4 félév
240.000
Bármely képzési területen szerzett, legalább BA szintű felsőfokú végzettséggel lehet jelentkezni.
Képzés végéig kötelezően igazolandó 60 órás csoportos, vagy egyéni önismereti folyamat elvégzése. Továbbá fejlődéslélektan és személyiségpszichológia tanulmány, amelyek a képzéssel párhuzamosan is teljesíthetők, mert elvégzésüket a Főiskola biztosítja.
A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik a népmesék, mítoszok, bibliai történetek szimbolikájának és útmutatásainak elemzésével, az egyéni életút újraolvasására építve fejlesztik a személyiség átfogóbb történeti megértését, az élettörténetben megélt életfeladatok felismerését, segítik az élet értelmének és értékének felfedezését, az egyes fejlődési szakaszokban megjelenő életfeladatok elvállalalását, lelki krízisek, elakadások és sérülések felismerését és feldolgozását, illetve növelik ezek megoldási lehetőségeinek tárházát. Ebben a folyamatban, a módszer tematikáját követve támaszkodnak a természet rendje, továbbá az évkör változásaihoz kapcsolódó népmesék és a bibliai üdvtörténet egészségvédő és rekreációs hatására.
Képzési időpontok:
A képzés jelenléti formában zajlik előre megadott hétvégeken: pénteken 9:00-19:00 óra között és szombaton 9.30 -18.00. óráig.
A gyakorlati órák 10%-ról, az elméleti órák 20%-ról lehet hiányozni.
Oktatási napok a 2024/2025. tanév őszi félévében:
- szeptember 13-14.
- szeptember 27-28.
- október 11-12.
- október 25-26.
- november 8-9.
- november 22-23.
- december 7.
A képzés része az első tanítási évet követően (2025. július) egy nyári intenzív képzési hét, amelynek költsége 60 ezer Ft + szállás és étkezési díj.
Jelentkezési határidő: 2024. szeptember 5.
A felvételi vizsga módja és tartalma:
A felvételi vizsga egy 20 perces beszélgetés a jelentkező által az ajánlott irodalomból választott műről. A vizsga célja a személyi alkalmasság felmérése, valamint a jelentkező képzés iránti motivációjának megismerése.
A felvételi vizsga időpontja: 2024. szeptember 9-10.
A vizsga egyéni időpontjáról a felvételi napja előtt e-mailben értesítést küldünk.
A felvételi vizsgára pont nem adható, minősítése megfelelt /nem felelt meg.
Ezen felül a jelentkezőnek a felvételi vizsgán írásban nyilatkoznia kell az itt hivatkozott dokumentumban szereplő pontokról.
Le ne maradj - ne halogasd az utolsó pillanatra:
Tudás:
A szakon végzett ismeri
évkörhöz igazodva az aktuális hónaphoz kapcsolható meséket, azok szimbolikáját, lélektani analógiáit;
a mesék, bibliai történetek egészségvédő, személyiségfejlesztő hatásait, és a gyakorlatban történő alkalmazási lehetőségeit;
azokat a lélektani folyamatokat, amelyeket a szimbolikus történet közvetít, illetve amelyekre ezek a történetek hatással vannak;
a képzés során feldolgozott évszakok, hónapok ehhez kapcsolódóan a keresztény ünnepkör, illetve bibliai történetek szimbolikáját és lelki vonatkozásait, valamint ezek alkalmazását a terápiás tervben;
az általános, azon belül is a keresztény történetszimbólumok, és archetípusok alapvető kódjait;
készség szinten az archetipikus konstellációk jelentéstartományát;
a személyiségfejlődéshez kapcsolódó kríziseket, s mindezeknek a mesékben, szimbolikus történetekben megnyilvánuló jellegzetességeit;
az oktatásra kerülő meseterápiás módszer hatótényezőit és hatásmechanizmusát;
a férfi és a női fejlődés értékőrző és értékalkotó szakaszait, valamint a női és férfi identitásváltozatokat;
az életút kisgyermekkortól a fiatal felnőttkoron át a bölcsesség koráig tartó jelentős szakaszait: kisgyermekkor, kisiskoláskor, koraserdülőkor, serdülőkor, koraifjúkor, ifjúkor, fiatal felnőttkor – felnőttkor – érett felnőttkor – késő felnőttkor, időskor, bölcsesség kora;
az életút fordulópontjainál, illetve kríziseinél tetten érhető kreatív megoldásokat, a belső fejlődés és kibontakozás átalakító, átformáló hatásával;
a mesék családban betöltött egészségvédő szerepét, hozzájárulását az un. „elég jó család” kialakulásához, a nevelési problémák megoldásához.
Attitűd:
A szakon végzett
elfogadó, támogató, meghallgató, kísérő, a történetfeldolgozási folyamat katalizátora;
nem kritikus, nem tolakodó, nem avatkozik bele a folyamatba;
elfogad mindent, ami akár a gyermeknél, akár a felnőttnél a történethez kapcsolódóan megjelenik;
úgy áll a mesét feldolgozó mellé, hogy minden, ami belőle érkezik, az jó, mivel fejleszti az önreflexiót, és a tudat felismerő képességét;
tudatában van annak, hogy a belső világ, a belső természet történetben való megjelenésének gyógyító hatása van;
tudja, hogy mindig az jelenik meg, az fejeződik ki, aminek a személyiség egészére vonatkoztatva „itt és most” itt van az ideje;
tudja, hogy ami a történethez a személyes történetből érzékelhetően kapcsolódik, azt a személyisége már képes feldolgozni;
tudja, hogy minden, ami a szimbolikus történet feldolgozásának folyamatában a kliensben megjelenik a fejlődést szolgálja;
tudja, hogy amit a terapeutaként visszajelez, abban az ő személyisége is benne van;
nincsenek elvárásai a résztvevők által készített meseillusztrációk minőségére vonatkozóan, nem művészi alkotások létrehozása a cél.
Képességek:
A szakon végzett képes
a népmesék, mítoszok, bibliai történetek és esetrészletek példáin keresztül rálátni a lelki fejlődés buktatóira, valamint az egymásra épülő életszakaszokban rejlő új és új lehetőségekre;
a mesékben rejlő értékek, „lelki kincseink” feltárására és hasznosítására a munkája során;
a rosszul beidegződött konfliktuskezelési mintákat felismerni és újra strukturálni;
a feltáruló kríziseket és komplexusokat felismerni, továbbá egyéni/csoportos foglalkozások keretében kezelni, és a rekreációt elősegíteni;
az adott probléma megoldásához az adekvát eszközöket megkeresni és használni;
csoportos fejlesztési tervet készíteni és alkalmazni azok számára, akikkel foglalkozik, figyelembe véve az érintettek heterogenitását;
meseterápiás csoportot összeállítani és vezetni;
saját kompetenciahatárait pontosan felismerni, és ennek alapján szükség esetén más szakemberekkel, illetve intézményekkel együttműködni;
pedagógiai, pszichoterápiás, valamint mese- és művészetterápiás ismereteket integrálni;
relaxáció, imagináció, valamint művészeti eszközök, anyagok használatára;
a képzés végére felismerni és terápiás munkája során kezelni tudja azokat a fejlődési elakadásokat, amelyeket a meseterápián résztvevőknél megtapasztal;
készségszinten alkalmazni a mesék és mítoszok, bibliai történetek útmutatásait, bölcsességeit, az életkérdésekre adott válaszait;
segítő szakmájában a meseelemzés eszközeivel dolgozni, és ezáltal elősegítsék az önismeret elmélyülését, valamint a fejlődési elakadások feldolgozását.
Autonómia és felelősség:
A szakon végzett
szakmai munkáját felelősségtudatosan, az etikai irányelveknek megfelelően végzi, szükség esetén adekvát módon vesz igénybe szupervíziót;
munkáját szakmai önállóság, folyamatos önreflexivitás, döntéshozási képesség és a szakmaközi együttműködésre való nyitottság jellemzi;
a munkát intézményi keretek között pedagógiai (óvodák, általános és középiskolák, nevelési tanácsadók, kollégiumok), szociális (családsegítők, szociális otthonok, nyugdíjas klubok, speciális fejlesztési igénnyel élők intézetei) és egészségügyi (pszichiátriai és krónikus beteg osztályok és ambulanciák) szervezetekben végzi;
a keresztény egyházi szervezetek, közösségek sajátos csoportjai számára is hatékony segítséget tud nyújtani: a módszert lelkigyakorlatok, katekézis, jegyesoktatás, gyászfeldolgozó csoportok, hittantáborok, ifjúsági csoportok fejlesztésében, a családsegítésben is jól tudja alkalmazni;
a módszert a célcsoportok életkorát tekintve óvodás kortól időskorig alkalmazhatja, továbbá az átmeneti korok kríziseinél, például serdülő-, ifjú-, illetve felnőtt- és időskori válságoknál prevenciós céllal használhatja;
megszerzett képességeit egy adott intézmény munkatársaként vagy felkért külső munkatársként, önálló munkakörként is betöltheti;
a foglalkozássorozatot követően már több olyan visszajelzést ad az alkotónak, amit szakmai tudásából merít.
A felvételihez ajánlott irodalom:
1. Antalfai, M. (2014) A sárkány a mesében és az életünkben. Fordulópont, XVI (65) 11-22.
A cikk innen letölthető:
https://katarziszegyesulet.hu/wp-content/uploads/2024/05/AM23b.pdf
2. Antalfai, M. (2021) A varázsmesék tündérei és boszorkányai az analitikus pszichológia tükrében. Női Dimenzió, I. (1) 46-63.
A cikk innen letölthető:
https://katarziszegyesulet.hu/wp-content/uploads/2024/05/AM27.pdf
3. Kast, V. (2012) Krízis és remény –cselekvések a változás idején. Budapest: Animula Kiadó.
Készség-, illetve szakmai és spirituális önismeret fejlesztő gyakorlati stúdiumok, ismeretek:
Bevezetés a meditáció gyakorlatába, csoportdinamikai sajátélmény; meseterápiás sajátélményű csoportmunka: a személyiségfejlesztés érdekében felhasználandó, fejlesztő meseterápiás technikák átélése, értelmezése és elsajátítása csoportos formában; mesemondás technikák; kliensekkel végzett gyakorló munka csoportos és egyéni szupervízióval; személyes igényekre felelő készségek elmélyítése.
Az oklevél megszerzéséhez nem szükséges nyelvvizsga. A gyakorlati órák 10 %-ról, az elméleti órák 20%-ról lehet hiányozni.