Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
PTGYK4/E |
Lelkigondozó képzés - Pasztorális tanácsadás és szervezetfejlesztés |
gyakorlati jegy
|
7 |
A tanegység célja
A gyakorlatkísérő szeminárium folyamatosan fut mind a négy féléven keresztül és célja a segítői kompetenciák és készségek kialakítása. Mint ilyen a képzés gerincét és velejét képezi. Az egyes félévek tartalma és követelményei egymásra épülnek, hogy biztosítsák a hallgatók folyamatos szakmai fejlődését. Akiben nem alakulnak ki az egyes félévi követelményekben meghatározott készségek és kompetenciák, az azt jelenti, hogy az illető nem alkalmas a segítői munkára. Ezért a gyakorlatkísérő szeminárium szűrő szerepet tölt be: minden félévben egy szakmai grémium véleményét is figyelembe véve a tantárgy oktatói a hallgató szakmai alkalmasságát mérlegelve döntenek arról, hogy a hallgató folytathatja-e a képzést. A grémiumot több, a képzés aktuális félévében közreműködő oktatója alkotja.
A tanegység célja
A pasztorális tanácsadói identitás kialakítása, az elméleti ismeretek, a gyakorlati ismeretek, az önismeret, és a spirituális önismeret integrálása.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Segítőként képes folyamatosan figyelni a segítői kapcsolatra; figyelni és kézben tartani a segítés folyamatát; különféle elméleti ismeretei fényében látni és értékelni a kliens problémáit; célokat megfogalmazni; adekvátan alkalmazni a segítői eszköztárat; megfelelően bánni az ellenállással, átvitellel, viszontátvitellel; felismerni kompetencia határait és megfelelően delegálni. Képes folyamatosan reflektálni önmagára és munkájára: jelenlétére a segítői kapcsolatban – önismeretében és sajátélmény-feldolgozásban legyen azon a szinten, ahol problémái nem akadályozzák a másokra figyelésben; érzéseire, megnyilvánulásaira, bevonódásaira, átvitelre, viszontátvitelre – eléri azt a szintet, ahol kevés olyan témája marad, amelyek mentén bevonódhat – kialakítja a rendszeres szupervízió igénybevételének gyakorlatát; reflektálni tud a megjelenő spirituális témákra, spirituális érintődéseire, spirituális erőforrásaira; képes rendszeresen visszatekinteni segítői munkájára a teológiai/spirituális reflexió segítségével. Aktívan és konstruktívan részt vesz a csoportmunkában; beadandói megfelelnek az elvárt formai követelményeknek.
Tematika
A segítői kapcsolat folyamata, célok megfogalmazása; a segítés folyamatának kézben tartása; a kliensben végbemenő változások nyomon követése; a különféle részismeretek integrálása és gyakorlatban való alkalmazása; a segítői eszköztár adekvát alkalmazása; reflexió-önreflexió; az ellenállás, a bevonódás és az átvitel – viszontátvitel kezelése a segítői kapcsolatban. A rendszeres szupervízió igénybevétele, gyakorlatának kialakítása; a rendszeresen visszatekintés gyakorlata a segítői munkára a teológiai/spirituális reflexió segítségével.
Követelmény
1. Szakdolgozatának jegyzőkönyvei: Egy 5–6 beszélgetésből álló, egyazon személlyel lefolytatott beszélgetéssorozat jegyzőkönyvei. Amennyiben a szakdolgozathoz nem beszélgetéssorozatot használ, hanem egy elméleti témát különböző kliensekkel folytatott beszélgetések mentén bont ki, akkor különböző személyekkel folytatott beszélgetések jegyzőkönyvei. A szakdolgozatokba csak a szemináriumon átbeszélt jegyzőkönyvek kerülhetnek.
2. Terephelyről hozott 2 jegyzőkönyv (anyaotthon). A félév végén gyakorlati jegy.
A tanegység célja
Mindenkinek egyénileg, szakdolgozatától függően és ahhoz kapcsolódóan összegyűjtve és meghatározva.