Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
PTSFH4/ E |
gyakorlati jegy
|
2 |
A tanegység célja
A főiskolai tanulmányok, szemináriumok és terepgyakorlatok ismereteinek integrációja a mindennapi élethelyzetek, szociális és közösségi, családi problémák lelkigondozásánál. Felkészülés az önálló publikáció és a szakmai hivatás képviseletére laikus és szakmai közönség előtt. Reális jövőkép a lelkigondozói hivatásról, szolgálatról, a szakma fejlesztéséről.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Az önálló lelkigondozói tevékenységre készülés mellett folyamatos önreflexióra és szupervízió igénybevételére képes. Spiritualitását és részismereteinek bővítését önállóan képes fejleszteni, aktívan, konstruktívan vesz részt a csoportmunkában, segítői kapcsolataiban a segítés folyamatában reális kapcsolatrendszere és jövőképe van.
Tematika
A segítői beszélgetések iránti igény felismerése iskolai, családi, munkahelyi, szociális és egyéb krízishelyzetekben. Lelkigondozói kompetenciák és határok ismerete a bántalmazás, traumák és váratlan helyzetek területén. A segítői erőforrások folyamatos igénybevétele, a spirituális és teológiai fejlődés folyamatossága.
Követelmény
- A gyakorlatokon való személyes és aktív részvétel. Készség az egyéni problémák, kérdések, érzések és a csoporthelyzetekben jelentkező észrevételek expozíciójára.
- A félév során egy interaktív személyes reflexió a kötelező olvasmányok és a terephelyen tapasztaltak alapján (max. 5 oldal terjedelemben, Times New Roman, 12-es betűméret, 1,5 sorköz)
Kötelező irodalom
Embertárs 2021/2 száma (a bántalmazók és bántalmazottak témájában);
Farkas Ágnes: Élethelyzetek, problémák, szükségletek a Családok átmeneti otthona és a Gyermekek átmeneti otthona fókuszából in Rácz Andrea (szerk.): Átmenti ellátások fejlesztési lehetőségei a gyerekvédelem különböző szegmenseiből, Rubeus Egyesület, Budapest, 2018, 82-103;
Herman, Judith Lewis: Trauma és gyógyulás - az erőszak hatása a családon belüli bántalmazástól a politikai terrorig, Háttér, Kávé, NANE Egyesület, Budapest, 2003.
Ajánlott irodalom
Kuritárné Szabó Ildikó –Tisljár-Szabó Eszter (szerk.): Úgy szerettem volna, ha nem bántottak volna. A családon belüli gyermekkori traumatizáció: elmélet és terápia, Oriold és Társai, Budapest, 2015;
Pincus, Lily-Dare, Christopher: Titkok a családban, A meghitt kapcsolatok rejtett rétegei, Animula Kiadó, Budapest, 2007;
Roszík Ágnes: Az átmeneti ellátás gyakorlati kérdései, Athos Kiadó, Gödöllő, 2015, 91-93, 95-107;
Thomas, Shanon: Gyógyulás a rejtett bántalmazásból. A pszichológiai bántalmazásból való felépülés 6 szakasza, Harmat, Budapest, 2019.