Osztatlan tanári mesterképzés hallgatói számára
A tanegység célja: A portfólió célja az, hogy a hallgató meggyőzően bizonyítsa, hogy tanári tevékenységét a szakmai tudatosság és szakszerűség jellemzi, valamint, hogy a tanári kompetenciák mentén önállóan, kreatív módon mutassa be a fejlődését tükröző dokumentumokat.
Követelmény: A tanári felkészülés folyamatáról összefoglaló munkát (portfóliót) szükséges készíteni, és ezt az erre a célra szervezett külön alkalom során meg kell védeni. A portfólió tartalmazza mindazokat a dokumentumokat, amelyeket a hallgató a pedagógiai és pszichológiai tanulmányai során készített, és amelyek szakmai kompetenciái fejlettségét, fejlődését tükrözik.
A portfólióban elhelyezendő fontosabb szakmai anyagok:
- A szakmai életút bemutatása, a szakon eltöltött féléves gyakorlat helye, jelentősége a hallgató szakmai pályafutásában.
- A vezetőpedagógus irányításával folyó tanítási gyakorlat során készített dokumentumok.
- Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlathoz kapcsolódó dokumentumok:
- az iskola/tanulócsoport sajátosságainak bemutatása;
- a hospitált órákról készített jegyzőkönyvek;
- az egyéves gyakorlat során készített tematikus terv(ek);
- az egyéves gyakorlat során a hallgató által megtartott órákra készített óravázlatok az önértékelő reflexiókkal;
- az egyéves gyakorlat keretében megtartott egyik óráról készített felvétel;
- a közösségi pedagógiai gyakorlat dokumentációja reflexiókkal;
- tanórán kívüli egyéb tevékenységek dokumentációja reflexiókkal;
- az iskola mint szervezet működéséhez kapcsolódó munka;
- mentortanár táblázatos és szöveges értékelése;
- diákok által készített értékelések;
- az egyéni kompetenciák fejlődésének összefoglaló értékelése.
- Összegző reflexió: a féléves munka értékelése, önreflexió a hallgató szakmai fejlődéséről.
- A tanulmányai során készült pedagógiai és/vagy pszichológiai munka.
A portfóliót egy darab kétoldalasan nyomtatott, bekötött példányban, amelynek utolsó oldala a hallgató által aláírt plágiumnyilatkozat, valamint elektronikus formában (cd) kell beadni, mellékelni kell hozzá a hallgató által megtartott tanóra felvételét.
A portfólióvédés során a hallgatók ppt-vel kísért prezentáció keretében mutatják be a gyakorlat során végzett munkájukat, valamint azt, hogy a gyakorlat során mely tanári kompetenciájukban hogyan fejlődtek. A beadott portfólióról és a portfólióvédés során nyújtott teljesítményükről szóbeli visszajelzést és egy komplex jegyet kapnak a bizottságtól. A kapott érdemjegy a diplomajegy részét képezi. Az értékelés alapja az önelemző képesség színvonala, a fejlődés mértéke, a szakmaiság megléte vagy hiánya. A portfólióval kapcsolatos elvárásokról a hallgatók a félév elején a gyakorlattal kapcsolatos tájékoztatón és a reflektív pedagógiai szemináriumon kapnak további tájékoztatást.
Az önelemzést segítő segédanyagok, ajánlott szakirodalom: Falus Iván – Kimmel Magdolna: A portfólió, Gondolat Kiadói Kör – ELTE PPK Neveléstudományi Intézet, Budapest, 2009; Kotschy Beáta: Útmutató a hittanárképzés tanítási gyakorlataihoz a hallgatók és a mentorok számára, Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola Neveléstudományi Intézet, Budapest, 2011, (Letölthető a jegyzetadatbázisból.).
2017. szeptember 1. után indult tanári mesterképzés hallgatói számára
A tanegység célja: A neveléstudományi portfólió elkészítésének értékelési célja az, hogy adjon áttekintést a hallgató kompetenciáiról, fejlesztési célja pedig az, hogy mutassa be a hallgató szakmai fejlődését, rávilágítva arra, hogy a továbblépés érdekében milyen területen milyen teendők mutatkoznak. A portfólió segítségével a hallgató adjon számot pedagógiai tudásáról: elméleti ismereteiről és gyakorlati felkészültségéről. Bizonyítsa meggyőzően, hogy tanári tevékenységét a szakmai tudatosság és szakszerűség jellemzi, valamint a tanári kompetenciák mentén önállóan, kreatív módon mutassa be a fejlődését tükröző dokumentumokat.
Követelmény: „A tanárképzésben a záróvizsga része a képzés során készült, a szakmai gyakorlatokat is bemutató és feldolgozó, a tanárjelölt felkészülését, saját fejlődését értékelő dokumentumgyűjtemény, portfólió, amely a tapasztalatok neveléstudományi szempontú, tudományos alaposságú bemutatása, elemzése és értékelése. Bizonyítja, hogy a hallgató képes önreflexióra, a képzés különböző területein elsajátított tudását integrálni és alkalmazni, a munkája szempontjából meghatározó tudományos, szakirodalmi eredményeket, továbbá a tanítás vagy a pedagógiai feladat eredményességét értékelni.” (A tanárképzés általános követelményeiről szóló 1. melléklet a 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelethez 4.5. )
A hallgatónak olyan dokumentumgyűjteményt (portfóliót) szükséges készítenie, és ezt az erre a célra szervezett külön alkalom során megvédenie, melyből megismerhető a szakmai tevékenysége.
A portfólió tartalmazza mindazokat a dokumentumokat, munkaanyagokat, amelyeket a hallgató a főiskolán teljesített szakterületi, pedagógiai, szakmódszertani (elméleti és gyakorlati) kurzusai keretében, valamint a tanítási gyakorlatai során készített, és amelyek tükrözik szakmai fejlődését, illetve amelyek segítségével meghatározhatók tanári kompetenciái.
A hallgatónak a neveléstudományi portfólióban elhelyezett dokumentumokban számot kell adnia szaktárgyi tudásáról, módszertani-szakmódszertani felkészültségéről, a tanítási gyakorlat során szerzett tapasztalatairól, sikereiről, nehézségeiről is. Fontos azt is bemutatnia, hogy a főiskolai képzés elvégzése során milyen területeken gazdagodtak ismeretei, milyen képességei fejlődtek, hogyan formálódtak attitűdjei. Ehhez nélkülözhetetlenek a hallgató reflexiói, önreflexiói, valamint a szakmai gyakorlatára, munkáira kapott egyéb értékelések is.
A neveléstudományi portfólióban elhelyezendő fontosabb szakmai anyagok:
- A szakmai életút bemutatása, a hittanár-nevelőtanár/etikatanár szakon végzett tanulmányok és tanítási gyakorlat helye, jelentősége a hallgató szakmai pályafutásában.
- A szakterületi képzés keretében készített referátum: a pedagógiai munka szempontjából meghatározó tudományos, szakirodalmi eredmények tudományos alaposságú bemutatása, elemzése és értékelése.
- A referátum a portfólió II. fejezete.
- A referátum terjedelme 12–15 oldal, és a Dolgozatírási Szabályzat szerint készítendő el.
- A referátumot témavezető segítségével kell elkészíteni, aki írásos bírálatot ad róla.
- A szakmódszertan szemináriumok során készített írásbeli beszámolók.
- A tanítási gyakorlathoz kapcsolódó dokumentumok:
- az iskola/a dokumentált órák tanulócsoportjainak bemutatása (csoportprofil);
- a hospitált órákról készített jegyzőkönyvek;
- a gyakorlat során készített tematikus terv(ek) (tanulási-tanítási egység/téma terve);
- a tanítási gyakorlat során a hallgató által megtartott órákra készített óra-/foglalkozástervek a tematikus tervekhez kapcsolódóan (ennek részeként lehetőség szerint a tanulói teljesítmények mérésének, értékelésének dokumentumai) és minden óravázlat kiegészítése önértékelő reflexiókkal;
- a gyakorlat keretében megtartott egyik óráról készített felvétel;
- tanórán kívüli tevékenységek dokumentációja reflexiókkal;
- mentortanár táblázatos és szöveges értékelése;
- diákok által készített értékelések;
- a tanítási gyakorlat, az egyéni kompetenciák fejlődésének összefoglaló értékelése.
- Összegző reflexió: önreflexió a hallgató a főiskolai képzés során mutatott szakmai fejlődéséről.
- A portfólióban helye van minden szakmai dokumentumnak, amelyekről a hallgató úgy gondolja, hogy szakmai fejlődését igazolják. Ezeket azonban rendszerbe szerkesztve kell elhelyezni: a tanári kompetenciák és a hozzájuk tartozó indikátorok szerint csoportosítva. Fontos ezekhez magyarázatot kapcsolni: hogyan segítette a dokumentumban bemutatott tevékenység a hallgató tanári kompetenciáinak fejlesztését.
A portfóliót egy darab kétoldalasan nyomtatott, bekötött példányban, amelynek utolsó oldala a hallgató által aláírt plágiumnyilatkozat, valamint elektronikus formában (cd) kell beadni, mellékelni kell hozzá a hallgató által megtartott tanóra felvételét.
A portfólióvédés során a hallgatók ppt-vel kísért prezentáció keretében mutatják be a munkájukat és azt, mely tanári kompetenciájában hogyan fejlődött gyakorlatai alatt. A beadott portfólióról és a portfólióvédés során nyújtott teljesítményükről szóbeli visszajelzést és egy komplex jegyet kapnak a bizottságtól. A kapott érdemjegy a diplomajegy részét képezi. Az értékelés alapját az önelemző képesség színvonala, a fejlődés mértéke, a szakmaiság megléte vagy hiánya képezi.
A portfólióval kapcsolatos elvárásokról a hallgatók a félév elején a gyakorlattal kapcsolatos tájékoztatón és a reflektív pedagógiai szemináriumon kapnak további tájékoztatást.
Az önelemzést segítő segédanyagok, ajánlott szakirodalom: Falus Iván – Kimmel Magdolna: A portfólió, Gondolat Kiadói Kör – ELTE PPK Neveléstudományi Intézet, Budapest, 2009; Kotschy Beáta: Útmutató a hittanárképzés tanítási gyakorlataihoz a hallgatók és a mentorok számára, Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola Neveléstudományi Intézet, Budapest, 2011, (Letölthető a jegyzetadatbázisból.); Oktatási Hivatal: Útmutató a pedagógusok minősítési rendszerében a Pedagógus I. és Pedagógus II. fokozatba lépéshez, 4., javított változat, http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/utmutato_a_pedagogusok_minositesi_rendszereben_4jav.pdf
A portfóliót pdf formátumban e-mailben kérjük benyújtani a tanulmanyi.osztaly [at] sapientia.hu címre .
Továbbá postai úton kérjük elküldeni az alábbi címre:
Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola
Tanulmányi Osztály
1052 Budapest, Piarista köz 1.
Benyújtandő:
- egy darab kétoldalasan nyomtatott, bekötött példány, amelynek utolsó oldala a hallgató által aláírt plágiumnyilatkozat;
- 1 CD-ROM-on pdf formátumban rögzített példány;
- a hallgató által megtartott tanóra felvétele.
A portfólió beadásának határideje: 2022. június 11. (szombat).
A portfólióvédés időpontja: 2023. június 17. (szombat).
Szakdolgozatok követelményrendszere
I. Általános követelmények
II. Plágium
III. Rezümé
IV. Elektronikus formátum
V. Szakdolgozat az egyes képzéseken
I. Általános követelmények
Minden hallgató a szak lezárásaként – képzési és kimeneti követelményekkel, illetve a képesítési követelményekkel összhangban, e követelményrendszer által meghatározott kereten belül választott témából – szakdolgozatot ír. A hallgató minden szakon önálló szakdolgozatot köteles írni.
A főiskolán beadott bármilyen írásbeli munka, így a szakdolgozat formai követelményeit is a főiskola szabályzatának mellékletét képező Dolgozatírási Szabályzat határozza meg..
A Szabályzat nyomtatott formában beszerezhető a Könyvtárban, illetve elérhető itt:
- Dolgozatírási Szabályzat
- Dolgozatminta (szabályzatban meghatározott formai követelményeknek megfelelő)
A szakdolgozatot csak a témavezetőnek a konzultációs naplóban tett írásbeli hozzájárulásával lehet benyújtani.
II. Plágium
A dolgozat a hallgató önálló munkája, amelyben be kell tartani a hivatkozások és idézések szabályait. A főiskolán beadott bármilyen írásbeli munkára (szemináriumi dolgozat, szemeszterdolgozat, egyéb beadandók, szakdolgozat, záródolgozat) vonatkozóan plágium előfordulása esetén a dolgozat benyújtóját a dolgozat elégtelenre való értékelése mellett súlyos, akár az intézményből való kizárásig is terjedő következmények sújthatják. Annak érdekében, hogy a hallgatók előtt teljesen nyilvánvalóak legyenek a plágium esetei és annak következményei, a hallgatóknak a tanulmányok elején, illetve a szakdolgozat beadásakor erre vonatkozó nyilatkozatot kell tenniük. A nyilatkozatot be kell köttetni a szakdolgozat végébe.
III. Rezümé
A szak-, illetve záródolgozathoz kapcsolódóan a hallgatók egy 10-12 soros, legfeljebb fél oldal terjedelmű rezümét (összefoglalót) kell írjanak. E szövegnek tükröznie kell a dolgozat tényleges tartalmát, fel kell sorolnia a tárgyalt jelentős témákat és fogalmakat.
IV. Elektronikus formátum
A szak-, illetve záródolgozatot elektronikus formában is le kell adni. A dolgozatot – valamennyi részével (címoldal, tartalomjegyzék, irodalomjegyzék, függelék stb.) együtt – egyetlen pdf fájlban CD-n kell leadni. A CD-re rá kell írni a készítő teljes nevét és az évszámot.
V. Szakdolgozat az egyes képzéseken
- Alapképzés
Terjedelme: címoldal, tartalomjegyzék, irodalomjegyzék és függelék nélkül 30–50 oldal.
- Osztatlan teológiaképzés
Terjedelme: címoldal, tartalomjegyzék, irodalomjegyzék és függelék nélkül 50–80 oldal.
- Osztatlan tanárképzésben
A 8/2013. (I.30.) EMMI rendelet 4.5. pontjának megfelelően főiskolánkon az osztatlan szakpáros tanárképzésben résztvevő hallgatók a tanulmányok lezárásaként egy, a két képzési terület egyikén írt szakdolgozatot, valamint a szakmai gyakorlatokat is bemutató és feldolgozó portfóliót készítenek.
Terjedelme: címoldal, tartalomjegyzék, irodalomjegyzék és függelék nélkül 50–80 oldal.
- Osztott rendszerű tanárképzésben
Azok a – képzésüket 2017. szeptember 1. előtt kezdő – hallgatók, akik intézményünkben szerzik meg a tanári szakképesítést, a képzés lezárásaként portfóliót készítenek és szakdolgozatot írnak, amelynek követelményrendszerét a 15/2006. (IV.3.) az OM rendelet 4. számú mellékletének 8.5. pontja határozza meg. A portfólióra vonatkozó elvárásokat lásd a Meghirdetett tanegységek között a Portfólió leírásában.
Terjedelme: címoldal, tartalomjegyzék, irodalomjegyzék és függelék nélkül 50–80 oldal.
A képzésüket 2017. szeptember 1. után kezdő, tanári mesterképzésben részt vevő hallgatóknak a 8/2013. (I.30.) EMMI rendelet 1. melléklete 4.5. pontjának megfelelően nem kell szak-, vagy záródolgozatot készíteniük. Esetükben a záróvizsga szakdolgozati eleme a portfólió. A portfólióra vonatkozó elvárásokat lásd a Meghirdetett tanegységek között a Portfólió leírásában.
- Pasztorális tanácsadás (lelkigondozás) specializáción a pasztorális tanácsadás és szervezetfejlesztés mesterképzésen
Célja és tartalma
A szakdolgozat célja annak bizonyítása, hogy a hallgató rendelkezik megfelelő gyakorlati felkészültséggel, szakismerettel és spirituális önismerettel. Ezt a három tényezőt képes munkája során integrálni és alkalmazni, valamint képes azt saját szakmai identitását, pasztorális tanácsadói „hitvallását” tükröző módon írásba foglalni. A szakdolgozatnak tartalmaznia kell a téma választásának szakmai indoklását, a téma gyakorlati jelentőségét, elméleti hátterének, kutatástörténetének szakirodalomra támaszkodó, érvekre alapozott bemutatását. A szakdolgozatban szereplő példák a hallgató témához kapcsolódó, konkrét gyakorlati tevékenységére kell, hogy támaszkodjanak. A szakdolgozatban ezért szerepeljenek a hallgató által a beszélgetésekről készített jegyzőkönyvek idézetei is a vonatkozó etikai szabályok (a vizsgált személy(ek) anonimitásának biztosítása; a vizsgált személy(ek) írásbeli nyilatkozattal megerősített beleegyezése) figyelembevételével.
A szakdolgozathoz – külön spirálozva, nem a szakdolgozattal egybekötve – csatolni kell a kliens(ek) beleegyező nyilatkozatát, valamint a jegyzőkönyveket, melyeket a személyiségi jogok védelme érdekében a szakdolgozattól különválasztva, elzártan őrzünk.
Terjedelme: Címoldal, tartalomjegyzék, irodalomjegyzék és függelék nélkül 50–80 oldal
- Szakirányú továbbképzési szak
Terjedelme: címoldal, tartalomjegyzék, irodalomjegyzék és függelék nélkül 30–50 oldal.
A szakdolgozatot és a konzultációs naplót személyesen a Tanulmányi Osztályon kérjük leadni, valamint pdf formátumban e-mailben kérjük benyújtani a tanulmanyi.osztaly [at] sapientia.hu címre.
A szakdolgozat leadási határideje: 2023. április 24., hétfő 17:00 óra
Különös méltánylást érdemlő esetben a rektor engedélyezheti a szakdolgozat legfeljebb 10 nappal későbbi leadását. A kérelmet – az indok pontos megjelölésével – legkésőbb a szakdolgozat leadási határidőig kell benyújtani a Neptun Rendszerben a Határidőn túli Szakdolgozat / Záródolgozat leadási kérelem kitöltésével. Az engedély 3.000.- Ft különeljárásidíj-köteles.
Az így módosult határidő: 2023. május 5., péntek 17:00 óra
Benyújtandó:
- 2 bekötött példány, amelynek utolsó oldala a hallgató által aláírt szakdolgozati plágiumnyilatkozat;
- 1 CD-ROM-on pdf formátumban rögzített példány;
- szakdolgozati konzultációs napló a témavezető hozzájárulási nyilatkozatával.
FIGYELEM!
A szakdolgozat végébe be kell szerkeszteni és köttetni, majd kék tintával alá kell írni a plágiumnyilatkozatot.
A szakdolgozatot csak a témavezetőnek a konzultációs naplóban tett írásbeli hozzájárulásával lehet benyújtani.
Portfólióvédés: 2023. június 24.
A pontos beosztásról a Pedagógia Tanszék ad tájékoztatást.
Zárószigorlat: 2023. június 26.
Záróvizsga: 2023. június 26-27.
A záróvizsga pontos beosztásáról, valamint a zárószigorlatok időpontjairól a honlapon tájékozódhatnak majd.
2022/2023/2. félév ZÁRÓVIZSGA BEOSZTÁS - 2023. június 26. Díszterem
2022/2023/2. félév ZÁRÓVIZSGA BEOSZTÁS - 2023. június 26. 212.
2022/2023/2. félév ZÁRÓVIZSGA BEOSZTÁS - 2023. június 27. Díszterem
A hallgató köteles a záróvizsgára előzetesen bejelentkezni. A bejelentkezést a Neptun rendszerben a megfelelő kérvény kitöltésével és beküldésével kell megtennie május 30. és június 12. között.
Az Ügyintézés/Kérvények menüponton az alábbi kérvények közül kell választani:
- Záróvizsgára jelentkezés állami ösztöndíjas/államilag támogatott képzés esetén 2022/23/2
- Záróvizsgára jelentkezés önköltséges/ költségtérítéses képzés esetén 2022/23/2
Az önköltséges hallgatók záróvizsgadíjat kötelesek fizetni (állami ösztöndíjas hallgatóknak nem kell), amelynek díját a záróvizsgára jelentkezés kérvényének beküldése után a rendszer automatikusan kiírja.
A záróvizsgadíj befizetését a Neptunon keresztül kell megtenni legkésőbb június 12-ig.
A záróvizsgadíj befizetése előfeltétele a hallgató záróvizsgára bocsátásának.
A záróvizsgadíj összege: 6.000.- Ft.
FIGYELEM! A fenti határidőn túl már nem lehet záróvizsgadíjat befizetni!
Vészhelyzet esetén:
A záróvizsgát a Microsoft Teams rendszerben tartjuk. A technikai lebonyolításról még részletes tájékoztatót küldünk.
Minden záróvizsgára váró hallgató – a vizsgája napján – legkésőbb a záróvizsga előtt fél órával köteles bejelentkezni a rendszerbe és várakozni a behívásra. Kérjük, hogy legyen kéznél:
- személyi igazolvány,
- mobiltelefon (Kérjük, ellenőrizzék a Neptunban, hogy helyes-e az ott megadott mobilszám!)
A vizsgára a Tanulmányi Osztály munkatársa hívja be a hallgatót. Technikai zavar esetén mobiltelefonon keresztül próbálunk segítséget nyújtani.
A vészhelyzet feloldása esetén:
Minden záróvizsgára váró hallgató – a vizsgája napján – legkésőbb a záróvizsga előtt fél órával köteles a Tanulmányi Osztályon megjelenni az alábbi ügyekből kifolyólag:
- a Neptunban szereplő adatok egyeztetése a személyi igazolványban lévő adatokkal;
- a beléptetőkártya leadása;
- a diákigazolvány leadása.
ZÁRÓVIZSGA TÁJÉKOZTATÓ 2022-2023/2.
I. Meddig tehető záróvizsga?
2012 szeptembere előtt beiratkozott hallgatók: A hallgatói jogviszony megszűnését követően határidő nélkül tehető záróvizsga.
2012 szeptemberében vagy azt követően beiratkozott hallgatók: A végbizonyítvány kiállítását követően, a hallgatói jogviszony megszűnését követő öt éven belül kell záróvizsgát tenni. Az ötödik év eltelte után záróvizsga nem tehető.
II. Milyen feltételek mellett?
Mindkét esetben a hallgató csak a tanév rendje szerint meghirdetett záróvizsgaidőszakra jelentkezhet be záróvizsgát tenni. Záróvizsga a vizsgázás időpontjában érvényes képzési és kimeneti követelmények szerint tehető.
III. Meg kell-e szerezni a nyelvvizsgát is 5 éven belül?
Nem. A sikeres nyelvvizsga igazolását követően az oklevél bármikor kiadható.
IV. Alapvető fogalmak:
- zárószigorlat: bizonyos szakokon a záróvizsgára bocsátás előfeltétele, hogy a hallgató letegye szakjához/specializációjához kapcsolódó zárószigorlatát.
- szakdolgozat megvédése: a hallgató röviden bemutatja dolgozatát, majd a jelenlévő bizottsági tagok kérdéseire válaszol. A hallgatónak célszerű a dolgozatok bírálataiban megfogalmazott kritikai szempontok szerint felkészülni válaszaival.
- záróvizsga-felelet: minden konzulens köteles megadni az általa vezetett dolgozat témájához kapcsolódó hat tételt. A tételeket a bírálattal együtt a Tanulmányi Osztály továbbítja a hallgatónak. A bizottság e tételek közül fog választani saját belátása szerint, melyet a hallgatónak tudnia kell kifejteni, a felmerülő kérdésekre választ adni.
Egy hallgató záróvizsgájának tervezett időtartama: záróvizsga-részenként 15 perc
Antalfai fejlesztő művészetterapeuta
A záróvizsga két részből áll:
1. szakdolgozat megvédése;
2. záróvizsga-felelet.
További tájékoztatás itt olvasható.
Család-, gyermek- és ifjúságvédő szakpedagógus
A záróvizsga három részből áll:
1. zárószigorlat
A zárószigorlat tételsorai letölthetők a honlapról.
A sikeres zárószigorlat a további vizsgarészekre bocsátás feltétele.
2. szakdolgozat megvédése;
3. záróvizsga-felelet.
Emberi méltóság
A képzésen átadott ismeretanyag egy vizsgadolgozat és önreflexiós értékelő dokumentum elkészítésével kerül ellenőrzésre.
A tanúsítvány kiadásának feltétele a képzés 80%-án való részvétel, valamint „Jól megfelelt” vagy „Megfelelt” értékelés elérése az alábbi követelmények teljesítése során:
- vizsgadolgozat elkészítése és benyújtása
- írásos önreflektív visszajelzés készítése (2–5 oldal) és benyújtása
Emberközpontú gazdaság
A záróvizsga három részből áll:
1. zárószigorlat
A zárószigorlat tételsorai letölthetők a honlapról.
A sikeres zárószigorlat a további vizsgarészekre bocsátás feltétele.
2. szakdolgozat megvédése;
3. záróvizsga-felelet.
LETÖLTHETŐ MINTATANTERV
Gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadó
Hittanár-nevelőtanár
Az egyszakos hittanár-nevelőtanár képzésen a záróvizsga négy részből áll:
1. portfólió megvédése;
2. szakdolgozat megvédése;
3. záróvizsga-felelet;
4. szakmódszertani zárószigorlat (hittan).
LETÖLTHETŐ MINTATANTERVEK:
- Teológus végzettségre épülő
- Korábbi rendszerű főiskolai hittanár végzettségre épülő
- Főiskolai vagy egyetemi szintű közismereti, osztatlan tanári, szakmai tanári vagy gyógypedagógusi végzettségre épülő
- Tanító, óvodapedagógus, szakoktató alapképzés végzettségre épülő
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE)
A kétszakos hittanár-nevelőtanár – közismereti szakos tanár képzéseken a záróvizsga öt részből áll:
1. portfólió megvédése;
2. szakdolgozat megvédése;
3. záróvizsga-felelet;
4. szakmódszertani zárószigorlat (hittan);
5. szakmódszertani zárószigorlat (közismereti szak).
Az ELTE-s hallgatók számára is a záróvizsga minden része a Sapientia Főiskolán zajlik.
LETÖLTHETŐ MINTATANTERVEK
Katekéta-lelkipásztori munkatárs
A záróvizsga 2017. 09. 01. után kezdett hallgatóknak két részből áll:
1. szakdolgozat megvédése;
2. záróvizsga-felelet.
A záróvizsga 2017. 09. 01. előtt kezdett hallgatóknak három részből áll:
- zárószigorlat
Minden hallgató köteles a specializációjának megfelelő zárószigorlatot letenni. Aki mindkét specializációt elvégezte, annak mindkét zárószigorlatot le kell tennie. A zárószigorlatok tételsorai letölthetők a honlapról.
A sikeres zárószigorlat a további vizsgarészekre bocsátás feltétele. - szakdolgozat megvédése;
- záróvizsga-felelet
További tájékoztatás itt olvasható.
LETÖLTHETŐ MINTATANTERVEK:
Nappali tagozat
Esti tagozat
Lelkigondozó képzés - Pasztorális tanácsadás és szervezetfejlesztés
Roma társadalomismeret
Szupervizor
A záróvizsga két részből áll:
1. szakdolgozat megvédése;
2. záróvizsga-felelet.
További tájékoztatás itt olvasható.
Ha egy hallgató sikertelen zárószigorlatot tesz, nem bocsátható záróvizsgára. Ez esetben zárószigorlatot és záróvizsgát ismételni leghamarabb csak a következő félév záróvizsga-időszakában lesz lehetősége. A záróvizsga ismétlésének díjáról az ismétlés félévekor érvényben lévő Tanrend rendelkezik.
Ha egy hallgató sikertelen záróvizsgát tesz, ismételni leghamarabb csak a következő félév záróvizsga-időszakában lesz lehetősége. A záróvizsga ismétlésének díjáról az ismétlés félévekor érvényben lévő Tanrend rendelkezik.
Sikeres záróvizsga alapján a Főiskola a hallgató részére – harminc napon belül – magyar és angol nyelven oklevelet ad ki. Az oklevél a hallgató kérésére és költségére más nyelven is kiadható.
Azt oklevelet a rektor írja alá.
A Főiskola az alábbi képzéseken részt vevő hallgatók számára állít ki más felsőoktatási intézményekkel közös oklevelet:
- az ELTE-vel kötött együttműködési megállapodás keretében közösen indított, osztatlan tanárképzésen,
- az EHE-vel kötött együttműködési megállapodás keretében közösen indított, osztatlan tanárképzésen,
- a Budapesti Corvinus Egyetemmel kötött együttműködési megállapodás keretében a Keresztény társadalmi elvek a gazdaságban szakirányú továbbképzésen.
Az oklevél minősítését az alábbi összetevőkből kell számítani:
- a szigorlat(ok) jegye,
- zárószigorlat(ok) jegye,
- szakdolgozat jegye,
- a záróvizsga felelet jegye,
- tanárképzésen a portfólió jegye,
- osztatlan tanárképzésen a tanári szak(ok)hoz kapcsolódó szakmódszertani felelet jegye,
- szupervizor képzésen a tanszupervíziós evauláció jegye.
Az oklevél minősítésekor számításba veendő összetevőket a szakok tantervei tartalmazzák.
Az oklevél minősítését a tantervben meghatározott összetevők jegyeinek két tizedesjegyre kerekített számtani átlaga adja az alábbiak szerint:
- kitűnő: 5,00
- jeles: 4,51-4,99
- jó: 3,51-4,50
- közepes: 2,51-3,50
- elégséges: 2,00-2,50

Mindenkinek sikeres záróvizsgát kívánunk!
A Tanulmányi Osztály munkatársai