Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
RTCTI |
Roma társadalomismeret |
6 |
A tanegység célja
Megismertetni a cigányság mint csoport meghatározásait, ennek típusait és a típusokon belül kialakult történeti variánsokat, a magyarországi cigány/roma népesség helyzetének fontosabb összetevőit. Megismertetni a termékenységgel kapcsolatos női szerepviselkedéseket, a cigány csoportok lokális viszonyait, a térbeli kirekesztés folyamatait, az integrációs, illetve asszimilációs törekvéseket és azok hatásait.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a cigányság társadalmi helyzetét és a legfontosabb problémákat, képes a magyar társadalom részeként szemlélni a cigányságot, felismerve a cigányok/romák etnikai vagy etnicizálódott sajátosságait, képes a cigány és a magyar társadalomtörténetet összefüggő egészként, ezen belül pedig kölcsönösen egymásra ható alrendszerekként értelmezni. Elkötelezett az előítélet mentes gondolkodásban.
Tematika
A cigányság, mint csoport meghatározásai, ennek típusai és történeti változatai. A magyarországi cigány/roma népesség helyzetének fontosabb összetevői. A termékenységgel kapcsolatos női szerepviselkedések. A cigány csoportok lokális viszonyai. A térbeli kirekesztés folyamatai, szegénység és etnicitás vidéki terekben. Cigánypasztoráció lehetőségei, tapasztalatai.
Követelmény
A félév során a közös munka mellett egy önálló témából felkészülés és annak bemutatása.
Kötelező irodalom
Andor Mihály – Reisz Terézia (szerk.): A cigányság társadalomismerete. Iskolakultúra könyvek 13., Iskolakultúra, Pécs, 2002. 5–232; Cserti Csapó Tibor: A magyarországi cigány közösségek demográfiai megközelítése, in Cserti Csapó Tibor (szerk.): Alapirodalmak a hazai cigány/roma népességre vonatkozó társadalomtörténet, társadalomismeret oktatásához. Cigány tanulmányok 36., PTE BTK NTI Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Pécs, 2015, 401–462; Tóth Péter: A magyarországi cigányság társadalomtörténete, in Cserti Csapó Tibor (szerk.): Alapirodalmak a hazai cigány/roma népességre vonatkozó társadalomtörténet, társadalomismeret oktatásához, Cigány tanulmányok 36., PTE BTK NTI Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Pécs, 2015, 206–94; Székely János: Cigány népismeret, Szent István Társulat, Budapest, 2017.
Ajánlott irodalom
Dupcsik Csaba: A cigányok társadalomtörténete a 19–20. század fordulóján, in Cserti Csapó Tibor (szerk.): Alapirodalmak a hazai cigány/roma népességre vonatkozó társadalomtörténet, társadalomismeret oktatásához, Cigány tanulmányok 36., PTE BTK NTI Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Pécs, 2015, 295-328; Erostyák Zoltán – Kovács Júlia: Phrala sam. Tanulmányok a szentetornyai cigányokról, Szántó Kovács János Területi Múzeum, Orosháza, 2004, 7–195; Kovács Éva – Vidra Zsuzsanna – Virág Tünde: Kint és bent. Lokalitás és etnicitás a peremvidékeken, L’ Harmattan, Budapest, 2013, 5–383; Neményi Mária: Testükbe zárva. A termékenységgel kapcsolatos női szerepviselkedések fiatal roma nők körében, in Neményi Mária: Csoportkép nőkkel, Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 1999, 159–214; Stewart Michael Sinclair: Daltestvérek. Az oláhcigány identitás és közösség továbbélése a szocialista Magyarországon, T-Twins – MTA Szociológiai Intézet – Max Weber Alapítvány, Budapest, 1994, 7–268; Szabóné Kármán Judit: A magyarországi cigányság I. (Cigányok és romák), Semmelweis, Budapest, 2016; Váradi Mónika Mária – Virág Tünde: A térbeli kirekesztés változó mintái vidéki terekben, Szociológiai Szemle 25 (2015/1) 89–113; Virág Tünde: Kirekesztve. Falusi gettók az ország peremén, Akadémiai, Budapest, 2010, 5–266; Virág Tünde (szerk.): Törésvonalak. Szegénység és etnicitás vidéki terekben, Argumentum, Budapest, 2015, 5–266; Virág Tünde: Változó gazdasági-társadalmi kapcsolatok egy cigányok lakta faluban, Szociológiai Szemle 18 (2008/1) 60–77.