Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
SVMT2 |
Szupervizor |
kollokvium
|
12/félév |
4 |
A tanegység célja
A szupervízió, mint tanulás 1. tantárgy sikeres teljesítése
A tanegység célja
A hallgatók elméleti és gyakorlati ismereteinek bővítése a szupervízió keretei között történő speciális tapasztalati tanulásról, valamint az elmélet alkalmazásáról a szupervíziós működés során gyakorlati szituációk révén.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
A szupervízor jelölt váljon képessé a speciális tanulás különböző aspektusainak kezelésére, felismerésére, a szupervízált tanulásának, fejlődésének elősegítésére az elméleti jártasság és a saját, példaadó működés révén.
Tematika
A négy félévet átfogó tárgy a tapasztalati tanulás elméletéből kiindulva a szupervízió, mint a „tanulás tanulása” definícióját járja körül. Mit nevezünk tanulási hipotézisnek? Hogyan tudunk olyan tanulási környezetet kialakítani, amely biztosítja a folyamatos reflexió lehetőségét? Milyen tanulási stílusok vannak? A hallgatók elsajátítják a szupervíziós tanulás rugalmas illesztését az adott folyamat résztvevőinek tanulási stílusához. Megismerkednek a legfontosabb tanulási tárgykörök (a segítő személye, a munkaszituáció és a szupervíziós helyzet interakciójában megjelenő munkatapasztalat) alapvető ismereteivel.
II. félév: Kérdések a szupervízióban
• Tanulási hipotézis és diagnózis – hasonlóságok, különbözőségek, alkalmazhatóság a szupervízióban
• Lineáris, reflektív, kontextuális és cirkuláris kérdéstípusok jellemzői
• A különböző kérdéstípusok alkalmazásának lehetőségei a szupervízióban
• Intervenciós piramis
Követelmény
Részvétel az előadásokon
Kutatómunka elvégzése
Írásbeli dolgozat
A tanegység célja
Tomm, K: Az interventív (beavatkozó) interjúzás, in Biró Sándor – Komlósi Piroska (szerk.): Családterápiás olvasókönyv, Animula, Budapest, 2001, 75-117.
Ajdukovic, Marina et al.: ECVision. A szupervízió és a coaching európai fogalomtára és kompetenciaprofilja, MSZCT, Budapest, 2016.
Kessel, Louis van – Haan, Dinie: A szupervíziós tanulás tervezett modellje, in Louis van Kessel – Sárvári György (szerk.): A szupervízió koncepcionális kérdései, Supervisio Hungarica Füzetek 2., Supervisio Hungarica, Budapest, 1996., 73-84.
Kessel, , Louis van – Haan, Dinie: A tanulási hipotézis szerepe a szupervízión belüli tanulási folyamat facilitálásában, in Louis van Kessel – Sárvári György (szerk.): A szupervízió koncepcionális kérdései, Supervisio Hungarica Füzetek 2., Supervisio Hungarica, Budapest, 1996, 85-97.
Saari, Carolyn: Tanulási koncepciók a szupervízióban, in Louis van Kessel – Sárvári György (szerk.): A szupervízió koncepcionális kérdései, Supervisio Hungarica Füzetek 2., Supervisio Hungarica, Budapest, 1996, 98-108.
Wilson, Timothy D.: Ismeretlen önmagunk. A tudattalan megközelítése, Háttér Kiadó, Budapest, 2010.
Dweck, Carol S.: Szemléletváltás. A siker új pszichológiája, HVG Könyvek, Budapest, 2020.
Watzlawick, Paul – Weakland, John H. – Fisch, Richard: Változás. A problémák keletkezésének és megoldásának elvei, Animula, Budapest, 2008.