Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
PTGYK3/E |
Lelkigondozó képzés - Pasztorális tanácsadás és szervezetfejlesztés |
gyakorlati jegy
|
7 |
A tanegység célja
A gyakorlatkísérő szeminárium folyamatosan fut mind a négy féléven keresztül és célja a segítői kompetenciák és készségek kialakítása. Mint ilyen a képzés gerincét és velejét képezi. Az egyes félévek tartalma és követelményei egymásra épülnek, hogy biztosítsák a hallgatók folyamatos szakmai fejlődését. Akiben nem alakulnak ki az egyes félévi követelményekben meghatározott készségek és kompetenciák, az azt jelenti, hogy az illető nem alkalmas a segítői munkára. Ezért a gyakorlatkísérő szeminárium szűrő szerepet tölt be: minden félévben egy szakmai grémium véleményét is figyelembe véve a tantárgy oktatói a hallgató szakmai alkalmasságát mérlegelve döntenek arról, hogy a hallgató folytathatja-e a képzést. A grémiumot több, a képzés aktuális félévében közreműködő oktatója alkotja.
A tanegység célja
A pasztorális tanácsadás gyakorlati ismereteinek megismertetése; a személyközpontú segítés gyakorlati elsajátításának a mélyítése.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Képes a segítői szerepre, azaz segítői kapcsolatot kezdeményezni, erőfeszítés nélkül figyelni a kliens különböző megnyilvánulásaira, szükségleteire; felismerni a kliens problémáit; folyamatában látni a segítői kapcsolatot; célokat megfogalmazni; a segítő kapcsolatot megfelelően lezárni; felismerni kompetenciahatárait és megfelelően delegálni. Képes reflektálni saját munkájára: jelenlétére a segítői kapcsolatban; érzéseire és megnyilvánulásaira; átvitelre, viszontátvitelre; a megjelenő spirituális témákra; képes használni a teológiai / spirituális reflexiót mint eszközt a kliens és a segítői kapcsolat jobb megértésére. Képes adekvátan és konstruktívan részt venni a csoportmunkában. Képes a szakirodalomban olvasottakat szervesen beépíteni munkájába (integrálás).
Tematika
A segítői kapcsolat folyamata, célok megfogalmazása, a kliensben végbemenő változások nyomon követése, a segítő kapcsolat lezárása; delegálás. Reflexió önmagára. Átvitel, viszontátvitel; spirituális témák; a teológiai /spirituális reflexió mint eszköz. A szakirodalomban olvasottak szerves beépítése a lelkigondozói munkába.
Követelmény
A megadott terephelyen (kórház, hospice) lezajlott beszélgetések alapján pasztorális tanácsadói esetekről készített 4 jegyzőkönyvnek a megadott formai követelmények szerint, megadott időre történő beadása és aktív részvétel az órai megbeszéléseken. A jegyzőkönyvek közül 3 egyazon személlyel lefolytatott beszélgetéssorozat kell, hogy legyen. A félév végén gyakorlati jegy.
Kötelező irodalom
Chevallier Laetitia, FMM: Lelki kísérés és lelkigondozás. Határmezsgye a lelkigyakorlat-adásban, Embertárs 4 (2009) 338–355; Kézdy Anikó – S. Petik Krisztina: A segítő helyzethez kapcsolódó saját élmények feltárása és feldolgozása Embertárs 4 (2006) 196–204; Weiher, Erhard: Spiritualitás a betegek és haldoklók kísérésében, Embertárs 1 (2006) 83–89.
Ajánlott irodalom
Az Embertárs folyóirat következő számaiból a terepgyakorlathoz kapcsolódó cikkek: Embertárs 1 (2003/2): Nő és férfi; 1 (2003/4): Családban; 3 (2005/2): Agresszió, erőszak: bennünk és köztünk; 4 (2006/2): Életadók; 4 (2006/4): Test – lélek – kapcsolat; 6 (2008/3): Szabadulás előtt és után; 8 (2010/3): Kiutak a mélységből; 8 (2010/4): Helyzet-értékek; 9 (2011/1): Hálózati hozzáférések.