4 félév
230 000 Ft/félév
Bármely képzési területen szerzett, legalább BA szintű felsőfokú végzettséggel lehet jelentkezni.
Képzés végéig kötelezően igazolandó 60 órás csoportos, vagy egyéni önismereti folyamat elvégzése. Továbbá fejlődéslélektan és személyiségpszichológia tanulmány, amelyek a képzéssel párhuzamosan is teljesíthetők, mert elvégzésüket a Főiskola biztosítja.
A képzés célja:
Olyan szakemberek képzése, akik a művészet kifejezőeszközeinek alkalmazásával, a mindenkiben ott lévő alkotó, teremtő képességre építve
fejlesztik a kreativitást, az intuíciót, az érzelmi élet, a kognitív funkciók, a viselkedés, valamint a társas kapcsolatok differenciálódását és egyben összhangját,
továbbá segítik az egyes fejlődési szakaszokban megjelenő hiányok, sérülések korrekcióját,
és ebben a folyamatban, a módszer tematikáját követve, támaszkodnak a természet rendje, továbbá az évkör változása és a keresztény ünnepkör egészségvédő és rekreációs hatására.
Tájékoztatás a képzésről:
E-mail: tanulmanyi.osztaly [at] sapientia.hu
Tel.: +36 1 486 4484
A képzés jelenléti formában zajlik előre megadott hétvégenként, pénteken 10:30-19:00 óra között és szombaton 9.30 -18.00. óráig.
A gyakorlati órák 10%-ról, az elméleti órák 20%-ról lehet hiányozni.
Oktatási napok a 2024/2025. tanév őszi félévében:
- szeptember 13-14.
- szeptember 27-28.
- október 11-12.
- október 25-26.
- november 8-9.
- november 22-23.
- december 7.
A szakon végzett ismeri
azokat a lélektani folyamatokat, amelyeket a művészet (költészet, zene, képzőművészet) közvetít, illetve amelyekre a művészet hatással van,
a képzés során feldolgozott évszakok, hónapok ehhez kapcsolódóan a keresztény ünnepkör szimbolikáját és lelki vonatkozásait, valamint ezek alkalmazását a terápiás tervben,
az általános, azon belül is a keresztény szimbólumok, és archetípusok alapvető kódjait,
készség szinten az archetipikus konstellációk jelentéstartományát,
a képzőművészeti technikákat és kreatív alkalmazásukat az önkifejezéshez, a személyes problémák megjelenítéséhez,
a személyiségfejlődéshez kapcsolódó kríziseket, s mindezeknek az alkotásokban megnyilvánuló jellegzetességeit,
az oktatásra kerülő művészetterápiás módszer hatótényezőit és hatásmechanizmusát,
az archetipikus emberi kapcsolatok – anya, apa, testvér, barátság és párkapcsolat – archetipikus változatait, a lelki egyensúlyra és a személyiség fejlődésére gyakorolt hatásukat,
az anya és apa-archetípusok változatait a lélektanban,
a férfi és a női fejlődés értékőrző és értékalkotó szakaszait, valamint a női és férfi identitásváltozatokat,
a fentebb felsorolt archetípusok változatait a mitológiában és a keresztény ikonográfiában, továbbá mindezek megjelenését a művészeti alkotásokon,
a személyközi kapcsolatok fejlesztési lehetőségeit.
A szakon végzett képes
a képzőművészeti technikákat kreatívan és készségszinten alkalmazni,
a rosszul beidegződött konfliktuskezelési mintákat felismerni és újra strukturálni,
a feltáruló kríziseket és komplexusokat felismerni, továbbá egyéni/csoportos foglalkozások keretében kezelni, és a rekreációt elősegíteni,
képes az adott probléma megoldásához az adekvát eszközöket megkeresni és használni,
csoportos fejlesztési tervet készíteni és alkalmazni azok számára, akikkel foglalkozik, figyelembe véve az érintettek heterogenitását,
művészetterápiás csoportot összeállítani és vezetni,
saját kompetenciahatárait pontosan felismerni, és ennek alapján szükség esetén más szakemberekkel, illetve intézményekkel együttműködni.
A szakon végzett
elfogadó, támogató, meghallgató, kísérő, az alkotó folyamat katalizátora,
nem kritikus, nem tolakodó, nem avatkozik bele a folyamatba,
elfogad mindent, ami akár a gyermeknél, akár a felnőttnél az alkotásban megjelenik,
úgy álljon az alkotóhoz, hogy minden, ami belőle érkezik, az jó, mivel fejleszti az önreflexiót, és a tudat felismerő képességét,
tudatában van annak, hogy a belső világ, a belső természet alkotásban való megjelenésének gyógyító hatása van,
tudja, hogy mindig az jelenik meg, az fejeződik ki, aminek a személyiség egészére vonatkoztatva „itt és most" itt van az ideje,
tudja, hogy ami az alkotásban megjelenik, azt az alkotó személyisége már képes feldolgozni,
tudja, hogy minden, ami az alkotás folyamatában megjelenik, jó, és a fejlődést szolgálja,
nem értelmez, az egyes alkotások közös megbeszélésének a végén a terapeuta is elmondja az érzéseit, meglátásait azon a szinten, ahol a csoport tart,
tudja, hogy amit az alkotásokról terapeutaként visszajelez, abban az ő személyisége is benne van,
nincsenek elvárásai a keletkező művek minőségére vonatkozóan, nem művészi alkotások létrehozása a cél,
nem a kognitív területre helyezi a hangsúlyt, arra törekszik, hogy a résztvevők egész személyisége bevonódjon a terápia folyamatába,
az egyes foglalkozásokon csak a témakört járja körül a csoporttal, magát az alkotás témáját csak nagy vonalakban érinti, általánosságban fogalmaz.
A szakon végzett
szakmai munkáját felelősségtudatosan, az etikai irányelveknek megfelelően végzi, szükség esetén adekvát módon vesz igénybe szupervíziót,
munkáját szakmai önállóság, folyamatos önreflexivitás, döntéshozási képesség és a szakmaközi együttműködésre való nyitottság jellemzi,
a munkát intézményi keretek között pedagógiai (óvodák, általános és középiskolák, nevelési tanácsadók, kollégiumok), szociális (családsegítők, szociális otthonok, nyugdíjas klubok, speciális fejlesztési igénnyel élők intézetei) és egészségügyi (pszichiátriai és krónikus beteg osztályok és ambulanciák) szervezetekben végzi,
a keresztény egyházi szervezetek, közösségek sajátos csoportjai számára is hatékony segítséget tud nyújtani: a módszert lelkigyakorlatok, katekézis, jegyesoktatás, gyászfeldolgozó csoportok, hittantáborok, ifjúsági csoportok fejlesztésében, a családsegítésben is jól tudja alkalmazni,
munkáját a prevenció (egészségfejlesztés/egészségmegőrzés/egészségnevelés), az intervenció (pszichoterapeuta végzettségre épülve a klinikai pszichológiában pszichés és pszichoszomatikus betegségek gyógyításában), a rehabilitáció (krónikus pszichés és szomatikus betegeknél, különböző fogyatékossággal élőknél) és a mentálhigiéné területén végezheti, emellett minden olyan szociális, pedagógiai (vagy más segítő) és egészségügyi munkakörben, amelyben pszichés eredetű, intra- és interperszonális problémákkal találkozik, ezáltal a tevékenysége magasabb minőségűvé, hatékonyabbá válik,
a módszert a célcsoportok életkorát tekintve óvodás kortól időskorig alkalmazhatja, továbbá az átmeneti korok kríziseinél, például serdülő-, ifjú-, illetve felnőtt- és időskori válságoknál prevenciós céllal használhatja,
megszerzett képességeit egy adott intézmény munkatársaként, vagy felkért külső munkatársként, önálló munkakörként is betöltheti,
a fél-egy éves foglalkozássorozatot követően már több olyan visszajelzést ad az alkotónak, amit szakmai tudásából merít.
A képzés iránt érdeklődők számára tavaszonként 20 órás felnőttképzést indítunk, ahol lehetőség nyílik saját élmény szinten betekinteni az Antalfai fejlesztő művészetterapeuta képzés módszerébe. További információ: Ismerkedés az Antalfai fejlesztő művészetterapeuta képzés módszerével |
A képzés része az első év elvégzését követően egy nyári intenzív képzési hét, amelyet július első hetében tartunk. Költsége 60 000 Ft + szállás- és étkezési díj, amelynek befizetése az első év végén esedékes.
A záróvizsga három részből áll:
- zárószigorlat;
- szakdolgozat megvédése;
- záróvizsga-felelet.
A zárószigorlat tételsora letölthető a honlapról (https://sapientia.hu/hallgatoknak/hataridok-informaciok /Tételsorok):
https://sapientia.hu/sites/default/files/2024-11/AFMT%20-%20z%C3%A1r%C3%B3szigorlati%20t%C3%A9telsor%202024.pdf