Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
ASZME |
Meseterapeuta képzés – Antalfai személyiségfejlesztő és értékőrző meseterápia |
kollokvium
|
10óra/félév |
4 |
A tanegység célja
A tárgy célja, hogy átfogó ismeretet adjon a mese műfajáról, annak érdekében, hogy megfelelő szintű szakmai tájékozottságra tegyen szert a hallgató a mese elméleti, alkalmazási és kutatási területeiről.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Tudás:
A hallgató átfogó ismereteket szerez a mese világáról, megismeri azok legfontosabb elméleteit, keletkezésüket, műfajaikat, kategorizálási lehetőségüket, jelentőségüket és alkalmazási területeiket.
Képesség:
A hallgató a megszerzett ismeretek segítségével képes lesz önállóan tovább gazdagítani ismereteit a mesékről, és képes lesz átfogó nézőpontból értelmezni azokat. A megszerzett ismeretek birtokában képes lesz a mesékkel kapcsolatos szakmai párbeszédekbe bekapcsolódni, a mesékkel kapcsolatos kutatásokat, aktualitásokat nyomon követni, értelmezni és tudásába beépíteni.
Attitűd:
A hallgató figyelemmel kíséri az elméleti előadásokat, kérdéseivel, hozzászólásaival aktívan bekapcsolódik az órákba, feldolgozza a kívánt szakirodalmat. Önállóan, nyitottan és kreatívan képes a mesékhez közelíteni.
Felelősség:
A hallgató felelős döntést tud hozni arról, hogy a Módszernek megfelelően milyen mesét válasszon a munkája során.
Tematika
1. A mese, monda és mítosz, avagy honnan származnak a mesék?
2. Mesék, mesekategóriák és elméletalkotók
3. Örökségünk: a népmese
4. Társadalom a mesék tükrében (Andersen és Grimm mesék)
5. Modernkori történetmesélés és irodalomterápia
6. A mese, mint pedagógiai eszköz
7. A mese, mint terápiás eszköz
8. A mese a kutatás fókuszában
Követelmény
Félévközi feladatok, ismeretek ellenőrzése:
1 esszé, egy önállóan megkeresett mesekutatás bemutatása maximum 3 oldalban.
Aláírás megszerzése: Óralátogatás, aktív részvétel.
Értékelés: A beadott évközi feladat és az évvégi írásbeli vizsga alapján.
Kredit megszerzésének feltétele: Óralátogatás, legalább közepes érdemjegy a beadandó feladatra és az évvégi írásbeli vizsga.
Ajánlott irodalom
BÁLINT PÉTER (szerk.): Közelítések a meséhez. A mese értelmezhetőségei, Didakt Kft, Debrecen, 2004.
GALLO, CARMINE: Storytelling. A történetmesélés ereje, HVG Kiadó, Budapest, 2016.
A tanegység célja
ANTALFAI MÁRTA: A női lélek útja mondákban és mesékben, Wesley János Lelkészképző Főiskola, Budapest, 2014, 2, 4, 12, 15, 16. fejezet
BUJDOSÓNÉ PAPP ANDREA (szerk.): A gyermeknek mese kell. A mese szerepe az óvodai és iskolai nevelésben, Hagyományok Háza, Budapest, 2017.
PROPP, VLAGYIMIR JAKOVLEVICS: A mese morfológiája, Osiris, Budapest, 2005.
PROPP, VLAGYIMIR JAKOVLEVICS: A varázsmese történeti gyökerei, L’Harmattan, Budapest, 2005.