Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
AFEFSZML |
Antalfai fejlesztő művészetterapeuta |
kollokvium
|
12 óra/félév |
4 |
A tanegység célja
A tantárgy célja, hogy ismertesse az emberi életút szakaszait és állomásait, valamint az ezeket kísérő lélektani folyamatok sajátosságait. Azon analitikus alapokon nyugvó mélylélektani elméletek megismertetése, amelyek a fejlődést, mint egész életen át tartó progresszív folyamatot értelmezik. Emellett ismerjék a hallgatók a személyiségfejlődéshez kapcsolódó kríziseket és komplexusokat és nyerjenek betekintést a deviancia irányába ható konfliktushelyzetekbe, a poszttraumás szindrómákba, s mindezeknek az alkotásokban megnyilvánuló jellegzetességeibe.
Tematika
Az intrauterin életszakasz, az újszülöttkor és a csecsemőkor pszichológiája és archetípusa. Az évkör indulása: a „születés”, változás hatása testi és lelki életünkre gyermekeknél és felnőtteknél. Testi-lelki átváltozás. Pszichoszomatikus betegségek. Testi-lelki „nagytakarítás”. A kisgyermekkor pszichés sajátosságai. A gyermekarchetípus. Aktivitás, kitörés, akarati élet felerősödése. A tűz, mint energiaáramlás, megindulnak a kapcsolatok, aktivitás. A temperamentumok ismertetése: megjelenése és felismerése az alkotásokban. A kisiskoláskor pszichés jellegzetességei gyermekrajzokon. A serdülőkori változások, „beavatási rítusok” és kreativitás kapcsolata. Az átmeneti kor archetípusai. A felnőtt identitás archetípusai. A szerelem és a párkapcsolat lélektana. A szerelem archetípusa. A változás különböző megélési formái: lendület, aktivitás, megújulás/ deprimált hangulat, pszicho-szomatikus problémák, hiperaktivitás, koncentrációs nehézségek. Jövőkép és életcél.
Követelmény
szóbeli vizsga, évközi ellenőrzés
Kötelező irodalom
Bernáth László – Solymosi Katalin (szerk.): Fejlődéslélektan olvasókönyv, Tertia, Budapest, 2003.
Feuer Mária: A gyermekrajzok fejlődéslélektana, Akadémiai Kiadó, Budapest, 2000, 5–24, 81–242.
Jung, Carl Gustav: Gondolatok az apáról, az anyáról és a gyermekről, Kossuth, Budapest, 2005.
Jung, Carl Gustav: Gondolatok a szexualitásról és a szerelemről, Kossuth, Budapest, 2010.
Jung, Carl Gustav: A személyiség fejlődése, Scolar, Budapest, 2022.
Heimfelt, Robert – Minirth, Frank – Meier, Paul: A szeretet választható. Gyógyulás az egészségtelen kapcsolatokból, Harmat, Budapest, 2017.
Kast, Verena: A személyiség születése. Szülőkomplexus, leválás, önálló én, Park, Budapest 2015.
Nagy László – Gyöngyösiné Kiss Enikő: A személyiség tipizálása a klasszikus és moderntemperamentum-elméletekben, in Gyöngyösiné Kiss Enikő – Oláh Attila – Antalfai Márta (szerk.): Vázlatok a személyiségről. A személyiség-lélektan alapvető irányzatainak tükrében, Új Mandátum, Budapest, 2007, 42–59.
Winnicott, Donald Woods: Kisgyermek, család, külvilág, Animula, Budapest, 2000.