Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
ASZBÜM |
Meseterapeuta képzés – Antalfai személyiségfejlesztő és értékőrző meseterápia |
kollokvium
|
10óra/félév |
4 |
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
A hallgató megismerkedik a bibliai történetekkel párhuzamba állítható mesék szimbolikus és spirituális üzenetével. Mindez előmozdítja a népmesékben rejlő lelki kincsek, értékek, életbölcsességek feltárását, megértését, továbbá alkalmazását a meseterápia folyamatában.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Tudás:
A hallgató ismerni fogja a bibliai történetek és a mesék összehasonlító elemzésének módszerét, amely a mesék vonatkozásában az analitikus pszichológiára épül. Megismeri a népmesék és a bibliai történetek között fellelhető párhuzamokat, amely által fejlődik szimbolizációs és lényeglátó képessége, valamint analógiás gondolkodása.
Képesség:
A hallgató képes lesz a terápia folyamatában az adott tematikához illeszkedő bibliai történetet és mesét választani és értelmezni, továbbá felismerni a bennük rejlő közös üzenetet. Képessé válik arra, hogy a meseterápiás csoportjában a résztvevőkkel közösen elemezze a történeteket. Képes lesz az összehasonlító elemzés elsajátítása által terápiás segítséget nyújtani az életvezetési elakadásoknál.
Attitűd:
A hallgató figyelemmel kíséri az elméleti előadásokat, kérdéseivel, hozzászólásaival aktívan bekapcsolódik az órákba, az adott témákhoz bibliai történeteket és meséket gyűjt, feldolgozza a kívánt szakirodalmat.
Felelősség:
A hallgató felelős döntést tud hozni a bibliai történetek és mesék kiválasztásában terápiás munkája során, képes lesz azok szimbolikus üzenetének feltárására, ezzel segítve az aktuális tematika feldolgozását.
Tematika
Tematika
1. Életbölcsességek és tanítások az ó- és újszövetségi történetekben
2. Életbölcsességek a népmesékben
3. A spiritualitás megjelenése a választott bibliai és népmesei történetben
4. Jónás könyvének analitikus pszichológiai megközelítése
5. A jó és a rossz, az ártatlan és a gonosz küzdelme a Bibliában és a mesében
6. A gondviselés és a sorsszerűség jelenléte a Bibliában és a mesében
7. Szent Pál Szeretethimnusza és a népmesék jócselekedete
A foglalkozásokon a részvétel kötelező. Igazolatlan hiányzás mértéke az SZMSZ szerint. Igazolt hiányzás, illetve hiányzások pótlása az oktatóval való egyeztetés szerint történik.
Követelmény
Félévközi feladatok, ismeretek ellenőrzése:
Az oktató által választott bibliai történethez mesék gyűjtése: elméleti tudás tesztelése 1 írásbeli dolgozat beadása.
Szóbeli vizsga a félév végén.
Aláírás megszerzése:
Előadások látogatása, aktív részvétel. Évközi feladatok teljesítése, beadandó dolgozat elkészítése.
Értékelés:
Vizsgajegy: évközi beadandó dolgozat és a félév végi sikeres szóbeli vizsga érdemjegyeiből tevődik össze.
Kredit megszerzésének feltétele.
Aláírás, legalább elégséges vizsgajegy.
Kötelező irodalom
Antalfai Márta (2014): A sárkány a mesében és az életünkben, Fordulópont 65. szám, Pont Kiadó, Bp. 11-22. o.
Eliade, Mircea (1999): A szent és a profán. Európa könyvkiadó Budapest Von Franz, Maria-Louise (1992): Az árnyék és a gonosz a mesében.
Jung, C. G. (1997): A mesebeli szellem fenomenológiájához. In: A szellem szimbolikája. Európa Könyvkiadó. 7-67. o.
Ajánlott irodalom
Antalfai Márta (2018): Boszorkányok és tündérek a mesékben, kézirat, 1-24. o.
Nyíri Tamás (2006): Lelkünk démonai és angyalai. Egyházfórum Alapítvány.
A keresztény művészet lexikona. Szerk.: Jutta Seibert. Corvina, 1986.