Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
SVIVT2 |
Szupervizor |
gyakorlati jegy
|
12/félév |
1 |
Tanegységi előfeltétel
Lezárt 2. félév
Az Intervenciós technikák alkalmazása a szupervízióban 1.
c. tantárgy elvégzése
A tanegység célja
A szupervizióban alkalmazott intervenciós technikák megismerése és készségszintű alkalmazásukhoz szükséges kompetenciák megerősítése
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Empátia
Rapport kialakítása
Értő figyelem
Kérdezéstechnika
Visszajelzés adása
Stratégiai gondolkodás
Kettős figyelem
Tematika
Az egyik legfontosabb szupervizori kompetencia az empátia. Erre alapozzuk mindazokat a módszertani elemeket és intervenciós technikákat, amelyek kézzelfoghatóvá, megragadhatóvá teszik a szuperviziós folyamatot. Az empátia fejlesztése önmagában messze meghaladja egy tantárgy kereteit - ezt a feladatot a szuperviziós képzés egésze, a maga komplexitásában hivatott ellátni. Az intervenciós technikák tantárgy keretein belül arra vállalkozhatunk ezen a téren, hogy folyamatosan fókuszban tartjuk, ezáltal élesítjük a hallgatók munkája/ gyakorlata során ezt a kompetenciát, ezáltal biztosítva, hogy élettel teli technikákkal dolgozó szakemberekké váljanak.
Az alapvető technikákon túl a hallgatók megismernek különböző szupervíziós folyamatmodelleket, valamint társterületek folyamatmodelljeibe is betekintést nyerhetnek. Az intervenciós technikákat ezen modellek gyakorlásával rendszerbe foglalva is dolgoznak, ezzel szakmai munkájuk integráns részévé tesszük az alaptechnikákat.
A tantárgy két féléves. A második félévben arra helyezzük a hangsúlyt, hogy a megismert alaptechnikákat a hallgatók internalizálják, megkezdjék a saját szupervízori stílusuk tudatosítását.
Követelmény
Részvétel a gyakorlati órákon
Dolgozat elkészítése (Intervenciós technikák: önreflexió és peer-visszajelzések rendszerszemléletű elemzése) Gyakorlati vizsga sikeres teljesítése (Intervenciós technikák alkalmazása egy segítő beszélgetésben)
Kötelező irodalom
Ynse Stapert oktatófilmjei
O'Connor, Joseph – Lages, Andrea: Coaching with NLP, HarperCollins, London, 2004.O'Connor, Joseph – Lages, Andrea: NLP tréning. Gyakorlati útmutató a bennünk rejlő lehetőségek kibontakoztatására. Hogyan váljunk a tréning mesterévé?, Bioenergetic, Budapest, 2005.
Watzlawick, Paul – Weakland, John H. – Fisch, Richard: Változás. A problémák keletkezésének és megoldásának elvei, Gondolat, Budapest, 1990.