Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
ASZMTSCS4 |
Meseterapeuta képzés – Antalfai személyiségfejlesztő és értékőrző meseterápia |
gyakorlati jegy
|
54óra/félév |
4 |
A tanegység célja
A hallgató megismerkedik a Személyiségfejlesztő meseterápia módszerében alkalmazott Antalfaiféle személyiségfejlődési modellel. Megismeri a női és férfi fejlődés archetípusokra épülő szakaszait koragyermekkortól időskorig, a hozzájuk kapcsolódó mesék sajátélményű feldolgozásával.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Elérendő kompetenciák: Tudás:
A hallgató alapvető tudást szerez a női és férfi személyiségfejlődés mesékben megjelenő állomásairól, azok pszichés jellemzőiről az Antalfai-féle fejlődési modell alapján. Ismeri a női és férfi fejlődés és megküzdési módok eltérő vonásait, valamint az életszakaszokhoz kapcsolódó archetípusos mintákat, lehetséges kríziseket és komplexusokat, valamint ezek megjelenését a mesékben. Ismeri a személyiségfunkciók és a mesei szereplők lehetséges kapcsolatát.
Képesség:
A hallgató képes a Személyiségfejlesztő meseterápia módszerével meseterápiás kiscsoport vezetésére, a csoportban készült alkotások elemzésére, a fejlődési krízisekből és a fejlődési elakadásokból származó komplexusok kezelésére és a meseterápia eszközeivel való korrekciójára.
Attitűd:
Interaktívan kapcsolódik be a meseterápiás csoportmunkába, csoporttársai iránt empatikus és elfogadó magatartással vesz részt a meseelemzésekre épülő közös munkában.
Felelősség:
Felelős döntést tud hozni arról, hogy adott célcsoport számára milyen meseterápiás folyamatot állítson össze az önismeret és a személyiségfejlődés elősegítésére, a fejlődési krízisekből és elakadásokból eredő komplexusok oldására.
Tematika
A női és férfi személyiség kiteljesedése a kiscsoportos meseelemzések és feldolgozások folyamatában:
1. A kora gyermekkor és a kisgyermekkor személyiségjellemzői és fejlődési komplexusai.
2. A kisiskoláskor és a kora serdülőkor személyiségjellemzői és fejlődési komplexusai.
3. A serdülőkor és a késő serdülőkor személyiségjellemzői és fejlődési komplexusai.
4. A kora ifjúkor és az ifjúkor személyiségjellemzői és fejlődési komplexusai.
5. Az istenhegyi székely leány című mese feldolgozása.
6. A fiatal felnőttkor személyiségjellemzői és fejlődési komplexusai.
7. A felnőttkor női és férfi szerepei, krízisei és fejlődési komplexusai.
8. A női és férfi életközépi krízis mint kreatív lehetőség.
9. A késő felnőttkor női és férfi fejlődési krízisei és komplexusai.
10. Az időskor és a bölcsesség kora női és férfi fejlődési krízisei és komplexusai.
11. Életkérdések, életbölcsességek a mesékben.
Követelmény
A foglalkozásokon való részvétel követelményei:
A foglalkozásokon a részvétel kötelező. Igazolatlan hiányzás mértéke az SZMSZ szerint. Igazolt hiányzás, illetve hiányzások pótlása az oktatóval való egyeztetés szerint történik.
Félévközi feladatok, ismeretek ellenőrzése:
1 db beadandó esszé (meseelemzés) és 1 db beadandó meseterápiás foglalkozástervezet elkészítése mindkét félév során.
Aláírás megszerzése:
Foglalkozások látogatása, aktív részvétel, házi feladatok (meseelemzések) elkészítése, esszék és foglalkozástervezetek elkészítése.
Értékelés:
Gyakorlati jegy: óralátogatás, házi eladatok, esszék
Kredit megszerzésének feltétele.
Aláírás, legalább elégséges gyakorlati jegy
Kötelező irodalom
ANTALFAI MÁRTA: A női és férfi személyiségfejlődés krízisei és komplexusai, mint kreatív életlehetőségek, mesék, mítoszok és esetrészletek tükrében, Kézirat, 2017-2021, 1-42.
ROHR, RICHARD: A férfi útja I-II., Ursus Libris, Budapest, 2001-2004.
Ajánlott irodalom
BLY, ROBERT: Vasjankó. Könyv a férfiakról, Európa, Budapest, 2000.
ELIADE, MIRCEA: Az örök visszatérés mítosza, Európa, Budapest, 1993.