4 félév
120.000 Ft/félév
Bármely képzési területen legalább alapképzésben (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett oklevél.
Történeti, néprajzi, szociológiai, kulturális antropológiai ismeretek szerzése a cigányság múltjáról, jelenéről, kultúrájukról, szokásaikról, hagyományaikról, valamint a romani nyelvről.
A kisebbségi helyzet kialakulásának tárgyalása mellett megismertet a kisebbségi lét jelen kérdéseivel, a kisebbségi cigány népcsoport szociális helyzetével, életkörülményeivel, életmódjával, szervezeteikkel, szervezettségükkel, szerepükkel a helyi társadalomban, a kisebbség és többségi társadalom kommunikációs zavarainak, így a nyelvi nehézségek mellett jelenlévő kulturális eltérésekből, a szocializáció különbözőségeiből adódó meg nem értésnek a lehetséges magyarázataival, a cigányság folklórjával (hagyományaival, hiedelemvilágával), tárgyi néprajzával, művészi tevékenységével, cigány alkotóművészek – képzőművészek, írók, előadóművészek – életművével, továbbá a cigányság kultúrájának megismerését szolgáló nyelvismeretet nyújt.
Felvételi határidő 2024. szeptember 15. – a főiskola belső felvételi rendszerében
Le ne maradj - ne halogasd az utolsó pillanatra:
Tájékoztatás a képzésről:
- E-mail: tanulmanyi.osztaly [at] sapientia.hu
- Tel.: +36 1 486 4484
A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik képesek a cigány/roma közösségeket érintő kérdések hatékony közvetítésére minden olyan társadalmi szervezethez, amely ezen közösségekkel kommunikál, és egyúttal képesek a társadalmi szervezetek által megfogalmazott igényeket közvetíteni a lokális cigány/roma közösségek felé.
Cél továbbá olyan szakemberek képzése, akik a roma közösségek kultúrájával és problémáival foglalkozó, magasabb szintű végzettséggel rendelkező szakemberek (romológus, szociológus, szociálpolitikus, pedagógus, jogász, orvos) mellett mediátori, közvetítői feladatokat látnak el.
A képzés fontosabb ismeretköreit képező szakmai kompetenciák:
Tudás:
történeti, néprajzi, szociológiai, kulturális antropológiai ismeretek a cigányság múltjáról, jelenéről, kultúrájukról, szokásaikról, hagyományaikról, valamint a romani nyelvről;
a kisebbségi helyzet kialakulásának, valamint a kisebbségi lét jelen kérdéseinek ismerete;
a kisebbségi cigány népcsoport szociális helyzetének, életkörülményeinek, életmódjának, szervezeteik, szervezettségük, a helyi társadalomban betöltött szerepük ismerete;
a kisebbség és a többségi társadalom kommunikációs zavarainak, így a nyelvi nehézségek mellett jelenlévő kulturális eltérésekből, a szocializáció különbözőségeiből adódó meg nem értés lehetséges magyarázatainak, a cigányság folklórjának (hagyományaival, hiedelemvilágával), tárgyi néprajzának, művészi tevékenységének, cigány alkotóművészek
képzőművészek, írók, előadóművészek életművének, továbbá a cigányság kultúrájának ismerete.
Képességek:
a kisebbségi létben élő, más kultúrkörből az oktatási-nevelési intézményekbe érkező gyermekek, tanulók, fiatalok és felnőttek integratív szellemű nevelésének támogatására, közös munkára a kisebbségi identitásuk megőrzésével;
a cigányság nyelvének romani nyelnének elsajátítására, megértésére;
ennek segítségével a befogadó, együttműködő magatartás felépítésére.
Attitűd:
tolerancia;
kreativitás, rugalmasság;
inkluzív, befogadó szemlélet;
problémafelismerő és -megoldó készség;
intuíció és módszeresség;
asszertív kommunikációs képesség;
tanulási készség;
széles műveltség;
információfeldolgozási képesség;
társadalmi érzékenység, a közösségi felelősségérzet, feladatvállalás, egészséges életvitel;
elkötelezettség és igény a minőségi munkára;
a szakmai továbbképzéshez szükséges pozitív hozzáállás;
kezdeményezés, személyes felelősségvállalás és gyakorlás, döntéshozatal;
alkalmasság az együttműködésre, a csoportmunkában való részvételre, kellő gyakorlat után vezetői feladatok ellátására;
emberismeret, humánus szemlélet, a permanens művelődés igénye és képessége;
az egyetemes emberi és nemzeti értékek, erkölcsi normák igényelte felelősségérzet.
Autonómia és felelősség:
ismerik a cigány/roma közösségek társadalmi, gazdasági, politikai, kulturális viszonyainak és folyamatainak szabályszerűségeit;
ismerik a többség és a kisebbség közötti kapcsolatrendszer szabályszerűségeit és
az ezeket létrehozó okok feltárási módszereit;
ismerik a hatékony konfliktuskezelési módszereket;
alkalmasak a közigazgatásban, a kisebbségi igazgatásban, az oktatás területén,
a szociális és egészségügyi szférában, a civil szervezetekben, fegyveres testületekben, egyházakban a roma közösségek helyzetét érintő problémák sikeres kommunikálására;
képesek a hatékony közreműködésre a feltárt problémák sikeres gyakorlati megoldásában;
képesek a hatékony mediátori szerep betöltésére a kisebbség és többség viszonylatában;
rendelkeznek magas szintű problémamegoldó képességgel, a kapcsolatteremtés,
a kooperáció és a konfliktusok hatékony kezelésének képességével és a társadalmi problémák iránti nyitottsággal.
Az e szakon végzett szakemberek – megfelelő pedagógiai, pszichológiai, módszertani ismereteik birtokában – képesek továbbá
különböző konfliktusmegoldó stratégiákat alkalmazni;
a nevelési programjukban leszabályozott értékek szerint nevelni;
együttműködni a nevelőtestületével;
különböző folyamatszabályozásokba kompetensen beleszólni;
készség szinten tájékozódni az intézményét érintő jogszabályokban;
átlátni a közoktatásban történő folyamatokat;
team munkához szükséges kooperációra;
a csoportban való munkavégzésre, kollegialitásra és hatékonyságra, munkaszervezésre;
A képzés során erősödik önismeretük, sikerorientáltságuk és önértékelési képességük, személyes felelősségérzetük, minőségtudatuk, fejlődnek kommunikációs képességeik.
A záróvizsga három részből áll:
1. zárószigorlat
A zárószigorlat tételsorai letölthetők a honlapról.
A sikeres zárószigorlat a további vizsgarészekre bocsátás feltétele.
2. szakdolgozat megvédése;
3. záróvizsga-felelet.