Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
SVMF1 |
Szupervizor |
kollokvium
|
14/félév |
3 |
A tanegység célja
A négy féléves tantárgy első szakaszában az egyéni változási, fejlődési folyamat törvényszerűségeire, mechanizmusaira fókuszálunk. A tantárgy cléja, hogy ezek megismerésével és megértésével váljanak képessé a hallgatók a szupervízióban létrejövő változási- fejlődési folyamat facilitálására. Kiemelt cél, hogy a változás, fejlődés, mint lehetőség alapos megismerésével a hallgatók képessé váljanak erre reflektáló, a tanulás céljára vonatkozó tiszta szerződést kötni a folyamat résztvevőivel.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Elemzőkészség
Modellalkotás
Önreflexió
Rugalmas alkalmazkodás
Nézőpontváltás
Szaknyelv használata
Tematika
A fejlődés, változás folyamata a szupervízióban
A félév során a szupervízió egyik legfontosabb céljával: a szakmai-személyes fejlődéssel, az ezt feltételező, illetve magában hordozó változással foglalkozunk, egészen pontosan annak folyamatával.
A hallgatók megismerik azokat a tanulási/fejlődési modelleket, amelyek segítségével a változás folyamata a szupervízióban érzékelhetővé, követhetővé válik.
A szupervíziós szintek megismerése felkészíti a hallgatókat a dinamikai jelenségek alaposabb megértésére, egyúttal segít eligazodni a határok - különösen a terápiás határok - felismerésében.
Megismerve a tanulási hipotézis illetve a tanulási diagnózis jelentését és jelentőségét a szupervíziós tanulási folyamatban, képesek lesznek nagyobb tanulási autonómiát kínáló helyzetek kialakítására a szupervíziós folyamatban. Ez, valamint a (szupervíziós) fejlődésmodellek feldolgozása megalapozza számukra az integrált szakmai személyiség kialakulásának támogatását.
Megértve a szupervíziós folyamat potenciális célkitűzéseinek távlatait és határait, a - tulajdonképpen a szupervíziós folyamat előkészítését jelentő megbízásra helyezzük a hangsúlyt: cél a tiszta megbízás, szerződés
Követelmény
Részvétel az előadásokon
Csoportmunka elvégzése (Egyéni változási folyamat reflektív elemzése, külső megfigyelőtől gyűjtött visszajelzésekkel kiegészítve)
Kötelező irodalom
Rogers, Carl Ransom: Valakivé válni, Edge 2000 Kft, Budapest, 2010.
Block, Peter: Makulátlan tanácsadás. Útmutató a szervezeti változtatásokhoz tanácsadóknak, ügyfeleknek, vezetőknek, HVG Könyvek, Budapest, 2005.
Ajánlott irodalom
Erikson, Erik Homburger: Az emberi fejlődés nyolc szakasza, in Szakács Ferenc – Kulcsár Zsuzsanna (szerk.): Személyiségelméletek, ELTE Eötvös Kiadó, 2001, 127-138.
Zeller, Doris: Az ítéletalkotás, mint eljárás, in Bagdy Emőke – Wiesner Erzsébet (szerk.): Szupervizió. Egyén-csoport-szervezet, Print-X-Budavár Kiadó, Budapest, 2005, 51-61.
Kallabis, Oriana: A háromszög-szerződések konstrukciója – szerződéskötés három érdekképviselet között, in Norbert Lippenmeier (szerk.): Szemelvények a német szupervíziós irodalomból, Supervisio Hungarica Füzetek 1., Supervisio Hungarica, Budapest, 1996, 75-88.
Parsons, Janice E. – Durst, Douglas: Tanulási szerződések. Félreértések és helytelen alkalmazások, in Louis van Kessel – Sárvári György (szerk.): A szupervízió koncepcionális kérdései, Supervisio Hungarica Füzetek 2., Supervisio Hungarica, Budapest, 1996, 132-142.
Rappe-Giesecke, Kornelia: A tanácsadás iránti igénytől a szerződéskötésig – diagnózis és szetting, in Bagdy Emőke – Wiesner Erzsébet (szerk.): Szupervízió Egyén- csoport-szervezet, Print-X-Budavár Kiadó, Budapest, 2005, 175-189.