Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OCSHTGYN |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
gyakorlati jegy
|
2 |
3 |
A tanegység célja
A gyakorlatra való jelentkezés módja
- A gyakorlatra a Neptun rendszeren keresztül benyújtott kérvénnyel tudnak jelentkezni. A jelentkezés határideje március 15.
- A kurzust a kérvény elfogadását követően a tárgyfelvételi időszakban fel kell venni a Neptun rendszerben.
A tanegység célja
A csoportos hittanári tanítási gyakorlat célja, hogy a pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlatokon szerzett tapasztalatokra építve fokozatosan felkészítsen a tanulási folyamatok szakértő irányítására, a hittan tanítására és a kapcsolódó tanítási és tanórán kívüli tevékenységekre mentortanár támogatásával, elsősorban szaktárgyi hospitálások, mikrotanítások, projekttanítások, páros és csoportos gyakorlatok formájában.
Cél továbbá a tapasztalatszerzés a tanulók nevelésével-oktatásával, a szaktárgyi tanári munkával kapcsolatban szakos és nem szakos órák látogatásával, megfigyelésével, elemzésével; szaktárgyi csoportos hospitálásokkal, tanári részfeladatok ellátása, a megfigyelt órák, foglalkozások alternatív megvalósításának tervezése, mikrotanítások, hospitálás különleges bánásmódot igénylő tanulók (a sajátos nevelési igényű, a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő vagy a kiemelten tehetséges tanulók) szaktárgyi foglalkozásain is. Valamint cél, hogy a hallgatónak szaktárgyon túl is transzferálható tudása legyen a tanulási folyamatokról, azok működéséről és irányításáról. (vö.: 2. melléklet a 8/2013. EMMI rendelethez)
Tematika
A gyakorlat menete
1–2. óra | Szemináriumi foglalkozás a Főiskolán
| A szorgalmi időszak elején az órarendben megadott időpontban. |
3–24. óra
| Négy alkalommal iskolai gyakorlat
| A gyakorlatszervező által meghatározott időpontokban és intézményekben. |
25–26. óra | Szemináriumi foglalkozás a Főiskolán
| A szorgalmi időszak végén az órarendben megadott időpontban. |
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeretek
A hallgató
- ismereteket szerez a pedagógiai tevékenységet meghatározó dokumentumokról, a Nemzeti alaptantervről és a kerettantervekről, betekintést nyer ezeknek az oktatás tartalmi szabályozásában betöltött szerepébe,
- ismeri a pedagógiai folyamatok tervezésének eszközeit, lépéseit és dokumentumait,
- ismeretekkel rendelkezik a reflektív gondolkodás szerepéről a szakmai fejlődésben, a továbbképzés lehetőségeiről, a lelki egészség megőrzésének elméleti és gyakorlati módszereiről,
- tájékozott a szakterületéhez és a tanári hivatásához kötődő legfontosabb információs forrásokkal, szervezetekkel kapcsolatban,
- ismereteket szerez a sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges módszertanokról,
- egyre inkább ismeri és érti a nevelés-oktatás és az értékközvetítés összefüggéseit,
- alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző motiváció-elméletekről osztályteremben és digitális térben egyaránt, a tanulási motiváció felismerésének és fejlesztésének módszereiről,
- ismeretekkel rendelkezik a tanulási környezet fizikai, emocionális, társas, tanulási sajátosságainak, feltételeinek megteremtéséről,
- egyre inkább megalapozott tudással rendelkezik az értékelés funkcióival, folyamatával, formáival és módszereivel kapcsolatban,
- ismereteket szerez az alapvető értékelési és mérésmetodikai szabályokról, összefüggésekről.
Készségek
A hallgató
- képes a megfigyelt pedagógiai helyzetek és saját pedagógiai tapasztalatai reflektív és mérlegelő értelmezésére, elemzésére, értékelésére,
- megfigyelései tükrében képes megfogalmazni és képviselni saját pedagógiai nézeteit,
- képes a szaktárgy speciális összefüggéseivel, fogalmaival kapcsolatos egyéni megértési nehézségek kezelésére,
- képes a különböző adottságokkal, képességekkel, illetve előzetes tudással rendelkező tanulók tanulásának, fejlesztésének megfelelő módszerek megválasztására, tervezésére és alkalmazására,
- képes a tehetséges, a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű, a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő, valamint a tantárgyában egyéni bánásmódot igénylő tanulókat felismerni,
- a szaktárgyi oktatás keretében alkalmazza az együttműködést segítő, motiváló módszereket,
- képes a szaktudományi, továbbá az általános pedagógiai-pszichológiai képzésben tanult módszerek, eljárások szaktárgyi alkalmazására,
- képes a szaktárgya tanulása-tanítása során felhasználható nyomtatott és digitális tankönyveket, taneszközöket, egyéb tanulási forrásokat a konkrét céloknak megfelelően használni,
- képes az érdeklődés, a figyelem folyamatos fenntartására, a megértés élményének biztosítására, a tanulási nehézségek felismerésére a tanított korosztályi csoportban,
- képes elősegíteni a tanulók reális önértékelését és alkalmazni a tanulók önbecsülését segítő ellenőrzési módszereket.
Attitűdök
A hallgató
- nyitott a megismerésre, illetve a tapasztalatszerzésre, fontosnak tartja az egész életen át tartó tanulást,
- képes a mérlegelésre, az együttműködésre, a kölcsönösségre és az asszertív kommunikációra,
- elkötelezett a szakmai együttműködés mellett, képes segítséget kérni és elfogadni,
- betartja a pedagóguspálya jogi és etikai normáit,
- törekszik önismeretének, saját személyiségének fejlesztésére, testi-lelki egészségének megőrzésére,
- érzékeny a tanulók egyéni problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlődés feltételeit biztosítani minden tanuló számára,
- célul tűzi ki az ismereteken alapuló, mérlegelő gondolkodás képességének kialakítását a tanulókban,
- fontosnak tartja az alapos felkészülést, tervezést és a rugalmas megvalósítást,
- Törekszik az életkori, egyéni és csoport-sajátosságoknak megfelelő, aktivitást, interaktivitást, differenciálást elősegítő tanulási-tanítási stratégiák, módszerek alkalmazására,
- elkötelezett a tanulást támogató értékelés mellett,
- reflektív módon törekszik szakmai felkészültségének folyamatos fejlesztésére,
- kész a folyamatos szaktudományi, szakmódszertani és neveléstudományi megújulásra.
Követelmény
Évközi tanulmányi követelmények
A hallgatók a félév során szemináriumi foglalkozásokon és a Főiskola által megszervezett iskolai gyakorlatokon vesznek részt (ld. IV. pont). Az iskolai gyakorlatok során tanítási órákat látogatnak, megismerik az intézményt és a tanórán kívüli iskolai tevékenységeket, konzultálnak a mentortanárral, önállóan megtartanak egy órarészletet, tanári részfeladatokat látank el. A meglátogatott tanítási órákról hospitálási naplót vezetnek. Felkészülnek a félév végi szóbeli beszámolóra.
Iskolai gyakorlatról történő hiányzás esetén a hallgató kezdeményezi az elmaradt tevékenységek pótlását, ebben együttműködik a gyakorlatvezetővel és a gyakorlatszervezővel.
A gyakorlat során a hallgató a mentortanárral közösen vezeti az Igazoló- és értékelőlap a csoportos tanítási gyakorlathoz című dokumentumot, amelyet kitöltve lead a gyakorlatvezetőnek.
Az értékelés módja
A hallgató teljesítményét a gyakorlatvezető értékeli az alábbi szempontok alapján:
- jelenlét, konstruktív részvétel a szemináriumi foglalkozásokon és az iskolai gyakorlatokon
- a mentortanár által adott értékelés (Igazoló- és értékelőlap a csoportos tanítási gyakorlathoz)
- a határidőre leadott hospitálási naplók minősége
- a kidolgozás igényessége (változatos, releváns szempontok, kellő részletesség és mélység)
- szakmai igényesség (az értékeléseknek és a reflexióknak az adott szinten elvárható szakmaisága, hozzámért terminológia)
- formai igényesség, nyelvi minőség (igényes, áttekinthető felépítés, stílus, nyelvhelyesség, helyesírás)
- a félévet záró szóbeli beszámoló (prezentáció) minősége
- a kidolgozás igényessége (változatos, releváns szempontok, kellő részletesség és mélység, az önreflexió minősége)
- szakmai igényesség (az értékeléseknek és a reflexióknak az adott szinten elvárható szakmaisága, hozzámért terminológia)
- formai igényesség, nyelvi minőség (igényes, áttekinthető felépítés, stílus, nyelvhelyesség, igényes prezentáció)
A hospitálási napló részei minden látogatott tanóra esetében
- A tanóra menetének rögzítése (idő, tanári és tanulói tevékenységek).
- Négy rövid reflektív esszé a tanóráról a választott 4 megfigyelési szempont szerint. Elsősorban a pedagógusra vonatkozó szempontok közül kell választani. A rövid esszék terjedelme 400–800 leütés szóközökkel.
A félévet záró szóbeli beszámoló
- Tartalmi elemek
- A gyakorlat tapasztalatainak összegző megfogalmazása
- Kiemelkedő élmények, felismerések, nehézségek
- Reflexió a tanultakra: Milyen új tudás birtokába került?
- Reflexió a saját pályaalkalmasságára (rátermettség, hivatás alakulása, tanári kompetenciák stb.)
- Formai követelmények
- A hallgató előadása, prezentáció vetítésével
- Időkeret: 15 perc
- Az előadást rövid megbeszélés követi
Ajánlott irodalom
Falus Iván (főszerk.); Szűcs Ida (szerk.) (2022): A didaktika kézikönyve. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Akadémiai Kiadó, Budapest.
Szivák Judit (2014). A reflektív gondolkodás fejlesztése. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége.
Szabó Éva, N. Kollár Katalin (2017). A tanári szerep, a vezetés és a tekintély problémái. In: Pedagógusok pszichológiai kézikönyve 3. Osiris Kiadó, Budapest, 407–454.