Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
AFAMTHM |
Antalfai fejlesztő művészetterapeuta |
kollokvium
|
12 óra/félév |
4 |
A tanegység célja
A hallgató ismerje a tanult művészeti terápiás módszer hatás-mechanizmusait, valamint alkalmazásának lehetséges változatait és területeit a különböző korosztályoknál.
Tematika
Az órákon az alábbi témakörök kerülnek ismertetésre:
a képzőművészeti alkotó folyamat és a mese terápiás eszköztára
a művészeti eszközök pszichés hatásai
a megfigyelési rajzok terápiás jelentősége
a kreativitás személyiségfejlesztő hatása
a komplexus és trauma-feldolgozás útja
katarzis és művészet, katarzis és pszichoterápia
a katarzis és a flow-élmény pszichés hatása
a személyiség pszichikus munkamódjai, felismerésük a művészeti alkotásokban és a mesékben
a trauma, veszteség, krízis, gyászfeldolgozás lélektani folyamata és és megjelenési formái a művészeti alkotásokban
- a fejlődési krízisek feldolgozási lehetőségei
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
A képzés első három félévének elvégzése, különös tekintettel a művészetterápiás sajátélményre épülő önismeret.
Követelmény
írásbeli vizsga és évközi zárthelyi dolgozat
Kötelező irodalom
Antalfai Márta: Katarzis-élményre épülő tematikus művészet-pszichoterápia, in Demetrovics Zsolt – Kökönyei Gyöngyi – Oláh Attila (szerk.): Személyiség-lélektantól az egészségpszichológiáig. Tanulmányok Kulcsár Zsuzsanna tiszteletére, Trefort, Budapest, 2007.
Szabó Réka: Metaforák és szimbólumok. C. G. Jung szimbólumértelmezésének és a fogalmi metaforák elméletének összevetése, Oriold és Társai, Budapest, 2015, 105-126.
Kast, Verena: Kötés és oldás. Ú j lehetőségek gyász és válás után, Európa, Budapest, 2000.
Vas József: Halál- és újjászületés-analógiák a pszichoterápiában, Pszichoterápia 2 (1993/1) 21-33.
Ajánlott irodalom
KAST, VERENA: Apák-lányok, anyák-fiúk. A szülőkomplexustól az önálló személyiségig, Park, Budapest, 1998.
KAST, VERENA: Engedd el őket és találj magadra. Leválás gyermekeinkről, Európa, Budapest, 2012.