Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
RTCGYIK |
Roma társadalomismeret |
gyakorlati jegy
|
4 |
A tanegység célja
Megismertetni a hallgatókat a közoktatásban részt vevő roma gyermekek és fiatalok sajátos helyzetével, nehézségeivel. Elősegíteni a prekoncepciók feltárását, valamint egy szakmai álláspont kialakítását.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a magyarországi roma népesség általános iskolai oktatásának jellemzőit, sajátosságait. Képes átlátni a roma tanulók kulturális sajátosságainak mibenlétét. Elkötelezett abban, hogy a roma kultúrát értékként kezeli a munkája során és segíti annak kibontakoztatását.
Tematika
1. Kisebbségek és az oktatás. A cigányok és az iskoláztatás kapcsolata. 2. A magyarországi roma népesség és az általános iskola. 3. Esélyegyenlőtlenség és a méltányos pedagógia. 4. A multikulturális nevelés jellemzői. 5. Egy sikeres iskolai integrációs program tapasztalatai.
Követelmény
A félév végén gyakorlati jegy.
Kötelező irodalom
Andor Mihály (szerk.): Romák és oktatás. Iskolakultúra könyvek 8., Iskolakultúra, Pécs, 2001, 6–175; Fiáth Titanilla: A magyarországi roma népesség általános iskolai oktatása. Szakirodalmi kismonográfia, Delphoi Consulting, Budapest, 2000, 2–64; Réthy Endréné – Vámos Ágnes: A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. Esélyegyenlőtlenség és méltányos pedagógia, Bölcsész Konzorcium, Budapest, 2006, 2–61; Szabóné Kármán Judit: Cigány gyermekek oktatása. Alsószentmárton – múlt és jelen, Vigilia 85 (2020/2) 104–112.
Ajánlott irodalom
Forray R. Katalin – Hegedűs T. András: Cigány gyermekek szocializációja. Család és iskola, Aula, Budapest, 1998, 3–391; Forray R. Katalin: Romológia és nevelésszociológia, in Bárdossy Ildikó – Forray R. Katalin – Kéri Katalin (szerk.): Tananyagok a pedagógia szakos alapképzéshez, Bölcsész Konzorcium, Budapest, 2006, 171–190; Gordon Győri János (szerk.): Tanárok interkulturális nézetei és azok hatása az osztálytermi munkára. A multikulturális és interkulturális szemlélet elméleti alapjai és történeti vonatkozásai az oktatásban, ELTE Eötvös, Budapest, 2014, 5–51; Havas Gábor – Kemény István – Liskó Ilona: Cigány gyerekek az általános iskolában, Oktatáskutató Intézet, Budapest, 2001, 3–66; Kézdi Gábor – Surányi Éva: Egy sikeres iskolai integrációs program tapasztalatai. A hátrányos helyzetű tanulók oktatási integrációs programjának hatásvizsgálata 2005–2007. Kutatási összefoglaló, Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, Budapest, 2008, 5–130; Liégeois, Jean-Pierre: Kisebbségek és oktatás. Cigányok az iskolában, Pont, Budapest, 2002, 5–306; Szilvási Éva (szerk.): Módszerek a hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességének segítésére. Egyenlőtlenségek hatása a gyerekek fejlődésére. Szöveggyűjtemény, Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, Budapest, 2008, 4–86; Torgyik Judit – Karlovitz János Tibor (szerk.): Multikulturális nevelés, Bölcsész Konzorcium, Budapest, 2006, 3–226.