Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
PTSZFAK/E |
Lelkigondozó képzés - Pasztorális tanácsadás és szervezetfejlesztés |
kollokvium
|
3 |
A tanegység célja
A segítő beszélgetés alapkérdései tanegység teljesítése a Pasztorális tanácsadás képzés gerincét jelentő Gyakorlatkísérő szeminárium II. féléves tanegységének szigorú előfeltétele.
A tanegység célja
A segítő beszélgetés sajátosságainak elméleti ismertetése, a hallgatók bevezetése a segítő beszélgetés alapjaiba.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a segítői kapcsolat és a segítői folyamat lényeges alapelemeit, ismeri és birtokolja a beszélgetésvezetés módszertanát. Képes az odafigyelő kísérésre, az empátiára alap- és mély szinten, a feltárásra, a tiszteletteljes elfogadásra, az árnyalt önkifejezésre verbális és nem-verbális szinten, valamint az építő jellegű konfrontáció használatára. Elkötelezett abban, hogy a primér prevenció területén hatékony segítséget nyújtson olyan személyeknek, akik életvezetési, érzelmi vagy kapcsolati válságba kerültek, önértékelési zavarokkal küzdenek, személyes hatékonyságukban támogatásra szorulnak, fejlődési és eseti krízisekkel szembesülnek.
Tematika
A segítő beszélgetés pszichológiai és teológiai alapjai. A segítő kapcsolat folyamata – kapcsolatfelvétel, bizalmi légkör megteremtése, problémák és célok meghatározása, a befejezés sajátos kérdései. A segítő személye – a segítő személyiségének és spiritualitásának szerepe a segítésben. Segítői attitűdök – személyközpontú segítés. A segítő kapcsolat módszertani kérdései – odafigyelő kísérés versus tanácsadás, a követve vezetés elve, aktív meghallgatás. Segítői készségek és beavatkozások – empátia, feltárás, tisztelet, mély empátia, az itt és most dinamikájának megnevezése, konfrontáció. Együttműködés más segítő szakmákkal, kompetenciahatárok.
Követelmény
A félév során írásos reflexiók a kötelező irodalomról (olvasmányonként 1–2 oldal terjedelemben, a félévi jegy 30%-át képezi). Gyakorlólapok a segítő beszélgetés alapkészségeiről (a félévi jegy 40%-át képezi). A félév végén kollokvium (a félévi jegy 30%-át képezi).
Kötelező irodalom
Crabb, Lawrence: Mélybenéző. Énünk és kapcsolataink gyógyulása, Harmat, Budapest, 1999; Nouwen, Henri J. M.: Nyújtsd kezed. A spirituális élet három mozdulata, Ursus Libris, Budapest, 2007; Nouwen, Henri J. M.: A sebzett gyógyító. Lelkiszolgálat napjaink társadalmában, Ursus Libris, Budapest, 2006; Jálics Ferenc: Testvéreink hite, Korda, Kecskemét, 2009; Mustó Péter: Megszereted, ami a tiéd, JTMR – L’Harmattan, Budapest, 2014.
Ajánlott irodalom
Bagdy Emőke: Pszichoterápia, tanácsadás, szupervízió, coaching: azonosságok és különbségek, in Kulcsár Éva (szerk.): Tanácsadás és terápia, ELTE Eötvös, Budapest, 2009, 53–78; Baumgartner, Isidor: Pasztorálpszichológia, Semmelweis Egyetem – Párbeszéd (Dialógus) Alapítvány – HÍD Alapítvány, Budapest, 2003, 103–117, 146–279, 332–588; Hézser Gábor: Miért? Rendszerszemlélet és lelkigondozói gyakorlat, Kálvin, Budapest, 1996; Jálics Ferenc: Lelkivezetés az evangéliumban, JTMR – L’Harmattan, Budapest, 2013; Kővári Magdolna: Pszichoterápia – lelkigondozás – lelkivezetés – pasztorális tanácsadás, in A szombat-év. A keresztény segítségnyújtás formái, Vigilia, Budapest, 2012, 63–85; May, Gerald G.: Függőség és Kegyelem, Harmat, Budapest, 2006; Pintér Gábor: Személyközpontú pszichoterápia és tanácsadás, in Kulcsár Éva (szerk.): Tanácsadás és terápia, ELTE Eötvös, Budapest, 2009, 79–110; Tomcsányi Teodóra – Fodor László: Segítő kapcsolat, segítő szindróma, segítő identitás, in Jelenits István – Tomcsányi Teodóra (szerk.): Egymás közt – egymásért, Híd Családsegítő Központ – Szeged-Csanádi Püspökség, Budapest, 1990, 19–45; Wolterstorff, Nicholas: Korai sirató. Fiam emlékére, Harmat, Budapest, 2012; Worthington, Everett L.: Lelkigondozói ABC, Harmat, Budapest, 2003.