Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OPSZGY2N |
Hittanár-nevelőtanár |
gyakorlati jegy
|
2 |
2 |
A tanegység célja
A gyakorlatra való jelentkezés módja
- A gyakorlatra a Neptun rendszeren keresztül benyújtott kérvénnyel tudnak jelentkezni. A jelentkezés határideje március 15.
- A kérvény elfogadását követően, a tárgyfelvételi időszakban a kurzust fel kell venni a Neptun rendszerben.
A tanegység célja
A pályaszocializációs gyakorlatok célja, hogy a hallgatók tanári felkészítésük keretében szakmai tapasztalatokat gyűjtsenek az iskolában, e tapasztalatok tükrében több szempontból is képet alkossanak a tanári munkáról, valamint egyre árnyaltabb módon tudjanak reflektálni saját pályaalkalmasságukra, erősségeikre, fejlesztendő területeikre.
A Pályaszocializációs gyakorlat II. kurzus megfigyeléseinek és reflexióinak középpontjában a tanuló áll: a különböző korosztályok sajátos igényei, az iskola mint tanulási környezet (pl. berendezés, funkciók, terek, légkör), az iskola tevékenységkínálata, a kiemelt figyelmet igénylő tanulók (a különleges bánásmódot igénylő tanulók, valamint a hátrányos és halmozottan hátrányos tanulók) fejlesztése stb.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
A képzésen szerezhető tudás
Ismeretek
- A hallgató
- ismereteket szerez a tanulók pedagógiai megismerésének módszereiről,
- alapvető ismereteket szerez a különböző tanulási környezetben megvalósuló szocializációs folyamatokról és ezek hatékony kezelésének lehetőségeiről,
- ismereteket szerez a csoport, a csoportfejlődés és a közösségek pszichológiai, szociológiai és kulturális sajátosságairól, az esélyteremtési lehetőségeiről; ismeri a csoportok és a tanulók társas helyzetére vonatkozó fontosabb feltáró módszereket,
- ismereteket szerez a közösség kialakítását, fejlesztését elősegítő pedagógiai módszerekről,
- tájékozódik a szülőkkel és a pedagógiai munkát segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés módjairól, a kommunikáció és együttműködések lehetőségeiről,
- ismeri és végiggondolja a pedagógus szakma legfontosabb jogi és etikai szabályait, normáit,
- ismeretekkel rendelkezik a reflektív gondolkodás szerepéről a szakmai fejlődésben, a továbbképzés lehetőségeiről, a lelki egészség megőrzésének elméleti és gyakorlati módszereiről,
- tájékozott a szakterületéhez és a tanári hivatásához kötődő legfontosabb információs forrásokkal, szervezetekkel kapcsolatban,
- egyre inkább tudatosítja szaktárgyának a tanulók személyiségfejlődésében betöltött szerepét, lehetőségeit.
Készségek
A hallgató
- képes tapasztalt kollégák, mentorok segítségével a tehetséges, a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű, a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő, valamint a tantárgyában egyéni bánásmódot igénylő tanulókat felismerni,
- képes a megfigyelt pedagógiai helyzetek reflektív és mérlegelő értelmezésére, elemzésére, értékelésére,
- megfigyelései tükrében képes megfogalmazni és képviselni saját pedagógiai nézeteit,
- a pedagógiai munkában felmerülő problémákhoz képes adekvát szakirodalmat keresni, felhasználni,
- képes a saját pályaalkalmasságával kapcsolatos önreflexióra: a megfigyelései és a visszajelzések alapján azonosítja erősségeit és fejlesztendő területeit.
Attitűdök
A hallgató
- egyre inkább elkötelezetté válik a tanulók tudásának és tanulási képességeinek folyamatos fejlesztése iránt,
- nyitott a különböző tanulási környezetekben megvalósuló szocializációs, támogató folyamatok lehetőségeinek megismerésére,
- nyitott a megismerésre, illetve a tapasztalatszerzésre, fontosnak tartja az egész életen át tartó tanulást,
- képes a mérlegelésre, az együttműködésre, a kölcsönösségre és az asszertív kommunikációra,
- elkötelezett a szakmai együttműködés mellett, képes segítséget kérni és elfogadni,
- betartja a pedagóguspálya jogi és etikai normáit.
Tematika
A gyakorlat menete
1–2. óra | Szemináriumi foglalkozás a Főiskolán
| A szorgalmi időszak elején az órarendben megadott időpontban. |
3–22. óra
| Négy alkalommal iskolai gyakorlat
| A gyakorlatszervező által meghatározott időpontokban és intézményekben. |
23–26. óra | Szemináriumi foglalkozások a Főiskolán
| A szorgalmi időszak végén az órarendben megadott időpontban. |
Követelmény
Évközi tanulmányi követelmények
A hallgatók a félév során szemináriumi foglalkozásokon és a Főiskola által megszervezett iskolai gyakorlatokon vesznek részt (ld. IV. pont). Az iskolai gyakorlatok során tanítási órákat látogatnak, megismerik az intézményt és a tanórán kívüli iskolai tevékenységeket. A tanítási órákról hospitálási naplót vezetnek. Felkészülnek a félév végi szóbeli beszámolóra.
Iskolai gyakorlatról történő hiányzás esetén a hallgató kezdeményezi az óralátogatások pótlását, ebben együttműködik a gyakorlatvezetővel és a gyakorlatszervezővel.
Az értékelés módja
A hallgató teljesítményét a gyakorlatvezető értékeli az alábbi szempontok alapján:
- jelenlét, konstruktív részvétel a szemináriumi foglalkozásokon és az iskolai gyakorlatokon
- a határidőre leadott hospitálási naplók minősége
- a kidolgozás igényessége (változatos, releváns szempontok, kellő részletesség és mélység)
- szakmai igényesség (az értékeléseknek és a reflexióknak az adott szinten elvárható szakmaisága, hozzámért terminológia)
- formai igényesség, nyelvi minőség (igényes, áttekinthető felépítés, stílus, nyelvhelyesség, helyesírás)
- a félévet záró szóbeli beszámoló (prezentáció) minősége
- a kidolgozás igényessége (változatos, releváns szempontok, kellő részletesség és mélység, az önreflexió minősége)
- szakmai igényesség (az értékeléseknek és a reflexióknak az adott szinten elvárható szakmaisága, hozzámért terminológia)
- formai igényesség, nyelvi minőség (igényes, áttekinthető felépítés, stílus, nyelvhelyesség, igényes prezentáció)
A hospitálási napló részei minden látogatott tanóra esetében
- A tanóra menetének rögzítése (idő, tanári és tanulói tevékenységek)
- Négy rövid reflektív esszé a tanóráról a választott 4 megfigyelési szempont szerint. Elsősorban a pedagógusra vonatkozó szempontok közül kell választani. A rövid esszék terjedelme 400–800 leütés szóközökkel.
A félévet záró szóbeli beszámoló
- Tartalmi elemek
- A gyakorlat tapasztalatainak összegző megfogalmazása
- Kiemelkedő élmények, felismerések, nehézségek
- Reflexió a tanultakra: Milyen új tudás birtokába került?
- Reflexió a saját pályaalkalmasságára (rátermettség, hivatás alakulása, tanári kompetenciák stb.)
- Formai követelmények
- A hallgató előadása, prezentáció vetítésével
- Időkeret: 15 perc
- Az előadást rövid megbeszélés követi
Ajánlott irodalom
Czető Krisztina, Lénárd, Sándor Solymosi Katalin, Széll Krisztián (2020). Megismerni? Hogyan? Miért? A tanulók megismerését támogató módszerek pedagógusoknak.
Falus Iván (főszerk.); Szűcs Ida (szerk.) (2022). A didaktika kézikönyve. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Akadémiai Kiadó, Budapest.
Szivák Judit (2014). A reflektív gondolkodás fejlesztése. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége.