Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
RTCNY1 |
Roma társadalomismeret |
gyakorlati jegy
|
2 |
A tanegység célja
A hallgatónak legyen lehetősége megismerni a magyarországi cigányság nyelvi csoportjait, azok általános jellemzőit. A hallgató betekintést nyerjen a cigány nyelv szóbeli és írásbeli rendszerébe. A cigány nyelv megismerése, minimális nyelvi ismeretek megszerzése.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Nyelvtani alapismeretek biztos alkalmazása. Helyes cigány kiejtés és felolvasás cigányul. Ismeri a cigány nyelv eredetét, dialektusait, fonémarendszerét. Képes egyszerű mondatot alkotni. Elkötelezett a nyelv elsajátításának és ismeretének elmélyítésében, valamint ápolásában.
Tematika
A cigány nyelv eredete, dialektusai, fonémarendszere. Névelők, főnevek, főnevek esetragjai. Névmások. Létige ragozása. Birtoklás (tulajdonító szerkezet)
Követelmény
A félév végén írt zárthelyi dolgozat, valamint a kisebb dolgozatok alapján a félév végén gyakorlati jegy.
Kötelező irodalom
Choli-Daróczi József: Zhanes romanes? Cigány nyelvkönyv, Don Bosco Szakiskola, Budapest, 2002; Rostás-Farkas György – Karsai Ervin: Cigány-magyar, magyar-cigány szótár, Kossuth, Budapest, 2001.
Ajánlott irodalom
Forray R. Katalin: Ismeretek a romológia alapképzési szakhoz, in Lakatos Szilvia (szerk.): A romani/lovari nyelv, PTE BTK NTI Romológia és Nevelésszociológia Tanszék 2006; Davies, Helen – Máté Mihály: Kezdők cigány/lovari nyelvkönyve, Holnap, Budapest, 2013; Karsai Ervin – Rostás-Farkas György: Cigány-magyar képes olvasókönyv. Te sityuvas romanes!, Gondolat és a CTMT kiadványa, 1991; Lakatos Szilvia: A romani nyelv közösségi használatának és közoktatási helyzetének vizsgálata Magyarországon. Doktori (PhD) értekezés, 2013; Réger Zita: Utak a nyelvhez. Nyelvi szocializáció – nyelvi hátrány, Akadémia, Budapest, 1990.