Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
SVMT4 |
Szupervizor |
kollokvium
|
12/félév |
4 |
A tanegység célja
A hallgatók elméleti és gyakorlati ismereteinek bővítése a szupervízió keretei között történő speciális tapasztalati tanulásról, valamint az elmélet alkalmazásáról a szupervíziós működés során, gyakorlati szituációk révén.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
A szupervizor jelölt váljon képessé a speciális tanulás különböző aspektusainak kezelésére, felismerésére, a szupervizált tanulásának, fejlődésének elősegítésére az elméleti jártasság és a saját, példaadó működés révén.
Tematika
A négy félévet átfogó tárgy a tapasztalati tanulás elméletéből kiindulva a szupervízió, mint a „tanulás tanulása” definícióját járja körül. Mit nevezünk tanulási hipotézisnek? Hogyan tudunk olyan tanulási környezetet kialakítani, amely biztosítja a folyamatos reflexió lehetőségét? Milyen tanulási stílusok vannak? A hallgatók elsajátítják a szupervíziós tanulás rugalmas illesztését az adott folyamat résztvevőinek tanulási stílusához. Megismerkednek a legfontosabb tanulási tárgykörök (a segítő személye, a munkaszituáció és a szupervíziós helyzet interakciójában megjelenő munkatapasztalat) alapvető ismereteivel.
IV. félév: A változás, reziliencia és a szupervízió
• Reflexió és változás a szupervízióban
• A változás transzteoretikus modellje
• A másodfokú változás folyamatainak elősegítése a szupervízióban.
• A reziliencia jelensége
Követelmény
Részvétel az előadásokon
Kutatómunka elvégzése
Prezentáció készítése
Szóbeli vizsga
Kötelező és ajánlott irodalom:
Watzlawick, Paul – Weakland, John H. – Fisch, Richard: Változás. A problémák keletkezésének és megoldásának elvei, Animula, Budapest, 2008.
Nemes Éva: A reziliencia jelenség és a szupervízió, Szupervízió & Coaching. A Magyar Szupervizorok és Szupervizor-Coachok Társaságának lapja 8 (2010/1) 41-55.
Nemes Éva: Reziliencia, avagy a boldogulási képesség és a szupervízió, in Borbás Krisztina et al: Rálátás – Szupervíziós folyamat védőnők számára, ÁÉEK, Budapest, 2015.
Ajdukovic, M. et al: ECVision. A szupervízió és a coaching európai fogalomtára és kompetenciaprofilja, MSZCT, Budapest, 2016.
Kovács Dóra: Az empátia tudománya és művészete, Károli Könyvek, L’Harmattan Kiadó, Budapest, 2020.
Prochaska, James O. – Norcross, John C. – DiClemente, Carlo C.: Valódi újrakezdés. Hatlépcsős program ártalmas szokásaink leküzdésére és életünk jobbá tételére, Ursus Libris, Budapest, 2009.
Wilson, Timothy D.: Ismeretlen önmagunk A tudattalan új megközelítése, Háttér Kiadó, Budapest, 2010.
Dweck, Carol S.: Szemléletváltás. A siker új pszichológiája, HVG Könyvek, Budapest, 2020.