Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
SVMI1 |
Szupervizor |
kollokvium
|
12/félév |
4 |
A tanegység célja
A kurzus célja, hogy a szupervizor-jelölt helyesen tudja alkalmazni a szupervízióban az általa ismert, és esetleg más kontextusban már biztonságosan használt intervenciós eszközöket.
Legyen képes ezekhez integrálni a képzés során megismert szupervizori eszköztárat. Rendelkezzen árnyalt szempontokkal ezek differenciált, a helyzetben adekvát és legjobb hatékonysággal történő alkalmazásának megválasztásához.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
helyzetátlátás, elemzőképesség, rendszer-gondolkodás képessége, kreativitás, mérték-érzék;
a segítő kapcsolati munka speciális problémakonstellációinak feltérképezése, a különböző segítőkapcsolati/tanácsadási munkaformák alapelvének megfelelő, az adott módszer egyes elemeinek önálló, szupervíziós technikaként való alkalmazása, intervenciós eszközök alkalmazása, módszertani eszköztár bővítése.
Tematika
A módszertani integráció kurzusa arra a kérdésre keresi a választ, hogy a képzés során megismert, vagy már előzőleg elsajátított, alkalmazott technikák hogyan állíthatók a szupervízió szolgálatába? A hallgatók egymást facilitálva összeállítják saját, eddigi tanulmányaikra, tapasztalataikra épülő módszertani tárházukat, és az oktatók irányításával, sajátélményű kiscsoportos munkában kipróbálják azok szupervíziós alkalmazási lehetőségeit.
Főbb témakörök:
- Módszertani elem fogalma
- Módszertani eklekticizmus és a szupervízió
- A módszertani elemek mint az önreflexió elősegítésének eszközei
- A hallgatók módszertani tárháza
- A módszertani elemek alkalmazásának lehetőségei
- Módszertani elemek alkalmazása helyzetgyakorlatokban
- Amíg a szupervizált eljut saját szupervíziós kérdéséig
- A csoportban meglévő bizalom szintje az önreflektív munkára való nyitottság összefüggése
- Kreatív elemek alkalmazása a szupervízióban
Követelmény
Félévzáró dolgozat beadása
Kötelező irodalom
Bellersen, Monique – Kohlmann, Inez: Intervízió. Az elakadástól a változáson át a kibontakozásig a csoportos akciótanulás tíz módszerével, Harmat, Budapest, 2021.
Cordes, Charlotte:Ne féljünk a rögtönzéstől! Újszerű improvizációs gyakorlatok tanácsadáshoz és coachinghoz, In Dynamics Consulting Kft., Budapest, 2020.
Fatzer, Gerhard: Kreatív módszerek a szupervízióban, in Norbert Lippenmeyer – Wiesner Erzsébet (szerk.): A szupervízió világa, Supervisio Hungarica Füzetek 3., Supervisio Hungarica, Budapest, 1998, 141-145.
Richter, Kurt F – Fallner, Heinrich: Kreatív módszerek a szupervízióban és a tanácsadásban, in Bagdy Emőke – Wiesner Erzsébet (szerk.): Szupervizió. Egyén-csoport-szervezet, Print-X-Budavár Kiadó, Budapest, 2005, 321-334.
Williams, Antony J.: Akciós módszerek a szupervízióban, in Louis van Kessel – Sárvári, György (szerk.): A szupervízió koncepcionális kérdései, Supervisio Hungarica Füzetek 2., Supervisio Hungarica, Budapest, 1996, 165-174.
Ajánlott irodalom
Empereur, James: A belső növekedés kilenc útja, Jezsuita Kiadó, Budapest, 2015.
Simon, Fritz B.: Bevezetés a konfliktus rendszerelméletébe és a konfliktusmegoldásba, In Dynamics Consulting, Budapest, 2019.
Buchinger, Kurt: Pszichoanalitikus fogalmak a szupervízióban, in Nobert Lippenmeier (szerk.): Szemelvények a német szupervíziós irodalomból, Supervisio Hungarica Füzetek 1., Supervisio Hungarica, Budapest, 1996, 155-162.
Scheuermann, Peter: Titkos tanterv a szupervízióban, in Norbert Lippenmeyer – Wiesner Erzsébet (szerk.): A szupervízió világa, Supervisio Hungarica Füzetek 3., Supervisio Hungarica, Budapest, 1998, 146-150.
Blatner, Adam: A pszichodráma alapjai, Animula, Budapest, 2004.