Ugrás a tartalomra
Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola
  • Rólunk
    • Rektori köszöntő
    • Küldetésnyilatkozat
    • Történet
    • Nyitott egyházkép
    • Hit és tudomány
    • Főiskola képekben
    • Krónika
    • Együttműködések
  • Szervezet
    • Fenntartók
    • Szenátus
    • Vezetőség
    • Adminisztráció
    • Bizottságok
    • További egységek
  • Tanszékek és intézetek
    • Tanszékek
    • Intézetek
  • Képzési kínálat
    • Képzések
    • Továbbképzések
    • Sapientia a la carte
    • Sapientia Szabadegyetem
  • Felvételi eljárás
    • Felvételi információk
  • Tanulmányi ügyek
    • Hírek
    • Információ
    • Oktatás rendje
    • Ösztöndíjak
    • Távolléti oktatás
    • TO Dokumentumok
    • Szakzárás
    • Tudnivalók
    • Erasmus+
  • Könyvtár
    • Hírek
    • Információ
    • Rólunk
    • Szolgáltatások
    • Katalógus
    • Adatbázisok
    • MTMT
    • Könyvtári esték
    • Top12
  • HÖK
    • Információ
    • Ösztöndíjak
    • Elérhetőség
    • Galéria
    • Életvezetési tanácsadás
  • English
    • Rector's Greeting
    • Mission Statement
    • Contact us
    • Sapientiana Journal
    • Erasmus+

Fő navigáció

  • Bárányokat a farkasok közé!
  • A szerzetességről
  • Iránytű
  • Neptun
  • Dokumentumtár
  • Terembérlés
  • Kiadványok
  • Hírek
  • Események
  • Galéria
  • Elérhetőség
  • Hírlevél
  • Támogatás

Keresés a honlapon

Keresés a könyvtár katalógusában

Tanulmányi ügyek

  • Hírek
  • Információ
  • Oktatás rendje
  • Ösztöndíjak
  • Távolléti oktatás
  • TO Dokumentumok
  • Szakzárás
  • Tudnivalók
  • Erasmus+

Portfólió követelményrendszere

Osztatlan tanári mesterképzés hallgatói számára

 

A tanegység célja: A portfólió célja az, hogy a hallgató meggyőzően bizonyítsa, hogy tanári tevékenységét a szakmai tudatosság és szakszerűség jellemzi, valamint, hogy a tanári kompetenciák mentén önállóan, kreatív módon mutassa be a fejlődését tükröző dokumentumokat.

Követelmény: A tanári felkészülés folyamatáról összefoglaló munkát (portfóliót) szükséges készíteni, és ezt az erre a célra szervezett külön alkalom során meg kell védeni. A portfólió tartalmazza mindazokat a dokumentumokat, amelyeket a hallgató a pedagógiai és pszichológiai tanulmányai során készített, és amelyek szakmai kompetenciái fejlettségét, fejlődését tükrözik.

A portfólióban elhelyezendő fontosabb szakmai anyagok:

  • A szakmai életút bemutatása, a szakon eltöltött féléves gyakorlat helye, jelentősége a hallgató szakmai pályafutásában.
  • A vezetőpedagógus irányításával folyó tanítási gyakorlat során készített dokumentumok.
  • Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlathoz kapcsolódó dokumentumok:
  • az iskola/tanulócsoport sajátosságainak bemutatása;
  • a hospitált órákról készített jegyzőkönyvek;
  • az egyéves gyakorlat során készített tematikus terv(ek);
  • az egyéves gyakorlat során a hallgató által megtartott órákra készített óravázlatok az önértékelő reflexiókkal;
  • az egyéves gyakorlat keretében megtartott egyik óráról készített felvétel;
  • a közösségi pedagógiai gyakorlat dokumentációja reflexiókkal;
  • tanórán kívüli egyéb tevékenységek dokumentációja reflexiókkal;
  • az iskola mint szervezet működéséhez kapcsolódó munka;
  • mentortanár táblázatos és szöveges értékelése;
  • diákok által készített értékelések;
  • az egyéni kompetenciák fejlődésének összefoglaló értékelése.
  • Összegző reflexió: a féléves munka értékelése, önreflexió a hallgató szakmai fejlődéséről.
  • A tanulmányai során készült pedagógiai és/vagy pszichológiai munka.

A portfóliót egy darab kétoldalasan nyomtatott, bekötött példányban, amelynek utolsó oldala a hallgató által aláírt plágiumnyilatkozat, valamint elektronikus formában (cd) kell beadni, mellékelni kell hozzá a hallgató által megtartott tanóra felvételét.

A portfólióvédés során a hallgatók ppt-vel kísért prezentáció keretében mutatják be a gyakorlat során végzett munkájukat, valamint azt, hogy a gyakorlat során mely tanári kompetenciájukban hogyan fejlődtek. A beadott portfólióról és a portfólióvédés során nyújtott teljesítményükről szóbeli visszajelzést és egy komplex jegyet kapnak a bizottságtól. A kapott érdemjegy a diplomajegy részét képezi. Az értékelés alapja az önelemző képesség színvonala, a fejlődés mértéke, a szakmaiság megléte vagy hiánya. A portfólióval kapcsolatos elvárásokról a hallgatók a félév elején a gyakorlattal kapcsolatos tájékoztatón és a reflektív pedagógiai szemináriumon kapnak további tájékoztatást.

Az önelemzést segítő segédanyagok, ajánlott szakirodalom: Falus Iván – Kimmel Magdolna: A portfólió, Gondolat Kiadói Kör – ELTE PPK Neveléstudományi Intézet, Budapest, 2009; Kotschy Beáta: Útmutató a hittanárképzés tanítási gyakorlataihoz a hallgatók és a mentorok számára, Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola Neveléstudományi Intézet, Budapest, 2011, (Letölthető a jegyzetadatbázisból.).

 

2017. szeptember 1. után indult tanári mesterképzés hallgatói számára

 

A tanegység célja: A neveléstudományi portfólió elkészítésének értékelési célja az, hogy adjon áttekintést a hallgató kompetenciáiról, fejlesztési célja pedig az, hogy mutassa be a hallgató szakmai fejlődését, rávilágítva arra, hogy a továbblépés érdekében milyen területen milyen teendők mutatkoznak. A portfólió segítségével a hallgató adjon számot pedagógiai tudásáról: elméleti ismereteiről és gyakorlati felkészültségéről. Bizonyítsa meggyőzően, hogy tanári tevékenységét a szakmai tudatosság és szakszerűség jellemzi, valamint a tanári kompetenciák mentén önállóan, kreatív módon mutassa be a fejlődését tükröző dokumentumokat.

 

Követelmény: „A tanárképzésben a záróvizsga része a képzés során készült, a szakmai gyakorlatokat is bemutató és feldolgozó, a tanárjelölt felkészülését, saját fejlődését értékelő dokumentumgyűjtemény, portfólió, amely a tapasztalatok neveléstudományi szempontú, tudományos alaposságú bemutatása, elemzése és értékelése. Bizonyítja, hogy a hallgató képes önreflexióra, a képzés különböző területein elsajátított tudását integrálni és alkalmazni, a munkája szempontjából meghatározó tudományos, szakirodalmi eredményeket, továbbá a tanítás vagy a pedagógiai feladat eredményességét értékelni.” (A tanárképzés általános követelményeiről szóló 1. melléklet a 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelethez 4.5. )

 

A hallgatónak olyan dokumentumgyűjteményt (portfóliót) szükséges készítenie, és ezt az erre a célra szervezett külön alkalom során megvédenie, melyből megismerhető a szakmai tevékenysége.

A portfólió tartalmazza mindazokat a dokumentumokat, munkaanyagokat, amelyeket a hallgató a főiskolán teljesített szakterületi, pedagógiai, szakmódszertani (elméleti és gyakorlati) kurzusai keretében, valamint a tanítási gyakorlatai során készített, és amelyek tükrözik szakmai fejlődését, illetve amelyek segítségével meghatározhatók tanári kompetenciái.

A hallgatónak a neveléstudományi portfólióban elhelyezett dokumentumokban számot kell adnia szaktárgyi tudásáról, módszertani-szakmódszertani felkészültségéről, a tanítási gyakorlat során szerzett tapasztalatairól, sikereiről, nehézségeiről is. Fontos azt is bemutatnia, hogy a főiskolai képzés elvégzése során milyen területeken gazdagodtak ismeretei, milyen képességei fejlődtek, hogyan formálódtak attitűdjei. Ehhez nélkülözhetetlenek a hallgató reflexiói, önreflexiói, valamint a szakmai gyakorlatára, munkáira kapott egyéb értékelések is.

A neveléstudományi portfólióban elhelyezendő fontosabb szakmai anyagok:

  • A szakmai életút bemutatása, a hittanár-nevelőtanár/etikatanár szakon végzett tanulmányok és tanítási gyakorlat helye, jelentősége a hallgató szakmai pályafutásában.
  • A szakterületi képzés keretében készített referátum: a pedagógiai munka szempontjából meghatározó tudományos, szakirodalmi eredmények tudományos alaposságú bemutatása, elemzése és értékelése.
    • A referátum a portfólió II. fejezete.
    • A referátum terjedelme 12–15 oldal, és a Dolgozatírási Szabályzat szerint készítendő el.
    • A referátumot témavezető segítségével kell elkészíteni, aki írásos bírálatot ad róla.
  • A szakmódszertan szemináriumok során készített írásbeli beszámolók.
  • A tanítási gyakorlathoz kapcsolódó dokumentumok:
  • az iskola/a dokumentált órák tanulócsoportjainak bemutatása (csoportprofil);
  • a hospitált órákról készített jegyzőkönyvek;
  • a gyakorlat során készített tematikus terv(ek) (tanulási-tanítási egység/téma terve);
  • a tanítási gyakorlat során a hallgató által megtartott órákra készített óra-/foglalkozástervek a tematikus tervekhez kapcsolódóan (ennek részeként lehetőség szerint a tanulói teljesítmények mérésének, értékelésének dokumentumai) és minden óravázlat kiegészítése önértékelő reflexiókkal;
  • a gyakorlat keretében megtartott egyik óráról készített felvétel;
  • tanórán kívüli tevékenységek dokumentációja reflexiókkal;
  • mentortanár táblázatos és szöveges értékelése;
  • diákok által készített értékelések;
  • a tanítási gyakorlat, az egyéni kompetenciák fejlődésének összefoglaló értékelése.
  • Összegző reflexió: önreflexió a hallgató a főiskolai képzés során mutatott szakmai fejlődéséről.
  • A portfólióban helye van minden szakmai dokumentumnak, amelyekről a hallgató úgy gondolja, hogy szakmai fejlődését igazolják. Ezeket azonban rendszerbe szerkesztve kell elhelyezni: a tanári kompetenciák és a hozzájuk tartozó indikátorok szerint csoportosítva. Fontos ezekhez magyarázatot kapcsolni: hogyan segítette a dokumentumban bemutatott tevékenység a hallgató tanári kompetenciáinak fejlesztését.

A portfóliót egy darab kétoldalasan nyomtatott, bekötött példányban, amelynek utolsó oldala a hallgató által aláírt plágiumnyilatkozat, valamint elektronikus formában (cd) kell beadni, mellékelni kell hozzá a hallgató által megtartott tanóra felvételét.

A portfólióvédés során a hallgatók ppt-vel kísért prezentáció keretében mutatják be a munkájukat és azt, mely tanári kompetenciájában hogyan fejlődött gyakorlatai alatt. A beadott portfólióról és a portfólióvédés során nyújtott teljesítményükről szóbeli visszajelzést és egy komplex jegyet kapnak a bizottságtól. A kapott érdemjegy a diplomajegy részét képezi. Az értékelés alapját az önelemző képesség színvonala, a fejlődés mértéke, a szakmaiság megléte vagy hiánya képezi.

A portfólióval kapcsolatos elvárásokról a hallgatók a félév elején a gyakorlattal kapcsolatos tájékoztatón és a reflektív pedagógiai szemináriumon kapnak további tájékoztatást.


Az önelemzést segítő segédanyagok, ajánlott szakirodalom: Falus Iván – Kimmel Magdolna: A portfólió, Gondolat Kiadói Kör – ELTE PPK Neveléstudományi Intézet, Budapest, 2009; Kotschy Beáta: Útmutató a hittanárképzés tanítási gyakorlataihoz a hallgatók és a mentorok számára, Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola Neveléstudományi Intézet, Budapest, 2011, (Letölthető a jegyzetadatbázisból.); Oktatási Hivatal: Útmutató a pedagógusok minősítési rendszerében a Pedagógus I. és Pedagógus II. fokozatba lépéshez, 4., javított változat, http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/utmutato_a_pedagogusok_minositesi_rendszereben_4jav.pdf

Portfólió benyújtása

A portfóliót pdf formátumban e-mailben kérjük benyújtani a tanulmanyi.osztaly [at] sapientia.hu címre .

Továbbá postai úton kérjük elküldeni az alábbi címre:

Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola

Tanulmányi Osztály

1052 Budapest, Piarista köz 1.

Benyújtandő:

  • egy darab kétoldalasan nyomtatott, bekötött példány, amelynek utolsó oldala a hallgató által aláírt plágiumnyilatkozat;
  • 1 CD-ROM-on pdf formátumban rögzített példány;
  • a hallgató által megtartott tanóra felvétele.

A portfólió beadásának határideje: 2022. június 11. (szombat).

A portfólióvédés időpontja: 2022. június 18. (szombat).

Szakdolgozat követelményrendszere

Szakdolgozatok követelményrendszere

I. Általános követelmények

II. Plágium

III. Rezümé

IV. Elektronikus formátum

V. Szakdolgozat az egyes képzéseken

 

I. Általános követelmények

Minden hallgató a szak lezárásaként – képzési és kimeneti követelményekkel, illetve a képesítési követelményekkel összhangban, e követelményrendszer által meghatározott kereten belül választott témából – szakdolgozatot ír. A hallgató minden szakon önálló szakdolgozatot köteles írni.

A főiskolán beadott bármilyen írásbeli munka, így a szakdolgozat formai követelményeit is a főiskola szabályzatának mellékletét képező Dolgozatírási Szabályzat határozza meg..
A Szabályzat nyomtatott formában beszerezhető a Könyvtárban, illetve elérhető itt:

  • Dolgozatírási Szabályzat
  • a szabályzatban meghatározott formai követelményeknek megfelelő dolgozatminta.

A szakdolgozatot csak a témavezetőnek a konzultációs naplóban tett írásbeli hozzájárulásával lehet benyújtani.

  • Konzultációs napló

II. Plágium

A dolgozat a hallgató önálló munkája, amelyben be kell tartani a hivatkozások és idézé­sek szabályait. A főiskolán beadott bármilyen írásbeli munkára (szemináriumi dolgozat, szemeszterdolgozat, egyéb beadandók, szakdolgozat, záródolgozat) vonatkozóan plá­gium előfordulása esetén a dolgozat benyújtóját a dolgozat elégtelenre való értékelése mellett súlyos, akár az intézményből való kizárásig is terjedő következmények sújthatják. Annak érdekében, hogy a hallgatók előtt teljesen nyilvánvalóak legyenek a plágium ese­tei és annak következményei, a hallgatóknak a tanulmányok elején, illetve a szakdolgo­zat beadásakor erre vonatkozó nyilatkozatot kell tenniük. A nyilatkozatot be kell köttetni a szakdolgozat végébe. 

  • Plágiumnyilatkozat

III. Rezümé
A szak-, illetve záródolgozathoz kapcsolódóan a hallgatók egy 10-12 soros, legfeljebb fél oldal terjedelmű rezümét (összefoglalót) kell írjanak. E szövegnek tükröznie kell a dolgozat tényleges tartalmát, fel kell sorolnia a tárgyalt jelentős témákat és fogalmakat.

IV. Elektronikus formátum

A szak-, illetve záródolgozatot elektronikus formában is le kell adni. A dolgozatot – valamennyi részével (címoldal, tartalomjegyzék, irodalomjegyzék, függelék stb.) együtt – egyetlen pdf fájlban CD-n kell leadni. A CD-re rá kell írni a készítő teljes nevét és az évszámot.

 

V. Szakdolgozat az egyes képzéseken

  • Alapképzés

Terjedelme: címoldal, tartalomjegyzék, irodalomjegyzék és függelék nélkül 30–50 oldal.

  • Osztatlan teológiaképzés

Terjedelme: címoldal, tartalomjegyzék, irodalomjegyzék és függelék nélkül 50–80 oldal.

  • Osztatlan tanárképzésben

A 8/2013. (I.30.) EMMI rendelet 4.5. pontjának megfelelően főiskolánkon az osztatlan szakpáros tanárképzésben résztvevő hallgatók a tanulmányok lezárásaként egy, a két képzési terület egyikén írt szakdolgozatot, valamint a szakmai gyakorlatokat is bemutató és feldolgozó portfóliót készítenek.
Terjedelme: címoldal, tartalomjegyzék, irodalomjegyzék és függelék nélkül 50–80 oldal.

  • Osztott rendszerű tanárképzésben

Azok a – képzésüket 2017. szeptember 1. előtt kezdő – hallgatók, akik intézményünkben szerzik meg a tanári szakképesítést, a képzés lezárásaként portfóliót készítenek és szakdolgozatot írnak, amelynek követelményrendszerét a 15/2006. (IV.3.) az OM rendelet 4. számú mellékletének 8.5. pontja határozza meg. A portfólióra vonatkozó elvárásokat lásd a Meghirdetett tanegységek között a Portfólió leírásában.

Terjedelme: címoldal, tartalomjegyzék, irodalomjegyzék és függelék nélkül 50–80 oldal.

A képzésüket 2017. szeptember 1. után kezdő, tanári mesterképzésben részt vevő hallgatóknak a 8/2013. (I.30.) EMMI rendelet 1. melléklete 4.5. pontjának megfelelően nem kell szak-, vagy záródolgozatot készíteniük. Esetükben a záróvizsga szakdolgozati eleme a portfólió. A portfólióra vonatkozó elvárásokat lásd a Meghirdetett tanegységek között a Portfólió leírásában.

  • Pasztorális tanácsadás (lelkigondozás) specializáción a pasztorális tanácsadás és szervezetfejlesztés mesterképzésen

Célja és tartalma
A szakdolgozat célja annak bizonyítása, hogy a hallgató rendelkezik megfelelő gyakorlati felkészültséggel, szakismerettel és spirituális önismerettel. Ezt a három tényezőt képes munkája során integrálni és alkalmazni, valamint képes azt saját szakmai identitását, pasztorális tanácsadói „hitvallását” tükröző módon írásba foglalni. A szakdolgozatnak tartalmaznia kell a téma választásának szakmai indoklását, a téma gyakorlati jelentőségét, elméleti hátterének, kutatástörténetének szakirodalomra támaszkodó, érvekre alapozott bemutatását. A szakdolgozatban szereplő példák a hallgató témához kapcsolódó, konkrét gyakorlati tevékenységére kell, hogy támaszkodjanak. A szakdolgozatban ezért szerepeljenek a hallgató által a beszélgetésekről készített jegyzőkönyvek idézetei is a vonatkozó etikai szabályok (a vizsgált személy(ek) anonimitásának biztosítása; a vizsgált személy(ek) írásbeli nyilatkozattal megerősített beleegyezése) figyelembevételével.
A szakdolgozathoz – külön spirálozva, nem a szakdolgozattal egybekötve – csatolni kell a kliens(ek) beleegyező nyilatkozatát, valamint a jegyzőkönyveket, melyeket a személyiségi jogok védelme érdekében a szakdolgozattól különválasztva, elzártan őrzünk.
Terjedelme: Címoldal, tartalomjegyzék, irodalomjegyzék és függelék nélkül 50–80 oldal

  • Speciális szakdolgozati követelmények - PT

 

  • Szakirányú továbbképzési szak

Terjedelme: címoldal, tartalomjegyzék, irodalomjegyzék és függelék nélkül 30–50 oldal.

Szakdolgozat benyújtása

A szakdolgozatot és a konzultációs naplót személyesen a Tanulmányi Osztályon kérjük leadni, valamint pdf formátumban e-mailben kérjük benyújtani a tanulmanyi.osztaly [at] sapientia.hu címre .

A szakdolgozat leadási határideje: 2023. április 24., hétfő 17:00 óra

Különös méltánylást érdemlő esetben a rektor engedélyezheti a szakdolgozat legfeljebb 10 nappal későbbi leadását. A kérelmet – az indok pontos megjelölésével – legkésőbb a szakdolgozat leadási határidőig kell benyújtani a Neptun Rendszerben a Határidőn túli Szakdolgozat / Záródolgozat leadási kérelem kitöltésével. Az engedély 3.000.- Ft különeljárásidíj-köteles.

Az így módosult határidő: 2023. május 5., péntek 17:00 óra

Benyújtandó:

  • 2 bekötött példány, amelynek utolsó oldala a hallgató által aláírt szakdolgozati plágiumnyilatkozat;
  • 1 CD-ROM-on pdf formátumban rögzített példány;
  • szakdolgozati konzultációs napló a témavezető hozzájárulási nyilatkozatával.

FIGYELEM!

A szakdolgozat végébe be kell szerkeszteni és köttetni, majd kék tintával alá kell írni a plágiumnyilatkozatot.

  • Plágiumnyilatkozat

A szakdolgozatot csak a témavezetőnek a konzultációs naplóban tett írásbeli hozzájárulásával lehet benyújtani.

  • Konzultációs napló

Záróvizsgák, zárószigorlatok és portfólióvédés időpontjai

Portfólióvédés: 2023. január 21.

A pontos beosztásról a Pedagógia Tanszék ad tájékoztatást.

Zárószigorlat: 2023. január 25.

Záróvizsga: 2023. január 25.

A záróvizsga pontos beosztásáról, valamint a zárószigorlatok időpontjairól a honlapon tájékozódhatnak majd.

2022/2023/2. félév ZÁRÓVIZSGA BEOSZTÁS  - 2023. január 25. 

Általános ügyintézés

A hallgató köteles a záróvizsgára előzetesen bejelentkezni. A bejelentkezést a Neptun rendszerben a megfelelő kérvény kitöltésével és beküldésével kell megtennie május 30. és június 12. között.

Az Ügyintézés/Kérvények menüponton az alábbi kérvények közül kell választani:

  • Záróvizsgára jelentkezés állami ösztöndíjas/államilag támogatott képzés esetén 2022/23/2
  • Záróvizsgára jelentkezés önköltséges/ költségtérítéses képzés esetén 2022/23/2

Az önköltséges hallgatók záróvizsgadíjat kötelesek fizetni (állami ösztöndíjas hallgatóknak nem kell), amelynek díját a záróvizsgára jelentkezés kérvényének beküldése után a rendszer automatikusan kiírja.

A záróvizsgadíj befizetését a Neptunon keresztül kell megtenni legkésőbb június 12-ig.

A záróvizsgadíj befizetése előfeltétele a hallgató záróvizsgára bocsátásának.

A záróvizsgadíj összege: 6.000.- Ft.

FIGYELEM! A fenti határidőn túl már nem lehet záróvizsgadíjat befizetni!

 

Vészhelyzet esetén:

A záróvizsgát a Microsoft Teams rendszerben tartjuk. A technikai lebonyolításról még részletes tájékoztatót küldünk.

 

Minden záróvizsgára váró hallgató – a vizsgája napján – legkésőbb a záróvizsga előtt fél órával köteles bejelentkezni a rendszerbe és várakozni a behívásra. Kérjük, hogy legyen kéznél:

  • személyi igazolvány,
  • mobiltelefon (Kérjük, ellenőrizzék a Neptunban, hogy helyes-e az ott megadott mobilszám!)

A vizsgára a Tanulmányi Osztály munkatársa hívja be a hallgatót. Technikai zavar esetén mobiltelefonon keresztül próbálunk segítséget nyújtani.

 

A vészhelyzet feloldása esetén:

Minden záróvizsgára váró hallgató – a vizsgája napján – legkésőbb a záróvizsga előtt fél órával köteles a Tanulmányi Osztályon megjelenni az alábbi ügyekből kifolyólag:

  • a Neptunban szereplő adatok egyeztetése a személyi igazolványban lévő adatokkal;
  • a beléptetőkártya leadása;
  • a diákigazolvány leadása.

Záróvizsga-tudnivalók

ZÁRÓVIZSGA TÁJÉKOZTATÓ 2021-2022/2. 

I. Meddig tehető záróvizsga?

2012 szeptembere előtt beiratkozott hallgatók: A hallgatói jogviszony megszűnését követően határidő nélkül tehető záróvizsga.
2012 szeptemberében vagy azt követően beiratkozott hallgatók: A végbizonyítvány kiállítását követően, a hallgatói jogviszony megszűnését követő öt éven belül kell záróvizsgát tenni. Az ötödik év eltelte után záróvizsga nem tehető.

II. Milyen feltételek mellett?
Mindkét esetben a hallgató csak a tanév rendje szerint meghirdetett záróvizsgaidőszakra jelentkezhet be záróvizsgát tenni. Záróvizsga a vizsgázás időpontjában érvényes képzési és kimeneti követelmények szerint tehető.

III. Meg kell-e szerezni a nyelvvizsgát is 5 éven belül?
Nem. A sikeres nyelvvizsga igazolását követően az oklevél bármikor kiadható.

IV. Alapvető fogalmak:

  • zárószigorlat: bizonyos szakokon a záróvizsgára bocsátás előfeltétele, hogy a hallgató letegye szakjához/specializációjához kapcsolódó zárószigorlatát.
  • szakdolgozat megvédése: a hallgató röviden bemutatja dolgozatát, majd a jelenlévő bizottsági tagok kérdéseire válaszol. A hallgatónak célszerű a dolgozatok bírálataiban megfogalmazott kritikai szempontok szerint felkészülni válaszaival.
  • záróvizsga-felelet: minden konzulens köteles megadni az általa vezetett dolgozat témájához kapcsolódó hat tételt. A tételeket a bírálattal együtt a Tanulmányi Osztály továbbítja a hallgatónak. A bizottság e tételek közül fog választani saját belátása szerint, melyet a hallgatónak tudnia kell kifejteni, a felmerülő kérdésekre választ adni.

Egy hallgató záróvizsgájának tervezett időtartama: záróvizsga-részenként 15 perc

Szakonkénti tudnivalók

Antalfai fejlesztő művészetterapeuta

Szakzárás

A záróvizsga két részből áll:

1. szakdolgozat megvédése;

2. záróvizsga-felelet.

További tájékoztatás itt olvasható.

Család-, gyermek- és ifjúságvédő szakpedagógus

Szakzárás

A záróvizsga három részből áll:

1. zárószigorlat

A zárószigorlat tételsorai letölthetők a honlapról.

A sikeres zárószigorlat a további vizsgarészekre bocsátás feltétele.

2. szakdolgozat megvédése;

3. záróvizsga-felelet.

Gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadó

Szakzárás

A záróvizsga három részből áll:

1. zárószigorlat

A zárószigorlat tételsorai letölthetők a honlapról.

A sikeres zárószigorlat a további vizsgarészekre bocsátás feltétele.

2. szakdolgozat megvédése;

3. záróvizsga-felelet.

 

LETÖLTHETŐ MINTATANTERVEK

2022

2021

Hittanár-nevelőtanár

Szakzárás

Az egyszakos hittanár-nevelőtanár képzésen a záróvizsga négy részből áll:

1. portfólió megvédése;

2. szakdolgozat megvédése;

3. záróvizsga-felelet;

4. szakmódszertani zárószigorlat (hittan).

 

LETÖLTHETŐ MINTATANTERVEK:

  • Teológus végzettségre épülő
    • 2022
  • Korábbi rendszerű főiskolai hittanár végzettségre épülő
    • 2022
  • Főiskolai vagy egyetemi szintű közismereti, osztatlan tanári, szakmai tanári vagy gyógypedagógusi végzettségre épülő
    • 2022
    • 2021
  • Tanító, óvodapedagógus, szakoktató alapképzés végzettségre épülő
    • 2022
    • 2021
    • 2020

Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE)

Szakzárás

A kétszakos hittanár-nevelőtanár – közismereti szakos tanár képzéseken a záróvizsga öt részből áll:

1. portfólió megvédése;

2. szakdolgozat megvédése;

3. záróvizsga-felelet;

4. szakmódszertani zárószigorlat (hittan);

5. szakmódszertani zárószigorlat (közismereti szak).

Az ELTE-s hallgatók számára is a záróvizsga minden része a Sapientia Főiskolán zajlik.

 

LETÖLTHETŐ MINTATANTERVEK

2022

2021

2020

2019

2018

Katekéta-lelkipásztori munkatárs

Szakzárás

A záróvizsga 2017. 09. 01. után kezdett hallgatóknak két részből áll:

1. szakdolgozat megvédése;

2. záróvizsga-felelet.


A záróvizsga 2017. 09. 01. előtt kezdett hallgatóknak három részből áll:

  1. zárószigorlat
    Minden hallgató köteles a specializációjának megfelelő zárószigorlatot letenni. Aki mindkét specializációt elvégezte, annak mindkét zárószigorlatot le kell tennie. A zárószigorlatok tételsorai letölthetők a honlapról.
    A sikeres zárószigorlat a további vizsgarészekre bocsátás feltétele.
  2. szakdolgozat megvédése;
  3. záróvizsga-felelet

További tájékoztatás itt olvasható.

LETÖLTHETŐ MINTATANTERVEK:

Nappali tagozat

2022

2021

2020

Esti tagozat

2022

2021

2020

Keresztény társadalmi elvek a gazdaságban

Szakzárás

A záróvizsga három részből áll:

1. zárószigorlat

A zárószigorlat tételsorai letölthetők a honlapról.

A sikeres zárószigorlat a további vizsgarészekre bocsátás feltétele.

2. szakdolgozat megvédése;

3. záróvizsga-felelet.

 

LETÖLTHETŐ MINTATANTERVEK

2022

2021

Lelkigondozó képzés - Pasztorális tanácsadás és szervezetfejlesztés

Szakzárás

A záróvizsga három részből áll:

1. zárószigorlat

A zárószigorlat tételsorai letölthetők a honlapról.

A sikeres zárószigorlat a további vizsgarészekre bocsátás feltétele.

2. szakdolgozat megvédése;

3. záróvizsga-felelet.

 

LETÖLTHETŐ MINTATANTERVEK:

2022

2021

Roma társadalomismeret

Szakzárás

A záróvizsga három részből áll:

1. zárószigorlat

A zárószigorlat tételsorai letölthetők a honlapról.

A sikeres zárószigorlat a további vizsgarészekre bocsátás feltétele.

2. szakdolgozat megvédése;

3. záróvizsga-felelet.

 

LETÖLTHETŐ MINTATANTERVEK

2022

2021

Szupervizor

Szakzárás

A záróvizsga két részből áll:

1. szakdolgozat megvédése;

2. záróvizsga-felelet.

További tájékoztatás itt olvasható.

Teológia

Szakzárás

A záróvizsga két részből áll:

1. szakdolgozat megvédése;

2. záróvizsga-felelet.

 

LETÖLTHETŐ MINTATANTERVEK:

2022

2021

2020

2019

2018

Sikertelen zárószigorlat és/vagy záróvizsga

Ha egy hallgató sikertelen zárószigorlatot tesz, nem bocsátható záróvizsgára. Ez esetben zárószigorlatot és záróvizsgát ismételni leghamarabb csak a következő félév záróvizsga-időszakában lesz lehetősége. A záróvizsga ismétlésének díjáról az ismétlés félévekor érvényben lévő Tanrend rendelkezik.

Ha egy hallgató sikertelen záróvizsgát tesz, ismételni leghamarabb csak a következő félév záróvizsga-időszakában lesz lehetősége. A záróvizsga ismétlésének díjáról az ismétlés félévekor érvényben lévő Tanrend rendelkezik.

Az oklevél

Sikeres záróvizsga alapján a Főiskola a hallgató részére – harminc napon belül – magyar és angol nyelven oklevelet ad ki. Az oklevél a hallgató kérésére és költségére más nyelven is kiadható.

Azt oklevelet a rektor írja alá.

A Főiskola az alábbi képzéseken részt vevő hallgatók számára állít ki más felsőoktatási intézményekkel közös oklevelet:

  • az ELTE-vel kötött együttműködési megállapodás keretében közösen indított, osztatlan tanárképzésen,
  • az EHE-vel kötött együttműködési megállapodás keretében közösen indított, osztatlan tanárképzésen,
  • a Budapesti Corvinus Egyetemmel kötött együttműködési megállapodás keretében a Keresztény társadalmi elvek a gazdaságban szakirányú továbbképzésen.

Az oklevél minősítését az alábbi összetevőkből kell számítani:

  • a szigorlat(ok) jegye,
  • zárószigorlat(ok) jegye,
  • szakdolgozat jegye,
  • a záróvizsga felelet jegye,
  • tanárképzésen a portfólió jegye,
  • osztatlan tanárképzésen a tanári szak(ok)hoz kapcsolódó szakmódszertani felelet jegye,
  • szupervizor képzésen a tanszupervíziós evauláció jegye.

Az oklevél minősítésekor számításba veendő összetevőket a szakok tantervei tartalmazzák.

Az oklevél minősítését a tantervben meghatározott összetevők jegyeinek két tizedesjegyre kerekített számtani átlaga adja az alábbiak szerint:

  • kitűnő:          5,00
  • jeles:             4,51-4,99
  • jó:                 3,51-4,50
  • közepes:       2,51-3,50
  • elégséges:    2,00-2,50
Diplomaosztó

Mindenkinek sikeres záróvizsgát kívánunk!

A Tanulmányi Osztály munkatársai

Morzsa

  1. Sapientia
  2. Tanulmányi ügyek
  3. Szakzárás

Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola

1052 Budapest, Piarista köz 1.
tel.: (+36 1) 4864400
e-mail: sapientia@sapientia.hu

Lábléc gyors

  • Könyvtár
  • Kiadványaink
  • Terembérlés

Lábléc részletes

  • Főiskolánkról
    • Bemutatkozás
    • Szervezet
    • Tanszékek
    • Intézetek
    • Önkéntesség
    • Alapítvány
    • 1% a Sapientiáért
  • Érdeklődőknek
    • A la carte
    • Sapientia Szabadegyetem
    • Képzéseink
    • Továbbképzések
    • Könyvtári esték
    • Barátaimnak mondalak titeket
    • Főiskola képekben
  • Hallgatóknak
    • Tanulmányi ügyek
    • Tanév rendje
    • Tanrend
    • Erasmus+
    • HÖK
    • Életvezetési tanácsadás
  • Hivatalos
    • Szabályzatok
    • Minőségbiztosítás
    • Adatvédelem

Lábléc

  • Neptun
  • Miserend
  • Dokumentumtár
  • Hírlevél
  • Elérhetőség
© 2020-2023 Sapientia

Intézményünk országos és nemzetközi hálózati kapcsolatát az NIIF Program biztosítja.

Ikon

  • facebook
  • youtube
  • instagram
  • neptun
  • telefonkönyv
  • webmail