Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
RTMTINT |
Roma társadalomismeret |
gyakorlati jegy
|
25 |
6 |
A tanegység célja
A sokszínű társadalom és az iskolai nevelés összefüggéseit történetiségében, hazai és nemzetközi példák mentén tárja fel. Megismertetni a hallgatókat a társadalmi kirekesztődés ellen irányuló pedagógiai lehetőségek elméletével és gyakorlati mintáival, továbbá a kultúrák közötti hídépítő technikák iskolai és egyéb más társadalmi intézményi gyakorlatával.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
- A hallgató ismeri a multikulturális társadalom, integrált neveléshez kapcsolódó általános és szakma specifikus fogalmakat.
- Képes a kisebbségek kultúrájának őrzésére, átörökítésére, előítéletek csökkentésére, értékátadásra, más kultúrájú nemzetiségűekkel való együttműködés képességének kialakítására.
- Mindennapi munkája során előtérbe kerül a kulturális tudatosság növelése, diszkrimináció, rasszizmus csökkentése.
Tematika
Kultúra, szubkultúra, etnocentrizmus, kulturális relativizmus. Multikulturális nevelés. Multikulturális sokszínűség Európában. A multikulturális oktatás dimenziói, szintjei. Nemzetiségek, etnikai kisebbségek, migrációs kérdések Magyarországon. Társadalmi és iskolai stratégiák, interkulturális kompetencia.
Követelmény
A félév során megadott témakörben dolgozat elkészítése, leadása, órai megbeszélése.
Kötelező irodalom
Torgyik Judit: Multikulturális társadalom, multikulturális nevelés. Új Pedagógiai Szemle, 2004. 4-5. sz. 4-14; Torgyik Judit – Karlovitz János Tibor: Multikulturális nevelés. Bölcsész Konzorcium, Budapest, 2006.
Ajánlott irodalom
Endrődy-Nagy Orsolya – Svraka Bernadett – F. Lassú Zsuzsa (szerk.): Sokszínű pedagógia. Inkluzív és multikulturális szemléletmód a pedagógiai gyakorlatban. Eötvös Kiadó. Budapest, 2020; Feischmidt Margit: A másság az iskolában és a társadalomban. In: Feischmidt – Nyíri (szerk.): Nem kívánt gyermek. MTA-ENKI, Budapest, 2006; Feischmidt Margit: Multikulturalizmus: kultúra, identitás és politika új diskurzusa. In: Feischmidt Margit (szerk.): Multikulturalizmus. Osiris, Budapest, 1997; Forray R. Katalin – Hegedüs T. András: Cigány gyermekek szocializációja. BME, Budapest, 1998; Forray R. Katalin – Cs. Czachesz Erzsébet – Lesznyák Márta: Multikulturális társadalom – interkulturális nevelés. In: Báthori Zoltán – Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris, Budapest, 2001; Varga Aranka: Multikulturalizmus – inkluzív oktatási rendszer. In: Forray R. Katalin (szerk.): Alapismeretek a romológia asszisztens képzéshez. PTE BTK Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Pécs, 2006.