Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
ASZSZFM |
Meseterapeuta képzés – Antalfai személyiségfejlesztő és értékőrző meseterápia |
gyakorlati jegy
|
8 óra/félév |
3 |
A tanegység célja
A hallgató megismeri a népmesékben tetten érhető személyiségfejlődés archetipikus fejlődési állomásait és az azokhoz kötődő kríziseket és komplexusokat. Megismeri továbbá az egyes fejlődési állomásoknál megjelenő elakadásokat és projekciókat, melyekkel terápiás munkája során találkozni fog.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Elérendő kompetenciák:
Tudás:
A hallgató megismeri a népmesék mélylélektani üzenetét, a személyiségfejlődés archetipikusnak tekinthető állomásait. Jártasságot szerez a mese fejlődésre vonatkozó szimbolikus üzenetének meghallásában.
Képesség:
A hallgató képes lesz felismerni a mesék szereplőinél tetten érhető fejlődési elakadásokat és azok feloldását, továbbá képes lesz végigkövetni a főhős fejlődési útját, személyiségfunkcióinak változását és kiteljesedésüket.
Attitűd:
A hallgató figyelemmel kíséri az elméleti előadásokat, kérdéseivel, hozzászólásaival aktívan bekapcsolódik az órákba, feldolgozza a kívánt szakirodalmat.
Felelősség:
A hallgató felelősséget vállal azért, hogy helyesen ismeri fel a mese szereplőinél megjelenő archetipikus fejlődési állomásokat és azok változását a mese cselekményének folyamatában. Felelős döntést tud hozni arról, hogy terápiás munkája során milyen mesét választ a kliens (illetve a csoport) fejlődési útjának támogatásához.
Tematika
1. A személyiségfejlődés archetípusokra épülő szakaszainak megjelenése a mesékben
2. Lélektani mesekategóriák és archetípusok
a. Testvérek
b. Okos lány és Erős János
c. Jószívű lány és Táltos Jankó
d. Hófehérke és Furulyás Palkó
e. Napleánya és Ludas Matyi
f. Vadrózsa és Rózsa királyfi
g. Világszépe és Sárkányölő vitéz
3. A fiatal felnőttkortól a bölcsesség koráig – mesékkel az életúton
Követelmény
A foglalkozásokon való részvétel követelményei:
A foglalkozásokon a részvétel kötelező. Igazolatlan hiányzás mértéke az SZMSZ szerint. Igazolt hiányzás, illetve hiányzások pótlása az oktatóval való egyeztetés szerint történik.
Félévközi feladatok, ismeretek ellenőrzése:
Zárthelyi dolgozat: elméleti tudás tesztelése és 1 írásbeli dolgozat beadása. Szóbeli vizsga a félév végén.
Aláírás megszerzése:
Előadások látogatása, aktív részvétel. Évközi feladatok teljesítése, beadandó dolgozat elkészítése és sikeres évvégi vizsga.
Értékelés:
Vizsgajegy: évközi beadandó dolgozat és a félév végi sikeres szóbeli vizsga érdemjegyeiből tevődik össze.
Kredit megszerzésének feltétele.
Aláírás, legalább elégséges vizsgajegy.
Kötelező irodalom
ANTALFAI MÁRTA: A női személyiség fejlődésének elemzése a magyar népmesék tükrében, Pszichoterápia, 8 (1999/2), 105-118.
ANTALFAI MÁRTA: A konfirmandus (koraserdülő) korosztály személyiségének jellemzői, Kézirat, 2012. http://www.antalfaimarta.hu/konferencia/konfirmandus%20_korosztaly_2012.pdf [Letöltve 2024. 09. 16.]
ANTALFAI MÁRTA: A női lélek útja mondákban és mesékben, Wesley János Lelkészképző Főiskola, Budapest, 2014, 10-13., 15.
ANTALFAI MÁRTA: A kincskereső meseterápia, mint személyiség-kiteljesítő módszer, in Szávai Ilona (szerk.): A mese hídszerepe Pont Kiadó, Budapest, 2017, 7-34.
BERNÁTH LÁSZLÓ – SOLYMOSI KATALIN: Fejlődéslélektani olvasókönyv, Tertia, Budapest, 1997.
Ajánlott irodalom
ANTALFAI MÁRTA: A népmese az életben való eligazodást segíti. https://www.magyarkurir.hu/hirek/antalfai-marta-nepmese-az-eletben-valo-eligazodast-segiti [Letöltve 2024. 09. 16.]
BLY, ROBERT: Vasjankó. Könyv a férfiakról, Európa, Budapest, 2000.
KAST, VERENA: Férfi és nő a mesében, EuroAdvice, Budapest, 2002.
KAST, VERENA: A jó barátnő, Park, Budapest, 2015.
KEEN, SAM: Belső tűz. A férfilétről, Ursus Libris, Budapest, 2009.
FRANZ, MARIE-LOUISE VON: Női mesealakok, Európa, Budapest, 1995.