Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OPSZGY3N |
Hittanár-nevelőtanár |
gyakorlati jegy
|
2 |
2 |
A tanegység célja
A gyakorlatra való jelentkezés módja
A gyakorlatra a Neptun rendszeren keresztül benyújtott kérvénnyel tudnak jelentkezni. A jelentkezés határideje október 15.
A kérvény elfogadását követően, a tárgyfelvételi időszakban a kurzust fel kell venni a Neptun rendszerben.
A tanegység célja
A pályaszocializációs gyakorlatok célja, hogy a hallgatók tanári felkészítésük keretében szakmai tapasztalatokat gyűjtsenek az iskolában, e tapasztalatok tükrében több szempontból is képet alkossanak a tanári munkáról, valamint egyre árnyaltabb módon tudjanak reflektálni saját pályaalkalmasságukra, erősségeikre, fejlesztendő területeikre.
A Pályaszocializációs gyakorlat III. kurzus megfigyeléseinek és reflexióinak középpontjában a pedagógiai folyamatok állnak: tervezés, munkaformák, módszerek, értékelés, motiváció, közösségfejlesztés, a tanulás támogatása, tehetséggondozás, felzárkóztatás stb.
Tematika
A gyakorlat menete
1–2. óra | Szemináriumi foglalkozás a Főiskolán
| A szorgalmi időszak elején az órarendben megadott időpontban. |
3–22. óra
| Négy alkalommal iskolai gyakorlat
| A gyakorlatszervező által meghatározott időpontokban és intézményekben. |
23–26. óra | Szemináriumi foglalkozások a Főiskolán
| A szorgalmi időszak végén az órarendben megadott időpontban. |
Követelmény
Évközi tanulmányi követelmények
A hallgatók a félév során szemináriumi foglalkozásokon és a Főiskola által megszervezett iskolai gyakorlatokon vesznek részt (ld. IV. pont). Az iskolai gyakorlatok során tanítási órákat látogatnak, megismerik az intézményt és a tanórán kívüli iskolai tevékenységeket. A tanítási órákról hospitálási naplót vezetnek. Felkészülnek a félév végi szóbeli beszámolóra.
Iskolai gyakorlatról történő hiányzás esetén a hallgató kezdeményezi az óralátogatások pótlását, ebben együttműködik a gyakorlatvezetővel és a gyakorlatszervezővel.
Az értékelés módja
A hallgató teljesítményét a gyakorlatvezető értékeli az alábbi szempontok alapján:
- jelenlét, konstruktív részvétel a szemináriumi foglalkozásokon és az iskolai gyakorlatokon
- a határidőre leadott hospitálási naplók minősége
- a kidolgozás igényessége (változatos, releváns szempontok, kellő részletesség és mélység)
- szakmai igényesség (az értékeléseknek és a reflexióknak az adott szinten elvárható szakmaisága, hozzámért terminológia)
- formai igényesség, nyelvi minőség (igényes, áttekinthető felépítés, stílus, nyelvhelyesség, helyesírás)
- a félévet záró szóbeli beszámoló (prezentáció) minősége
- a kidolgozás igényessége (változatos, releváns szempontok, kellő részletesség és mélység, az önreflexió minősége)
- szakmai igényesség (az értékeléseknek és a reflexióknak az adott szinten elvárható szakmaisága, hozzámért terminológia)
- formai igényesség, nyelvi minőség (igényes, áttekinthető felépítés, stílus, nyelvhelyesség, igényes prezentáció)
A hospitálási napló részei minden látogatott tanóra esetében
- A tanóra menetének rögzítése (idő, tanári és tanulói tevékenységek)
- Négy rövid reflektív esszé a tanóráról a választott 4 megfigyelési szempont szerint. Elsősorban a pedagógusra vonatkozó szempontok közül kell választani. A rövid esszék terjedelme 400–800 leütés szóközökkel.
A félévet záró szóbeli beszámoló
- Tartalmi elemek
- A gyakorlat tapasztalatainak összegző megfogalmazása
- Kiemelkedő élmények, felismerések, nehézségek
- Reflexió a tanultakra: Milyen új tudás birtokába került?
- Reflexió a saját pályaalkalmasságára (rátermettség, hivatás alakulása, tanári kompetenciák stb.)
- Formai követelmények
- A hallgató előadása, prezentáció vetítésével
- Időkeret: 15 perc
- Az előadást rövid megbeszélés követi
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeretek
A hallgató
ismereteket szerez a pedagógiai folyamatoknak a tanulók személyiségfejlődésére gyakorolt hatásáról,
ismereteket szerez a tanulók értékelésének fajtáiról, módszereiről,
alapvető ismereteket szerez a különböző motiváció-elméletekről, a tanulási motiváció felismerésének és fejlesztésének módszereiről, a nevelési-oktatási stratégiák és módszerek kiválasztásának elveiről,
ismereteket szerez a pedagógiai tevékenységet meghatározó dokumentumokról, a Nemzeti alaptantervről és a kerettantervekről, betekintést nyer ezeknek az oktatás tartalmi szabályozásában betöltött szerepébe,
tájékozódik a szülőkkel és a pedagógiai munkát segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés módjairól, a kommunikáció és együttműködések lehetőségeiről,
ismereteket szerez a szakmódszertan aktuális kérdéseiről, a differenciálás lehetőségeiről,
ismereteket szerez a társadalmi és csoportközi folyamatokról, a demokrácia működéséről,
ismeretekkel rendelkezik a reflektív gondolkodás szerepéről a szakmai fejlődésben, a továbbképzés lehetőségeiről, a lelki egészség megőrzésének elméleti és gyakorlati módszereiről.
Készségek
A hallgató
képes a szaktudományi, továbbá az általános pedagógiai-pszichológiai képzésben tanultaknak a gyakorlati szituációkban való felismerésére, mérlegelésére,
képes a megfigyelt pedagógiai helyzetek reflektív és mérlegelő értelmezésére, elemzésére, értékelésére,
megfigyelései tükrében képes megfogalmazni és képviselni saját pedagógiai nézeteit,
egyre inkább képessé válik a tanulási-tanítási stratégia meghatározására, a tananyag feldolgozásához a pedagógiai céloknak és a tanulók életkori sajátosságainak megfelelő oktatási folyamat meghatározására, hatékony módszerek, szervezési formák, eszközök kiválasztására,
képes meghatározni saját szakmai elhivatottságát, szerepvállalását,
a pedagógiai munkában felmerülő problémákhoz képes adekvát szakirodalmat keresni, felhasználni,
képes a saját pályaalkalmasságával kapcsolatos önreflexióra: a megfigyelései és a visszajelzések alapján azonosítja erősségeit és fejlesztendő területeit.
Attitűdök
A hallgató
nyitott a személyiségfejlesztés változatos módszereinek folyamatos elsajátítására,
felelősségteljesen viszonyul a tanulók személyiségfejlesztéséhez, képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni a tanulókhoz,
érzékeny a tanulók egyéni problémáira,
fontosnak tartja az alapos felkészülést, tervezést és a rugalmas megvalósítást,
fontosnak tartja a tanulókkal való együttműködés, társas-megértés megvalósítását a tanulási folyamat hatékonyságának érdekében,
reálisan ítéli meg a pedagógus szerepét a fejlesztő értékelés folyamatában,
elkötelezett a tanulást támogató értékelés mellett,
reflektív módon törekszik szakmai felkészültségének folyamatos fejlesztésére,
kész a folyamatos szaktudományi, szakmódszertani és neveléstudományi megújulásra.
Ajánlott irodalom
Falus Iván (főszerk.); Szűcs Ida (szerk.) (2022). A didaktika kézikönyve. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Akadémiai Kiadó, Budapest.
Knausz Imre (2008). Mit kezdjünk az értékeléssel? Adalékok az integrációs nevelés pedagógiájához. Budapest, Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság.
Szivák Judit (2014). A reflektív gondolkodás fejlesztése. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége.