Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
SVRSZ |
Szupervizor |
kollokvium
|
14/félév |
4 |
A tanegység célja
A stúdium célja egy olyan megértési stratégia, látásmód kialakítása, amely a jelenségek részleteit és összefüggéseit az egymással és az egésszel való kölcsönhatásban, a lehető legszélesebb horizonton belül szeretné feltárni és értelmezni.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
- Szempontváltási készség lineáris és cirkuláris logika között - Rendszerszempontú gondolkodás, elemzés képessége - Hálózatos gondolkodás, elemző képesség - Együttműködési és kapcsolatteremtő készség - Felelősségtudat, pontosság, elkötelezettség - Elemzőképesség - Kommunikációs készség - Szakmai továbbképzésre, önképzésre való igény és igényesség |
Tematika
A „Bevezetés a rendszerszemléletbe” alapvetően szemléletformáló tárgy, amely a rendszerben gondolkodás és észlelés filozófiai és lélektani alapjait foglalja össze, valamint a rendszerkutatás kiemelt eredményeit és alkalmazási területeit ismerteti meg a hallgatókkal. A hallgatók ismereteket szereznek az egyén és a rendszerek közötti kölcsönhatásról, a legjellemzőbb szociálpszichológiai és csoportlélektani jelenségekről és betekintést nyernek a szervezetek rendszerszemléletébe. Mindezek mellett gyakorlati eszközöket is kapnak a szervezetben működő egyén szervezethez való viszonyának megismeréséhez. Főbb témakörök: • Az egyén és a rendszerek – Egyén – család – csoport - szervezet • A határok természete • General system theory - Ludwig Von Bertalanffy rendszerelmélete • rendszerarchetípusok • Élő hálózatok jellemzői • A rendszerszemlélet alkalmazhatósága a szupervízióban • A csoport és csoportköziség • A szervezetek rendszerszemlélete • Az organogram módszer • „Szerepeim tortája”, munkahely-rajz mint kreatív eszközök a rendszerszemléletű szupervízióban • A szupervizor, mint a szupervizált rendszerének új eleme |
Követelmény
Részvétel az előadásokon, kutatási munka elvégzése, írásbeli dolgozat
Kötelező irodalom
Kötelező és ajánlott irodalom:
Hézser Gábor: Miért? Rendszerszemlélet és lelkigondozói gyakorlat, Kálvin, Budapest, 2001, 9-29.
Komlósi Piroska: A család támogató és károsító hatásai az egyénre, in Gerevich József (szerk.): Közösségi mentálhigiéné, Animula, Budapest, 1997, 13-34.
Bagdy Emőke – Császár Gyula: Pszichológiai szempontok az orvosi beszélgetésben Orvosi Hetilap 120 (1979/37) 2219- 2223.
Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés, Aula, Budapest, 2007.
Barabási Albert László: Behálózva. A hálózatok új tudománya: hogyan kapcsolódik minden egymáshoz, és ez mit jelent a tudományban, az üzleti és a mindennapi életben, Helikon, Budapest, 2013.
Berger, Peter – Kellner, Hansfried: Valóságfelépítés a házasságban, in Hernádi Miklós (szerk.): A fenomenológia a társadalomtudományokban, Gondolat, Budapest, 1984.
Buda Béla: A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei, Animula, Budapest, 2003.
Csermely Péter: A rejtett hálózatok ereje. Mi segíti a világ stabilitását?, Vince Kiadó, Budapest, 2005.
Gelsei Bernadett: A megoldásközpontú tanácsadás gyakorlata, Animula, Budapest, 2015.
Ludewig, Kurt: Rendszerszemléletű terápia. A klinikai elmélet és gyakorlat alapjai, Coincidencia, Budapest, 2003, 65-120.
Jong, Peter De – Berg, Insoo Kim: Feladattól a megoldásig. A megoldásközpontú interjúzás művészete, Animula, Budapest, 2013.
Senge, Peter M.: Az 5. alapelv, HVG Könyvek, Budapest, 1998.