Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
RTKMEN |
Roma társadalomismeret |
kollokvium
|
6 |
A tanegység célja
A képzésben részt vevő hallgatók mentális egészségről való tudásuk bővítése, a kisebbségben élők mentális állapotának megismerése. Az etnikai identitás, a kisebbségi lét nehézségeinek megértése, a cigányság különböző csoportjaiban, rétegeiben élők (életkor, nem) mentális helyzetének megismerése. Az ismeretek megszerzése és a tantárgyba beépített érzékenyítő programok által a kurzust elvégzők személyközi és kultúraközi kompetenciáinak valamint segítő, és empátiás attitűdjük fejlesztése.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a hallgató a mentális egészség összetevőit, meghatározó tényezőit. Képes megérteni a kisebbségi létből fakadó mentális következményeket, s elkötelezett, hogy munkája, szolgálata során ennek megfelelően, megértéssel, empátiával, megfelelő eszköztárral forduljon cigány/roma emberek felé.
Tematika
A mentális egészség fogalma, összetevői. A mentális egészséget meghatározó külső és belső tényezők. Az etnikai identitás meghatározói, formái. Identitászavarok. A hazai cigány/roma populáció etnikai identitása. A magyarországi cigányság mentális helyzete egy hazai kutatás tükrében. A kisebbségi lét lélektani következményei – az első generációs cigány/roma értelmiség, a szegény/mélyszegény réteg, a cigány/roma nők a hagyományos közösségekben, az iskola és felsőoktatás világában, a többségi kultúrában.
Követelmény
Aktív órai jelenlét. A kurzus tematikájához kapcsolódó, megadott témákból választható dolgozat elkészítése, szorgalmi időszak végéig leadása. Félév végén zh írása.
Kötelező irodalom
Buda Béla: A lélek egészsége. A mentálhigiéné alapkérdései, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003; Forray R. Katalin: Egészség és iskolázottság. Az idő fogságától szabadon, Új Mandátum, Budapest, 2013, 72–83; Szabóné Kármán Judit: Az etnikai identitás és a kisebbségi lét mentálhigiénés attribútumai a hazai roma/cigány értelmiség körében, in MI/MÁS Konferencia 2008. Gondolatok a toleranciáról, Amerikanisztikai Tanszék Eszterházy Károly Főiskola, Eger, 2008, 213–219; Szabóné Kármán Judit: A magyarországi roma/cigány értelmiség historiográfiája, helyzete, mentális állapota, Gondolat, Budapest, 2012.
Ajánlott irodalom
Gerevich József (szerk.): Közösségi mentálhigiéné, Animula, Budapest, 1997;
Mendi Rózsa: Felsőoktatásban tanuló roma fiatalok pályaszocializációs és személyiségvizsgálata, ELTE, Budapest 1999; Moretti Magdolna – Kurimay Tamás – Molnár Zsuzsanna – Szerdahelyi Ferenc: Az asszimiláció ára (Cigány betegek és családjuk körében végzett vizsgálatok), Psychiatria Hungarica 12 (1997/1) 5–18; Szabóné Kármán Judit: Sar si von?, Mentálhigiéné és Pszichoszomatika 5 (2004/4) 335–358; Szabóné Kármán Judit: De kik is vagyunk? Ba kon vi sam? Dá sijnyé nyisz noj?, Vigilia 76 (2011/3) 162–170; Tényi Tamás – Trixler Mátyás: A mágikus befolyásoltság és a démonikus megszállottság pszichopatológiai vonatkozásairól cigányok schizophren pszichózisaiban, Psychiatria Hungarica 7 (1992/2) 167–173; Zonda Tamás: A cigányok öngyilkossági cselekményeiről, Psychiatria Hungarica 4 (1989/1) 31–38.