4 félév
120.000 Ft/félév
Bármely képzési területen legalább alapképzésben (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett oklevél.
Történeti, néprajzi, szociológiai, kulturális antropológiai ismeretek szerzése a cigányság múltjáról, jelenéről, kultúrájukról, szokásaikról, hagyományaikról, valamint a romani nyelvről.
A kisebbségi helyzet kialakulásának tárgyalása mellett megismertet a kisebbségi lét jelen kérdéseivel, a kisebbségi cigány népcsoport szociális helyzetével, életkörülményeivel, életmódjával, szervezeteikkel, szervezettségükkel, szerepükkel a helyi társadalomban, a kisebbség és többségi társadalom kommunikációs zavarainak, így a nyelvi nehézségek mellett jelenlévő kulturális eltérésekből, a szocializáció különbözőségeiből adódó meg nem értésnek a lehetséges magyarázataival, a cigányság folklórjával (hagyományaival, hiedelemvilágával), tárgyi néprajzával, művészi tevékenységével, cigány alkotóművészek – képzőművészek, írók, előadóművészek – életművével, továbbá a cigányság kultúrájának megismerését szolgáló nyelvismeretet nyújt.
A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik képesek a cigány/roma közösségeket érintő kérdések hatékony közvetítésére minden olyan társadalmi szervezethez, amely ezen közösségekkel kommunikál, és egyúttal képesek a társadalmi szervezetek által megfogalmazott igényeket közvetíteni a lokális cigány/roma közösségek felé.
Cél továbbá olyan szakemberek képzése, akik a roma közösségek kultúrájával és problémáival foglalkozó, magasabb szintű végzettséggel rendelkező szakemberek (romológus, szociológus, szociálpolitikus, pedagógus, jogász, orvos) mellett mediátori, közvetítői feladatokat látnak el.
A képzés fontosabb ismeretköreit képező szakmai kompetenciák:
Tudás:
- történeti, néprajzi, szociológiai, kulturális antropológiai ismeretek a cigányság múltjáról, jelenéről, kultúrájukról, szokásaikról, hagyományaikról, valamint a romani nyelvről;
- a kisebbségi helyzet kialakulásának, valamint a kisebbségi lét jelen kérdéseinek ismerete;
- a kisebbségi cigány népcsoport szociális helyzetének, életkörülményeinek, életmódjának, szervezeteik, szervezettségük, a helyi társadalomban betöltött szerepük ismerete;
- a kisebbség és a többségi társadalom kommunikációs zavarainak, így a nyelvi nehézségek mellett jelenlévő kulturális eltérésekből, a szocializáció különbözőségeiből adódó meg nem értés lehetséges magyarázatainak, a cigányság folklórjának (hagyományaival, hiedelemvilágával), tárgyi néprajzának, művészi tevékenységének, cigány alkotóművészek
- képzőművészek, írók, előadóművészek életművének, továbbá a cigányság kultúrájának ismerete.
Képességek:
- a kisebbségi létben élő, más kultúrkörből az oktatási-nevelési intézményekbe érkező gyermekek, tanulók, fiatalok és felnőttek integratív szellemű nevelésének támogatására, közös munkára a kisebbségi identitásuk megőrzésével;
- a cigányság nyelvének romani nyelnének elsajátítására, megértésére;
- ennek segítségével a befogadó, együttműködő magatartás felépítésére.
Attitűd:
- tolerancia;
- kreativitás, rugalmasság;
- inkluzív, befogadó szemlélet;
- problémafelismerő és -megoldó készség;
- intuíció és módszeresség;
- asszertív kommunikációs képesség;
- tanulási készség;
- széles műveltség;
- információfeldolgozási képesség;
- társadalmi érzékenység, a közösségi felelősségérzet, feladatvállalás, egészséges életvitel;
- elkötelezettség és igény a minőségi munkára;
- a szakmai továbbképzéshez szükséges pozitív hozzáállás;
- kezdeményezés, személyes felelősségvállalás és gyakorlás, döntéshozatal;
- alkalmasság az együttműködésre, a csoportmunkában való részvételre, kellő gyakorlat után vezetői feladatok ellátására;
- emberismeret, humánus szemlélet, a permanens művelődés igénye és képessége;
- az egyetemes emberi és nemzeti értékek, erkölcsi normák igényelte felelősségérzet.
Autonómia és felelősség:
- ismerik a cigány/roma közösségek társadalmi, gazdasági, politikai, kulturális viszonyainak és folyamatainak szabályszerűségeit;
- ismerik a többség és a kisebbség közötti kapcsolatrendszer szabályszerűségeit és
- az ezeket létrehozó okok feltárási módszereit;
- ismerik a hatékony konfliktuskezelési módszereket;
- alkalmasak a közigazgatásban, a kisebbségi igazgatásban, az oktatás területén,
- a szociális és egészségügyi szférában, a civil szervezetekben, fegyveres testületekben, egyházakban a roma közösségek helyzetét érintő problémák sikeres kommunikálására;
- képesek a hatékony közreműködésre a feltárt problémák sikeres gyakorlati megoldásában;
- képesek a hatékony mediátori szerep betöltésére a kisebbség és többség viszonylatában;
- rendelkeznek magas szintű problémamegoldó képességgel, a kapcsolatteremtés,
- a kooperáció és a konfliktusok hatékony kezelésének képességével és a társadalmi problémák iránti nyitottsággal.
Az e szakon végzett szakemberek – megfelelő pedagógiai, pszichológiai, módszertani ismereteik birtokában – képesek továbbá
- különböző konfliktusmegoldó stratégiákat alkalmazni;
- a nevelési programjukban leszabályozott értékek szerint nevelni;
- együttműködni a nevelőtestületével;
- különböző folyamatszabályozásokba kompetensen beleszólni;
- készség szinten tájékozódni az intézményét érintő jogszabályokban;
- átlátni a közoktatásban történő folyamatokat;
- team munkához szükséges kooperációra;
- a csoportban való munkavégzésre, kollegialitásra és hatékonyságra, munkaszervezésre;
A képzés során erősödik önismeretük, sikerorientáltságuk és önértékelési képességük, személyes felelősségérzetük, minőségtudatuk, fejlődnek kommunikációs képességeik.
A záróvizsga három részből áll:
1. zárószigorlat
A zárószigorlat tételsorai letölthetők a honlapról.
A sikeres zárószigorlat a további vizsgarészekre bocsátás feltétele.
2. szakdolgozat megvédése;
3. záróvizsga-felelet.
LETÖLTHETŐ MINTATANTERVEK