Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OPSZGY/E |
Hittanár-nevelőtanár |
gyakorlati jegy
|
23/félév |
6 |
A tanegység célja
A gyakorlatra való jelentkezés módja
A gyakorlatra az első félévben kerül sor. Kérjük, a beiratkozást követően haladéktalanul vegye fel a kapcsolatot Berki Bettina gyakorlatszervezővel (berki.bettina [at] sapientia.hu (berki[dot]bettina[at]sapientia[dot]hu))!
A kurzust a tárgyfelvételi időszakban fel kell venni a Neptun rendszerben.
A tanegység célja
A pályaszocializációs gyakorlatok célja, hogy a hallgatók tanári felkészítésük keretében szakmai tapasztalatokat gyűjtsenek az iskolában, e tapasztalatok tükrében több szempontból is képet alkossanak a tanári munkáról, valamint egyre árnyaltabb módon tudjanak reflektálni saját pályaalkalmasságukra, erősségeikre, fejlesztendő területeikre.
A kurzus megfigyeléseinek és reflexióinak középpontjában a pedagógus (a tanár feladatai, kompetenciái, felelőssége, a tanári szerepértelmezések, az iskola mint munkahely és szervezet, az iskola infrastruktúrája, a tanári munkaidő), a tanuló (a különböző korosztályok sajátos igényei, az iskola mint tanulási környezet, az iskola tevékenységkínálata, a kiemelt figyelmet igénylő tanulók fejlesztése stb.), valamint a pedagógiai folyamatok (tervezés, munkaformák, módszerek, értékelés, motiváció, közösségfejlesztés, a tanulás támogatása, tehetséggondozás, felzárkóztatás stb.) állnak.
Tematika
A gyakorlat menete
1–2. óra | Szemináriumi foglalkozás a Főiskolán
| A szorgalmi időszak első hetében az órarendben megadott időpontban. |
3–21. óra
| Három alkalommal iskolai gyakorlat
| A gyakorlatszervezővel egyeztetett időpontban és intézményekben. Az egyeztetést a hallgató kezdeményezi. |
22–23. óra | Szemináriumi foglalkozás a Főiskolán
| A szorgalmi időszak utolsó hetében az órarendben megadott időpontban. |
Követelmény
Évközi tanulmányi követelmények
A hallgatók a félév során szemináriumi foglalkozásokon és iskolai gyakorlatokon vesznek részt. Az iskolai gyakorlatok során tanítási órákat látogatnak, megismerik az intézményt és a tanórán kívüli iskolai tevékenységeket. A tanítási órákról hospitálási naplót vezetnek. Felkészülnek a félév végi szóbeli beszámolóra.
Iskolai gyakorlatról történő hiányzás esetén a hallgató kezdeményezi az óralátogatások pótlását, ebben együttműködik a gyakorlatvezetővel és a gyakorlatszervezővel.
Az értékelés módja
A hallgató teljesítményét a gyakorlatvezető értékeli az alábbi szempontok alapján:
- jelenlét, konstruktív részvétel a szemináriumi foglalkozásokon és az iskolai gyakorlatokon
- a határidőre leadott hospitálási naplók minősége
- a kidolgozás igényessége (változatos, releváns szempontok, kellő részletesség és mélység)
- szakmai igényesség (az értékeléseknek és a reflexióknak az adott szinten elvárható szakmaisága, hozzámért terminológia)
- formai igényesség, nyelvi minőség (igényes, áttekinthető felépítés, stílus, nyelvhelyesség, helyesírás)
- a félévet záró szóbeli beszámoló (prezentáció) minősége
- a kidolgozás igényessége (változatos, releváns szempontok, kellő részletesség és mélység, az önreflexió minősége)
- szakmai igényesség (az értékeléseknek és a reflexióknak az adott szinten elvárható szakmaisága, hozzámért terminológia)
- formai igényesség, nyelvi minőség (igényes, áttekinthető felépítés, stílus, nyelvhelyesség, igényes prezentáció)
A hospitálási napló részei minden látogatott tanóra esetében
- A tanóra menetének rögzítése (idő, tanári és tanulói tevékenységek)
- Négy rövid reflektív esszé a tanóráról a választott 4 megfigyelési szempont szerint. Elsősorban a pedagógusra vonatkozó szempontok közül kell választani. A rövid esszék terjedelme 400–800 leütés szóközökkel.
A félévet záró szóbeli beszámoló
- Tartalmi elemek
- A gyakorlat tapasztalatainak összegző megfogalmazása
- Kiemelkedő élmények, felismerések, nehézségek
- Reflexió a tanultakra: Milyen új tudás birtokába került?
- Reflexió a saját pályaalkalmasságára (rátermettség, hivatás alakulása, tanári kompetenciák stb.)
- Formai követelmények
- A hallgató előadása, prezentáció vetítésével
- Időkeret: 15 perc
- Az előadást rövid megbeszélés követi
A tanegység célja
Ismeretek
A hallgató
- ismereteket szerez az iskola mint intézmény és szervezet működéséről,
- ismereteket szerez a pedagógus feladatköréről, kompetenciájáról, munkaidejéről, felelősségéről, megismeri munkakörülményeit,
- ismeri és végiggondolja a pedagógus szakma legfontosabb jogi és etikai szabályait, normáit,
- ismeretekkel rendelkezik a reflektív gondolkodás szerepéről a szakmai fejlődésben, a továbbképzés lehetőségeiről, a lelki egészség megőrzésének elméleti és gyakorlati módszereiről,
- ismereteket szerez a tanulók pedagógiai megismerésének módszereiről,
- alapvető ismereteket szerez a különböző tanulási környezetben megvalósuló szocializációs folyamatokkal és ezek hatékony kezelésének lehetőségeiről,
- ismereteket szerez a közösség kialakítását, fejlesztését elősegítő pedagógiai módszerekről,
- egyre inkább tudatosítja szaktárgyának a tanulók személyiségfejlődésében betöltött szerepét, lehetőségeit,
- ismereteket szerez a pedagógiai folyamatoknak a tanulók személyiségfejlődésére gyakorolt hatásáról,
- ismereteket szerez a tanulók értékelésének fajtáiról, módszereiről,
ismereteket szerez a szakmódszertan aktuális kérdéseiről, a differenciálás lehetőségeiről,
ismereteket szerez a társadalmi és csoportközi folyamatokról, a demokrácia működéséről.
Készségek
A hallgató
- képes a megfigyelt pedagógiai helyzetek reflektív és mérlegelő értelmezésére, elemzésére, értékelésére,
- megfigyelései tükrében képes megfogalmazni és képviselni saját pedagógiai nézeteit,
- képes meghatározni saját szakmai elhivatottságát, szerepvállalását,
- a pedagógiai munkában felmerülő problémákhoz képes adekvát szakirodalmat keresni, felhasználni,
- képes a saját pályaalkalmasságával kapcsolatos önreflexióra: a megfigyelései és a visszajelzések alapján azonosítja erősségeit és fejlesztendő területeit,
- képes tapasztalt kollégák, mentorok segítségével a tehetséges, a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű, a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő, valamint a tantárgyában egyéni bánásmódot igénylő tanulókat felismerni,
- képes a szaktudományi, továbbá az általános pedagógiai-pszichológiai képzésben tanultaknak a gyakorlati szituációkban való felismerésére, mérlegelésére,
- egyre inkább képessé válik a tanulási-tanítási stratégia meghatározására, a tananyag feldolgozásához a pedagógiai céloknak és a tanulók életkori sajátosságainak megfelelő oktatási folyamat meghatározására, hatékony módszerek, szervezési formák, eszközök kiválasztására.
Attitűdök
A hallgató
- nyitott a megismerésre, illetve a tapasztalatszerzésre, fontosnak tartja az egész életen át tartó tanulást,
- képes a mérlegelésre, az együttműködésre, a kölcsönösségre és az asszertív kommunikációra,
- elkötelezett a szakmai együttműködés mellett, képes segítséget kérni és elfogadni,
- betartja a pedagóguspálya jogi és etikai normáit,
- törekszik önismeretének, saját személyiségének fejlesztésére, testi-lelki egészségének megőrzésére,
- reflektív módon törekszik szakmai felkészültségének folyamatos fejlesztésére,
- kész a folyamatos szaktudományi, szakmódszertani és neveléstudományi megújulásra,
- egyre inkább elkötelezetté a tanulók tudásának és tanulási képességeinek folyamatos fejlesztése iránt,
- nyitott a különböző tanulási környezetekben megvalósuló szocializációs, támogató folyamatok lehetőségeinek megismerésére,
- nyitott a személyiségfejlesztés változatos módszereinek folyamatos elsajátítására,
- felelősségteljesen viszonyul a tanulók személyiségfejlesztéséhez, képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni a tanulókhoz,
- érzékeny a tanulók egyéni problémáira,
- fontosnak tartja az alapos felkészülést, tervezést és a rugalmas megvalósítást,
- fontosnak tartja a tanulókkal való együttműködés, társas-megértés megvalósítását a tanulási folyamat hatékonyságának érdekében,
- reálisan ítéli meg a pedagógus szerepét a fejlesztő értékelés folyamatában,
- elkötelezett a tanulást támogató értékelés mellett.