Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
PTGYK2/E |
Lelkigondozó képzés - Pasztorális tanácsadás és szervezetfejlesztés |
gyakorlati jegy
|
20 óra/félév |
7 |
A tanegység célja
A tanegység előfeltétele: A segítő beszélgetés alapkérdései (PTSZFAK/E)
A gyakorlatkísérő szeminárium a Pasztorális tanácsadás képzés gerincét képezi, mind a négy félévben megjelenő tantárgy. Célja a segítői kompetenciák és készségek kialakítása. Az egyes félévek tartalma és követelményei egymásra épülnek, hogy biztosítsák a hallgatók folyamatos szakmai fejlődését. Akiben nem alakulnak ki az egyes félévi követelményekben meghatározott készségek és kompetenciák, az azt jelenti, hogy az illető nem alkalmas a segítői munkára. Ezért a gyakorlatkísérő szeminárium szűrő szerepet tölt be: minden félévben egy szakmai grémium véleményét is figyelembe véve a tantárgy oktatói a hallgató szakmai alkalmasságát mérlegelve tanácskoznak arról, hogy a hallgatónak milyen személyes vagy szakmai fejlődését segítő ajánlások mellett javasolják a képzés folytatását. A grémiumot több, a képzés aktuális félévében közreműködő oktatója alkotja.
A 2. félév célja a terepgyakorlatból hozott jegyzőkövek segítségével a pasztorális tanácsadás kereteinek megismertetése, a személyközpontú segítés alapelveinek gyakorlati elsajátítása. Felkészíteni a hallgatókat szerepjátékok, esetelemzések, önreflexiós gyakorlatok felhasználásával a pasztorális segítő kapcsolat létrehozására és működtetésére.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri, mit jelentenek a lelkigondozói tevékenység során az alábbi kompetenciák, és azokat a követelményeknek megfelelő szinten képes magában fejleszteni: melléállás, segítői attitűd, odafigyelés és meghallgatás, jelenlét, önreflexió, teológiai/spirituális reflexió, nyitottság, integráció, szakmaiság.
Tematika
A segítő kapcsolati tér létrehozása. Melléállás, kísérés. Meghallgatás, odafigyelés, segítő attitűd. Segítő kapcsolat, gyógyító beszélgetés. Segítői készségek. Reagálás a kognitív tartalomra. Reagálás az érzelmi tartalomra. Időkeret és kompetenciahatárok. A segítői kapcsolat folyamata, célok megfogalmazása, a kliensben végbemenő változások nyomon követése. Időkeret és kompetenciahatárok. A segítői kapcsolat folyamata, célok megfogalmazása, a kliensben végbemenő változások nyomon követése.
Követelmény
A megadott terephelyen (a II. félévben egy szenvedélybetegekkel foglalkozó intézményben és börtönben) lezajlott beszélgetések alapján pasztorális tanácsadói esetekről készített 4 jegyzőkönyvnek a megadott formai követelmények szerint, megadott időre történő beadása és aktív részvétel az órai megbeszéléseken. A jegyzőkönyvek közül 3 egyazon személlyel lefolytatott beszélgetéssorozat kell, hogy legyen. A félév végén gyakorlati jegy.
Kötelező irodalom
Baumgartner, Isidor: Távolmaradás és eltávozás a lelkigondozói kísérésben, Embertárs 2 (2004/2) 139–147; Buda Béla: A lelki segítés alapkérdései, in Kulcsár Éva (szerk.): Tanácsadás és terápia, ELTE Eötvös, Budapest, 2009, 11–52; Tomcsányi Teodóra – Vikár György – Csáky-Pallavicini Roger: A lelkigondozói, a mentálhigiénés és a pszichoterápiás segítő kapcsolat, Embertárs 4 (2006/1) 30–40.
Ajánlott irodalom
Klessmann, Michael (szerk.): A klinikai lelkigondozás kézikönyve, Debreceni Református Hittudományi Egyetem, Debrecen, 2002; Stollberg, Dietrich: Pastoral Counseling. A pasztorális konzultáció meghatározása, Embertárs 2 (2004/2) 148–151.
Az Embertárs folyóirat következő számaiból a terepgyakorlathoz kapcsolódó cikkek: 3 (2005/2): Agresszió, erőszak: bennünk és köztünk; 6 (2008/3): Szabadulás előtt és után; 8 (2010/3): Kiutak a mélységből.