Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
RTCTT |
Roma társadalomismeret |
kollokvium
|
6 |
A tanegység célja
A hallgatók ismerjék meg a cigányság eredetét, történetét, szerepét a magyar történelemben, mai helyzetük okait, az ok-okozati összefüggéseket. Kiemelt téma a hazai cigányok 15–21. századi története; letelepedésük, különböző korok rájuk irányuló politikája, együttélési nehézségek okai, megoldási módszerek, a cigányok a magyar nép történetében, a Pharrajimos, az államszocializmus, majd a rendszerváltozás utáni és jelenlegi (oktatási, lakhatási, foglalkoztatási, egészségügyi) helyzetük.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a magyarországi cigányság történetét, mai helyzetét, az ok-okozati összefüggéseket. Birtokában van azon ismereteknek a cigányság hagyományairól, családi rendszerükről, hitéleti meggyőződéseikről, életfordulókhoz kapcsolódó szokásaikról, amikkel munkája során elkerülhetetlenül fog találkozni. Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel képes fordulni a cigányság felé; megértve az ok-okozati összefüggéseket. A cigányok/romák közötti tevékenységében a tanult elméleti, s megszerzett gyakorlati ismereteit innovatív módon tudja alkalmazni. Elkötelezett a hátrányos helyzetű, cigány/roma gyermekek, családok inkluzív, befogadó oktatására, nevelésére, gondozására.
Tematika
1. Alapfogalmak (Ki a cigány? Mi a cigány?). 2. A cigányság eredete, vándorlása Kr. u. 4–11. sz. (Mítoszok, tények, források). 3. Cigányok Európába érkezése, fogadtatásuk, korai történetük 13–14. sz. 4. A magyarországi cigányság története 15–20. század. 5. A cigányság differenciálódása. 6. A cigányok szerepe a magyar történelemben. 7. Az államszocializmus és a cigányság. 8. A cigányok önszerveződése, nemzeti jelképeik. 9. A rendszerváltozás és a cigányság. 10. A cigányok helyzete a 21. század elején – oktatás, lakhatás, foglalkoztatás, egészségügy.
Követelmény
Aktív órai részvétel. Félév során szemináriumi dolgozat készítése (megadott témák közül választva). A félév végén kollokvium.
Kötelező irodalom
Cserti-Csapó Tibor (szerk.): Alapirodalmak a hazai cigány/roma népességre vonatkozó társadalomtörténet, társadalomismeret oktatásához, Gypsy Studies 36., PTE BTK NTI Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Pécs, 2015; Karsai László: A cigánykérdés Magyarországon 1919–1945. Út a cigány Holokausthoz, Cserépfalvi Kiadó, Budapest, 1992; Mezey Barna – Pomogyi László – Tauber István: A magyarországi cigánykérdés dokumentumokban 1422–1985, Kossuth, Budapest, 1986; Nagy Pál: A magyarországi cigányok története a rendi társadalom korában, Csokonai Vitéz Mihály Tanítóképző Főiskola, Kaposvár; Szabóné Kármán Judit: A magyarországi cigányság, 1. kötet, Cigányok és romák, Semmelweis, Budapest, 2016.
Ajánlott irodalom
Dupcsik Csaba: A magyarországi cigányság története, Osiris, Budapest, 2009; Forray R. Katalin (szerk.): Romológia – Ciganológia, Dialóg Campus, Budapest – Pécs, 2000; Fraser, Sir Angus: A cigányok, Osiris, Budapest, 1996; Őszintén a cigányokról, Szabóné Kármán Judit romológussal beszélget Naszádi Kriszta, Harmat, Budapest, 2013; Szabóné Kármán Judit: A magyarországi roma/cigány értelmiség historiográfiája, helyzete, mentális állapota, Gondolat, Budapest, 2012; Szabóné Kármán Judit : Egy késő középkori alföldi város és cigányainak története, HuCER, Budapest, 2020; Szuhay Péter: A magyarországi cigányok kultúrája; etnikus kultúra vagy szegénység kultúrája, Panoráma, Budapest, 1999.