Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
ASZÉM |
Meseterapeuta képzés – Antalfai személyiségfejlesztő és értékőrző meseterápia |
kollokvium
|
10óra/félév |
4 |
A tanegység célja
A hallgató megismerkedik az évszakok, azokon belül is az egyes hónapok mesékben megjelenő szimbolikájával, archetipikus üzenetével, továbbá rekreációs és egészségvédő hatásával. Megismeri, hogyan segíthetnek a mesék belső világunk természetre hangolásában. Megismeri az egyes hónapok és a négy elem kapcsolatát a mesék képi világán keresztül.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Elérendő kompetenciák:
Tudás:
A hallgató ismerni fogja az egyes hónapok és a hozzájuk kapcsolódó mesék archetipikus és szimbolikus üzenetét, az évkör és a mesék közötti összefüggéseket, s a kapcsolatukban rejlő egészségmegőrző, rekreációs hatást.
Képesség:
A hallgató képes lesz értelmezni az egyes hónapok mesei szimbolikájának üzenetét, s ezek alapján önállóan mesét választani terápiás munkája során.
Attitűd:
A hallgató figyelemmel kíséri az elméleti előadásokat, kérdéseivel, hozzászólásaival aktívan bekapcsolódik az órákba és feldolgozza a kívánt szakirodalmat.
Felelősség:
Felelősséget vállal azért, hogy helyesen értelmezi az egyes hónapok mesékben rejlő archetípusát. Felelős döntést tud hozni arról, hogy a terápiás munkája során az évkörhöz illeszkedő mesét választ az abban rejlő szimbólumok és archetípusok vonatkozásában az aktuális időszakra vonatkozóan.
Tematika
1. Az évkör és mesék
2. A mesék archetipikus világa az az évszakok és hónapok tükrében
3. Az egyes hónapok és a hozzájuk kapcsolódó mesék szimbolikus üzenete
4. A mesék felhasználási lehetőségei egy adott évszakon belül
5. Belső világunk természetre hangolása a meséken keresztül
6. A mese és a négy elem kapcsolata, azok lehetséges aktualitása és manifesztációja az egyes hónapokra vonatkozóan, a mesék képi világán keresztül
7. A mese egészségvédő és rekreációs szerepe az évszakok és az egyes hónapok vonatkozásában.
Követelmény
A foglalkozásokon való részvétel követelményei:
A foglalkozásokon a részvétel kötelező. Igazolatlan hiányzás mértéke az SZMSZ szerint. Igazolt hiányzás, illetve hiányzások pótlása az oktatóval való egyeztetés szerint történik.
Félévközi feladatok, ismeretek ellenőrzése:
Zárthelyi dolgozat: elméleti tudás tesztelése 1 írásbeli dolgozat beadása.
Szóbeli vizsga a félév végén.
Aláírás megszerzése: Előadások látogatása, aktív részvétel. Beadandó dolgozat elkészítése.
Értékelés:
Vizsgajegy: zárthelyi dolgozat és a félév végén sikeres szóbeli vizsga érdemjegyeiből tevődik össze.
Kredit megszerzésének feltétele. Aláírás, legalább elégséges vizsgajegy.
Kötelező irodalom
ANTALFAI MÁRTA: Alkotás és kibontakozás, Lélekben Otthon Közhasznú Alapítvány, Budapest, 2016, 15. 16., 17. fejezet
BERZE-NAGY JÁNOS: Égig érő fa. Magyar Mitológiai tanulmányok, Főnix Könyvműhely, Debrecen, 2004, 1-6. és 9-12. fejezetek
GRÜN, ANSELM – REEPEN MICHAEL: Gyógyító egyházi év. Az egyházi év mint pszichodráma, Bencés Kiadó, Pannonhalma, 2015.
JUNG, CARL GUSTAV: Gondolatok a természetről, Kossuth Kiadó, Budapest, 2010.
Ajánlott irodalom
BERECZKY ZOLTÁN: Ősképeskönyv 2. Jelképolvasókönyv, Zsámbéki Református Egyházközség, Zsámbék – Balatonszepezed, 2019.
HAMANN, BRIGITTE: A tizenkét archetípus, Bioenergetic Kiadó, 2009.
JANKOVICS MARCELL: Jelkép-kalendárium, Csokonai Könyvkiadó, Debrecen, 2005.
JUNG, CARL GUSTAV: Ember és szimbólumai, Göncöl Kiadó, Budapest, 1964.
MÁRAI SÁNDOR: A négy évszak, Helikon, Budapest, 2003.