Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
GYGYIG |
Gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadó |
kollokvium
|
3 |
A tanegység célja
A hallgatók megismertetése a gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézményrendszer felépítésével, működésével, az egyes intézménytípusok sajátosságaival és az intézményekben a gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadók által ellátható feladatokkal.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a gyermekjóléti alapellátást és gyermekvédelmi szakellátást nyújtó intézmények szervezetét, működését; tisztában van az intézmények feladataival, az ellátásokat igénybe vevők szükségleteivel és a gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadói végzettséggel ellátható feladatkörökkel. Képes a különböző típusú intézményekben adódó, végzettségének megfelelő szakfeladatok ellátására Elkötelezett a gyermekjóléti-gyermekvédelmi gondoskodásra szoruló gyermekek érdekeinek védelme és képviselete iránt.
Tematika
A gyermekjóléti alapellátást és gyermekvédelmi szakellátást biztosító intézményrendszer felépítése. Intézményi dokumentumok (működési engedély, szakmai program, házirend). Az intézmények ellátási köre, fenntartói feladatok. Intézményfinanszírozás. Gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadói végzettséggel ellátható feladatkörök az alapellátásban és a szakellátásban. Család-és Gyermekjóléti szolgálat/központ, átmeneti gondozás. Otthont nyújtó ellátást biztosító intézmények, gyermekotthon, lakásotthon. Csoportgazdálkodás. Területi gyermekvédelmi szakszolgáltatás. Érdekvédelem. Gyermeki jogok a szakellátásban. A nyilvántartási rendszerrel kapcsolatos feladatok.
Követelmény
A félév végén szóbeli vizsga.
Kötelező irodalom
Domszky András: A gyermekotthonok működésének szabályairól és követelményeiről. Módszertani levél, OCSGYI, Budapest, 1999; Gyermekvédelmi szakellátást nyújtó intézményekben, nevelőszülői hálózatokban és a javítóintézetekben ellátott gyermekek és fiatal felnőttek bántalmazási eseteinek kivizsgálására és kezelésére vonatkozó intézményi, fenntartói és ágazatai módszertan, EMMI, Budapest, 2018, http://szocialisportal.hu/documents/10181/153095/Gyermekbantalmazas_kezelese_es_kivizsgalasa_modszertan.pdf/4f500bfb-4dff-abbd-1239-0faf9007b0bf; Herczeg Rita: Gyermeki jogok gyermekotthonokban, Kapocs 3 (2004/2) 22–31; Rákó Erzsébet: Gyermekvédelmi intézményekben elhelyezett gyerekek életkörülményei, Belvedere Meridionale, Szeged, 2014; Szakmai ajánlás a család- és gyermekjóléti szolgáltatás által működtetett észlelő- és jelzőrendszer működésének és működtetésének szabályairól, EMMI, Budapest, 2016.
Ajánlott irodalom
Both Éva – Kuslits Gábor: A legjobb érdekek érvényesítése a gyermekvédelmi szakellátásban, Esély (2015/4) 96–110; Dettre Erzsébet (szerk.): Gyermekeink védelmében. Módszertani kézikönyv az egységes gyermekvédelmi nyilvántartási rendszer használatához, SZMI, Budapest, 2007; Józsa Viktor: Kinek jó és kinek kell a gyermekotthon?, Család, Gyermek, Ifjúság 14 (2005/5) 18–27; Papp Krisztina – Tüski Anna (szerk.): Átmeneti gondozás – célszerű vagy ideális elképzelés, NCSSZI, Budapest, 2005; Protokoll a gyermekvédelmi gondoskodáshoz kapcsolódó család- és gyermekjóléti szolgáltatások folyamatairól, EMMI, Budapest, 2016; Rácz Andrea (szerk.): A gyermekvédelem megújulási alternatívái, Rubeus Egyesület, Budapest, 2015, http://rubeus.hu/wp-content/uploads/2015/08/gyermek_es_ifjusagvedelmi_tanulmanyok_otodik_kotet.pdf; Rácz Andrea: A gyermekotthoni nevelés kihívásai, a nagykorúságuk előtt álló fiatalok jövőképe, Kapocs 5 (2006/4) 14–31.