvtár eljuttatja a megrendelőhöz.
A postázási folyamatban a Gondnokság munkatársa nyújt segítséget.
A könyvkiadással kapcsolatos könyvtári értékesítésről félévente pénzügyi záráshoz összesítőt és beszámolót kell készíteni.
A Főiskola ÁFA-besorolásához kapcsolódó gazdasági érdekének védelmében a gazdasági igazgató elrendelheti az értékesítés korlátozását.
Budapest, 2022. március 7.
Dr. Fehérváry Örs Jákó
rektor
Melléklet:
6/2021. (XI.08.) számú rektori utasítás
a Főiskolára be- és kilépő oktatók, munkatársak és hallgatók informatikai rendszerekhez való jogosultságainak szabályozásáról
A Szervezeti és Működési Rend 1.2.4.3. § (1) a) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Főiskolára be- és kilépő oktatók, munkatársak és hallgatók informatikai rendszerekhez való jogosultságainak rendjét az alábbiak szerint szabályozom:
A Főiskolával jogviszonyban álló valamennyi oktató, munkatárs és hallgató jogosult az alábbi oktatást segítő informatikai rendszerek használatára:
Neptun Elektronikus Tanulmányi Rendszer: A Tanulmányi Osztály az oktatói, illetve hallgatói jogviszony kezdetekor a belépő oktató és hallgató adatait, a Gazdasági Osztály a munkaviszony kezdetekor a munkatárs adatait rögzíti a Neptun rendszerben, generálja és e-mailben megadja a rendszerbe való bejelentkezéshez szükséges felhasználónevet és jelszót.
Sapientia Webmail: A hivatalos munkahelyi levelezés minden oktató és munkatárs számára a sapientia.hu végződésű e-mail címen (vezetéknév.keresztnév [at] sapientia.hu) folyik.
A rendszerbe való bejelentkezéshez szükséges e-mail címet, felhasználónevet és jelszót a jogviszony kezdetekor a Tanulmányi Osztály a belépő oktató számára, a Gazdasági Osztály a belépő munkatárs számára az Informatikától igényli. A rendszerhez való jogosultságot az oktatói jogviszony megszűnésekor – megbízási jogviszonnyal rendelkező oktatók esetében az oktatott tanegység kurzusmeghirdetésétől függően – a Tanulmányi Osztály, munkatársi jogviszony megszűnésekor a Gazdasági Osztály tájékoztatása alapján az Informatika törli.
Microsoft Teams: A rendszerbe való bejelentkezéshez szükséges felhasználónevet és jelszót az oktatói, illetve hallgatói jogviszony kezdetekor – a név, Neptun-kód, születési dátum és e-mail cím megadásával – a Tanulmányi Osztály, belépő munkatárs számára a Gazdasági Osztály igényli az Informatikától. A rendszerhez való jogosultságot a jogviszony megszűnésekor – oktatók és munkatársak esetében a webmail-jogosultsággal összhangban – a Tanulmányi Osztály, illetve a Gazdasági Osztály tájékoztatása alapján az Informatika törli.
Számítógép-használat: Minden oktató és munkatárs jogosult számítógép használatára a saját szervezeti egységénél, valamint a Főiskola Könyvtárában. Az eszközbe való belépéshez szükséges felhasználónevet és kódot a jogviszony kezdetekor – a név, Neptun-kód, születési dátum és e-mail cím megadásával – a Tanulmányi Osztály igényli a belépő oktató, a Gazdasági Osztály a belépő munkatárs számára az Informatikától. A rendszerhez való jogosultságot a jogviszony megszűnésekor a Tanulmányi Osztály, illetve a Gazdasági Osztály tájékoztatása alapján az Informatika törli.
Minden beiratkozott hallgató jogosult a Főiskola Könyvtárában elhelyezett számítógép-park használatára a Könyvtár nyitvatartási idejében. A hallgató számára a hallgatói jogviszony kezdetekor – a név, Neptun-kód, születési dátum és e-mail cím megadásával – a Tanulmányi Osztály igényli az Informatikától. Ez a jogosultság a jogviszony megszűnéséig – abszolvált hallgatók esetében a záróvizsga letételéig – él.
Adatbázisok: A Főiskola oktatói által közreadott oktatási segédanyagokat tartalmazó jegyzetadatbázis, valamint a Főiskola által előfizetett adatbázisok távoli használatának jogosultsága a számítógép-használati jogosultsággal azonos.
Budapest, 2021. november 8.
Dr. Fehérváry Örs Jákó rektor
2/2017. (IX.04.) számú rektori utasítás A saját kiadású kiadványok értékesítési folyamatáról szóló 6/2016. (IX. 12.) sz. rektori utasítás módosítása, egységes szerkezetben
Módosította a 2/2022. (III.7.) számú rektori utasítás.
Jelen utasítás a Főiskola saját kiadású könyveinek, kiadványainak, elsősorban jegyzetként a hallgatók részére történő értékesítési folyamatát szabályozza.
A könyvek/kiadványok listáját és az érvényesítendő egységárakat a jelen utasítás 1. mellékletét képező – a Főiskola könyvkiadásáért felelős tipográfusa által szükség szerint aktualizált – lista tartalmazza.
A 2007. évi CXXVII. törvény előírásai szerint az adóalany köteles számlát/nyugtát kibocsátani termékértékesítésről, szolgáltatásnyújtásról a termék beszerzője, a szolgáltatás igénybevevője részére. A Főiskola könyvkiadása során előállított könyvek egy részét saját könyvtárában értékesíti. Az értékesített könyvek kiegyenlítése csak készpénzben történhet, melyről a Főiskola megbízottja a vevő részére nyugtát bocsát ki. Indokolt kérésre nyugta helyett számlát is lehet kibocsátani.
A Főiskola gazdasági osztálya a Könyvtár részére biztosítja a számlaadási kötelezettséghez szükséges számla és nyugta tömböket. (2. melléklet)
Mindkét nyomtatvány szigorú számadású, melynek nyilvántartása a Gazdasági Osztályon történik. A Könyvtár részére a nyomtatványok átadás-átvétel formájában kerülnek átadásra.
A nyomtatványokat a könyv értékesítése során a Könyvtár megbízott dolgozója állítja ki.
1. Nyugta kiállítása során az alábbi adattartalom kitöltése kötelező:
a nyugta kibocsátásának a kelte (év, hónap, nap de nem előre kitöltve, hanem a kiállítással egy időben ráírva)
a nyugta sorszáma (nyomdai úton előre rögzítve van)
a nyugta kibocsátójának neve ((Főiskola (kibocsátó) adatai bélyegzőlenyomattal ellátottak))
a nyugta első rovatában, az értékesített termék megnevezése, mögötte a jegyzetet jelölő „jegyzet” megjegyzés
a termék (könyv) értékesítésének adót is tartalmazó ellenértéke (Az 1. mellékletben szereplő összeg kerül a nyugtára!)
a nyugta kiállítójának aláírása
A nyugtán nem kell sem vevői adatokat, sem adókulcsokat szerepeltetni, a kötelezően feltüntetendő adatokon felül egyéb adatokat, pl. könyv címe, azonban azok feltüntetése nem mehet az áttekinthetőség rovására.
A napi értékesítéseket összesíteni kell. Az összesítő bizonylatot a nyugta tömbbel (melléklet) és az értékesített könyvek ellenértékét a Gazdasági Osztályra kell leadni az értékesítést követő hét első pénztári nyitvatartási időpontjában.
A kézi nyugtával történt értékesítéseket a könyvelésben külön, nyugtás bevételként kell szerepeltetni, naponta összesítve, egy összegben. (3. melléklet)
2. Kérésre a Főiskola számlát is kibocsáthat a vevő részére.
A számlát olvashatóan az alábbi kötelező adattartalommal kell kitölteni:
számla sorszáma (nyomdai úton előre rögzített)
a számlát azonosító adatok (Főiskola (eladó) adatai bélyegzőlenyomattal ellátottak)
vevő neve, címe
a fizetés módja: készpénz
a teljesítés időpontja (év, hónap, nap de nem előre kitöltve, hanem a kiállítással egy időben ráírva)
a számla kelte (Készpénzes számla, ezért megegyezik a teljesítés időpontjával)
a fizetés határideje (a számla keltével egyező)
az értékesített termék megnevezése, mögötte a jegyzetet jelölő „jegyzet” megjegyzés
a számlán olvashatóan az alábbi szöveget kell feltüntetni az ÁFA kulcs mezőnél:„AAM a 85.§ (1) alapján”
mennyiségi egysége (db, pld.)
mennyisége
egységára – (Az 1. mellékletben megjelölt összeg)
értéke (a mennyiség és az egységár szorzata)
A számlatömb első példánya a vevő tulajdona, azt részére át kell adni. A számlatömböt és az értékesített könyvek ellenértékét a Gazdasági Osztályra kell leadni az értékesítést követő hét első pénztári nyitvatartási időpontjában.
Az értékesített könyvek ellenértékét pénzkazettában kell gyűjteni és a bizonylatokkal együtt biztonságos zárható helyen tárolni.
A könyvkiadással kapcsolatos könyvtári értékesítésről félévente pénzügyi záráshoz összesítőt és beszámolót kell készíteni.
A könyvek/kiadványok a fenti szabályok betartása mellett esetenként a könyvtártól eltérő helyszínen is, alkalmi, „mozgó” árusítással is értékesíthetők.
A Főiskola ÁFA besorolásához kapcsolódó gazdasági érdekének biztosítása érdekében a gazdasági igazgató elrendelheti az értékesítés korlátozását.