Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OPSZGY1N |
Hittanár-nevelőtanár |
gyakorlati jegy
|
2 |
2 |
A tanegység célja
A pályaismereti, pályaszocializációs gyakorlatok célja, hogy
- a hallgatók tanári nézőpontból megfigyeljék az iskola világát, az intézményi környezetet, infrastruktúrát,
- különböző iskolatípusokban tanórákon, illetve tanórán kívüli foglalkozásokon, iskolai rendezvényeken gyűjtsenek tapasztalatokat az iskola, mint szervezet, mint munkahely működéséről,
- a visszajelzések alapján képet formáljanak saját pályaalkalmasságukról.
A Pályaszocializációs gyakorlat I. kiemelt célja, hogy a tanárjelölt:
- tapasztalatot szerezzen az iskolai jelenségek tanári nézőpontból történő értelmezésére
- a különböző intézményi és tanári gyakorlatokat megismerve, értelmezve megfogalmazza saját pedagógiai tapasztalatait, viszonyulását, tanári szerepértelmezését
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Tudás:
- Ismeri a tanulók pedagógiai megismerésének módszereit.
- Tisztában van szaktárgyának a tanulók személyiségfejlődésében betöltött szerepével, lehetőségeivel.
- Törekszik saját megalapozott pedagógiai nézeteinek a megfogalmazására.
- Szakmai műveltségét nem tekinti állandónak, kész a folyamatos szaktudományi, szakmódszertani és neveléstudományi megújulásra.
Képesség:
- Képes a megtapasztalt pedagógiai gyakorlatot, az iskola mindennapi valóságát elemezni.
- Képes saját, tudományosan megalapozott pedagógiai nézeteinek megfogalmazására.
- Képes pedagógiai tapasztalatai és nézetei reflektív és mérlegelő értelmezésére, elemzésére, értékelésére.
- Képes meghatározni saját szakmai elhivatottságát, szerepvállalását.
- Pedagógiai munkájában felmerülő problémákhoz képes adekvát szakirodalmat keresni, felhasználni. Jól tájékozódik a pedagógiai és szaktárgyi szakirodalomban, képes elemezni, értelmezni e területek kutatási, fejlesztési eredményeit.
- Képes meghatározni saját szakmai elhivatottságát, szerepvállalását.
- Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
Attitűd:
- Nyitott a személyiségfejlesztés változatos módszereinek folyamatos elsajátítására. Felelősségteljesen viszonyul a tanulók személyiségfejlesztéséhez.
- Törekszik önismeretének, saját személyiségének fejlesztésére
- Figyelemmel kíséri saját tevékenységének másokra gyakorolt hatását, reflektív módon törekszik tevékenységének javítására, szakmai felkészültségének folyamatos fejlesztésére.
Autonómia és felelősség:
- A szakképzett tanár jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.
Tematika
A tanári nevelő és oktató tevékenységek és ezek összetettségének megfigyelése, elemzése; hospitálás általános iskolában, középiskolában, kedvezőtlen szociokulturális sajátosságú tanulókat nevelő oktatási intézményben. A gyakorlatot szeminárium kíséri, melyen a meglátogatott intézményekben látott tevékenységek, esetek elemzése történik.
A gyakorlat menete:
A gyakorlatot a hallgatók csoportosan végzik.
16 óra gyakorlat négy gyakorlóhelyen:
- 4x45 p hospitálás általános iskolában délelőtt
- 4x45 p hospitálás állami középiskolában délelőtt
- 4x45 p hospitálás egyházi középiskolában délelőtt
- 4x45 p hospitálás kedvezőtlen szociokulturális sajátosságú tanulókat nevelő oktatási intézményben délelőtt
3 alkalommal (3x45 p) kísérő szeminárium a főiskolán.
Az iskolalátogatási gyakorlatok során az intézményekben végzett megismerő és megfigyelő munkáról a hallgató hospitálási naplót vezet, melyben irányított szempontok mentén rögzíti a látogatás során hallottakat és megfigyelteket. A megfigyelési szempontokat, az iskolák nevét, címét, a fogadó mentor nevét, elérhetőségét, az iskolalátogatási időpontokat a félév első kísérő szemináriumi óráján kapják meg a hallgatók a gyakorlatvezetőtől. A gyakorlatokat a főiskola szervezi. Az intézménylátogatásokon való részvétel kötelező, azok nélkül a kurzus nem teljesíthető.
Követelmény
hospitálási napló vezetése, elemző dolgozat készítése a féléves gyakorlatról. A napló, s a dolgozat leadása a gyakorlatvezetőnek a szorgalmi időszak utolsó hetében történik.
A gyakorlat értékelése: gyakorlati jegy.
A tárgy teljesítésének feltétele: a négy iskolalátogatási alkalmon, valamint a szemináriumi órákon való részvétel, a gyakorlati alkalmak során a hospitálási napló vezetése a meghatározott követelmények szerint, s az elemző dolgozat elkészítése.
A féléves munka során a szemináriumi munka része – az iskolalátogatások tapasztalataira építve – egy elemző dolgozat készítése. A dolgozatok szakirodalom felhasználásával készülő, önálló elemzések: a gyakorlatok során megélt tapasztalatok szakmai elemzése, saját reflexióinak bemutatása.
A dolgozatok elkészítése során elvárás min. 1-3 szakirodalom felhasználása az elemzés során, megfelelő hivatkozás mellett. Az elemző dolgozat elvárt terjedelme: kb. 12.000-15.000 karakter (szóköz nélkül).
Kötelező irodalom
CZETŐ, K., LÉNÁRD, S., SOLYMOSI, K. & SZÉLL, K. (2020). Megismerni? Hogyan? Miért? A tanulók megismerését támogató módszerek pedagógusoknak.
http://mindenkiiskolaja.elte.hu/wp-content/uploads/2020/06/ELTE_megismerni-hogyan-miert_ONLINE.pdf
FALUS, I. (főszerk.); Szűcs Ida (szerk.) (2022): A didaktika kézikönyve. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Akadémiai Kiadó, Budapest.
SZIVÁK, J. (2014). A reflektív gondolkodás fejlesztése. Ajánlott fejezet: 1. A reflektív gondolkodás fogalma (8-14.)
https://tehetseg.hu/sites/default/files/04_kotet_net.pdf#page=
SZABÓ, É., N. KOLLÁR, K., & VÖRÖS, A. (2017). A tanári szerep, a vezetés és a tekintély problémái. In: Pedagógusok pszichológiai kézikönyve 3. Osiris Kiadó, Budapest, 407-454. http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/18447/1/pszichoped_tanari_szerep.pd