Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
PTSFH1/ E |
gyakorlati jegy
|
2 |
A tanegység célja
A főiskolai tanulmányok, gyakorlatkísérő szemináriumok és terepgyakorlatok során szerzett ismeretek integrációja a hallgató saját életvezetésével, korábbi tanulmányaival és jövőbeli lelkigondozói gyakorlatához kapcsolódó elképzeléseivel.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Értő figyelem, problémák, érzelmek, lelkiállapotok megfogalmazása a mindennapi élet helyzeteiben. Segítői és személyes szerepek, szerepzavarok, működési keretek, és interdiszciplináris határterületek felismerése, problémamegoldó és toleráló viszonyulások megfogalmazása.
Tematika
Célzott beszélgetések, egyéni és csoportos szituatív gyakorlatok kapcsán több szempontból összevetjük és differenciáljuk a plébániai és idősgondozási terepen szerzett tapasztalatokat, ismereteket a személyközpontú lelkigondozás szakmai attitűdjeivel.
Követelmény
- A gyakorlatokon való személyes és aktív részvétel. Készség az egyéni problémák, kérdések, érzések és a csoporthelyzetekben jelentkező észrevételek expozíciójára.
- A félév során egy interaktív személyes reflexió az időskor kihívásairól és örömeiről a kötelező olvasmányok és a terephelyen tapasztaltak alapján (max. 5 oldal terjedelemben, Times New Roman, 12-es betűméret, 1,5 sorköz)
Kötelező irodalom
Aleixandre, Dolores: Az alkony kapui. Ragyogva megöregedni, Sarutlan Kármelita Nővérek, Magyarszék, 2019;
Nasszádi Krisztina, Nemes Ödön: Párbeszéd az Öregséggel, Harmat, Budapest, 2010;
Nouwen, Henri J. M. és Gaffney, Water J: Időskor. Az élet beteljesedése, Ursus Libris, Budapest, 2008;
Riemann, Frizt: Az öregedés művészete, Háttér Kiadó, Budapest, 1998.
Ajánlott irodalom
Egervári Ágnes: Idősgondozás – kérdőjelek és felkiáltójelek. Esély 24(2013) 107-118;
Rajna Péter: Kopva fényesedeni? A mentális öregedés kihívásai. Medicina Könyvkiadó Zrt, Budapest, 2015;
Széma Zsuzsa: Ki az idős? Az öregedés különböző szempontjai. Esély (2008) 19:3-15.;
Tróbert Anett Mária: Az időskori lelkigondozás: lehetőségek és kihívások, Embertárs 8 (2009) 191-200.