Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
AFKAPV |
Antalfai fejlesztő művészetterapeuta |
kollokvium
|
10/félév |
4 |
A tanegység célja
Narratológiai alapfogalmak és befogadáselméletek megismerése. Esztétikai és kritikai gondolkodás fejlesztése, önreflexió gyakorlása, a figyelem növelése. A szövegelemző metódusok célja a „befogadói én” megismerése, megértése. A berögzült, akadályozó értelmezői struktúrák felülírása. Az interpretáció kihívása által közelebb kerülni a szövegek kulturális kontextusához és irodalmi rétegeihez. Szimbólumok és metaforák megértése.
Tematika
Különböző műfaji kategóriákba tartozó művek értelmezéstörténeteinek a feltárása. Az órán a szövegek megközelítése irodalomterápiás módszerek által is történik, ezért elsősorban befogadó- és élményközpontú interaktív feldolgozásra lehet számítani csoportban és egyénileg. A művekkel történő dialogikus viszony lehetőséget teremt arra, hogy a befogadó önmagával is párbeszédbe lépjen. A szövegek megközelítése során a hermeneutikának, a narratív pszichológiának és a kultúrantropológiának az elméleti nézőpontjai is előkerülnek.
Követelmény
A félév végén írásbeli vizsga.
Kötelező irodalom
G. Tóth Anita: Az irodalomterápiás csoporthelyzet mint színtér, Studia Litteraria 52 (2014/1-2) 110–129., BorbélySzilárd: Árkádiában. Történetek az irodalom történetéből, Csokonai, Debrecen, 2006., Barthes, Roland: A szöveg öröme, Osiris, Budapest, 2001., Béres Judit: „Azért olvasok, hogy éljek” Az olvasásnépszerűsítéstől az irodalomterápiáig, Kronosz, Pécs, 2017., L. Varga Péter: A médium olvasása. Közeg, medialitás és materialitás az irodalomban (Disszertáció), Pécs, 2009., Danto, Arthur Coleman et al: Szöveg és interpretáció, Cserépfalvi, Budapest, 1991.
Ajánlott irodalom
Csíkszentmihályi Mihály: Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája, Akadémiai Kiadó, Budapest, 2016.