Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
RTNSZOC |
Roma társadalomismeret |
kollokvium
|
8 |
A tanegység célja
A nevelésszociológia fogalomrendszerének, kutatási eredményeinek megismertetése. A kultúra, a személyiség és a szocializáció összefüggéseinek mélyebb megértése. A társadalmi és oktatási egyenlőtlenségek okainak, mérséklése módjának megtanulása.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a nevelésszociológia főbb témaköreit, az iskolai előmenetel, a családi szocializáció, a társadalmi esélyegyenlőtlenség fogalmait, összefüggéseit. Képes mindezek ismeretében a hátrányos helyzetű cigány/roma gyermekek, családok életét megérteni, fejleszteni, erősíteni rezilienciájukat. Elkötelezett az esélykülönbségek kezelésére.
Tematika
1. A nevelésszociológia fogalma, tárgya, témakörei. 2. A társadalmi és kulturális erőforrások. 3. Az iskola és a társadalom. 4. Az oktatási rendszer szociológiája. 5. Társadalmi egyenlőtlenségek – esélykülönbségek. 6. A társadalmi mobilizáció és az oktatás a mai magyar társadalomban. 7. Szocializáció a szegény, hátrányos helyzetű és cigány/roma gyermekek családjában. 8. Az eltérő szocializáció következményei – az iskola és a társadalom válaszai. Paradigmaváltás. 9. A pedagógus személyisége, módszertani kultúrája.
Követelmény
Aktív órai részvétel. Félév során két, szakfolyóiratban megjelent, nevelésszociológiai témájú cikk, tanulmány feldolgozása, szorgalmi időszak végéig leadása. Félév végén szóbeli vizsga.
Kötelező irodalom
Bourdieu, Pierre: A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése, Gondolat, Budapest, 1978; Durkheim, Émile: Nevelés és szociológia, Tankönyvkiadó, Budapest, 2001; Kozma Tamás: Bevezetés a nevelésszociológiába, Tankönyvkiadó, Budapest, 2001; Pusztai Gabriella: A társadalmi tőke és az iskola, Új Mandátum, Budapest, 2009; Szabóné Kármán Judit: A cigányság esélyegyenlőségének megteremtése a magyarországi oktatási rendszerben, in Az esélyegyenlőtlenség és felzárkóztatás vetületei az oktatásban. Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia Szabadka 2009, Forum, Szabadka, 2009, 215–222.
Ajánlott irodalom
Bourdieu, Pierre: Gazdasági tőke, kulturális tőke, társadalmi tőke, in Angelusz Róbert (szerk.): A társadalmi rétegződés komponensei, Új Mandátum, Budapest, 1999, 138–155; Erős Ferenc: Az identitás labirintusai. Narratív konstrukció és identitásstratégiák, Janus-Osiris, Budapest, 2001; Forray R. Katalin – Hegedüs T. András: Cigány gyermekek szocializációja, BME, Budapest, 1998; Forray R. Katalin – Kozma Tamás: Társadalmi tér és oktatási rendszer, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1998; Illyés Gyula: Lélek és kenyér. Kozmutza Flóra értelmiségi-, és ösztön-vizsgálataival, Nyugat, Budapest, 1939; Meleg Csilla (szerk.): Iskola és társadalom, Dialóg Campus, Budapest – Pécs, 2003; Neményi Mária: Oktatási egyenlőtlenségek Európában és Magyarországon, Esély 24 (2013/2) 3–7; Szabóné Kármán Judit: „Én olyan okos leszek, hogy nevemen szólítanak majd.”, in Andl Helga – Boros Júlianna (szerk.): Oktatás és Társadalom. Neveléstudományi Doktori Iskola Évkönyve 2009, PTE Pécs, 2009, 405–415; Szabóné Kármán Judit: „Tűzoltó leszek, s katona, vadakat terelő juhász…?”. Álmok és realitások…, Neveléstudományi Konferencia, Békéscsaba, 2009.