Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OCSHTGYE/E |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
gyakorlati jegy
|
8/félév |
6 |
A tanegység célja
A gyakorlatra való jelentkezés módja
A gyakorlatra a Neptun rendszeren keresztül benyújtott kérvénnyel tudnak jelentkezni. A jelentkezés határideje október 15.
A kurzust a kérvény elfogadását követően, a tárgyfelvételi időszakban fel kell venni a Neptun rendszerben.
A tanegység célja
A csoportos hittanári tanítási gyakorlat célja, hogy a pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlatokon szerzett tapasztalatokra építve fokozatosan felkészítsen a tanulási folyamatok szakértő irányítására, a hittan tanítására és a kapcsolódó tanítási és tanórán kívüli tevékenységekre mentortanár támogatásával, elsősorban szaktárgyi hospitálások, mikrotanítások, projekttanítások, páros és csoportos gyakorlatok formájában.
Cél továbbá a tapasztalatszerzés a tanulók nevelésével-oktatásával, a szaktárgyi tanári munkával kapcsolatban szakos és nem szakos órák látogatásával, megfigyelésével, elemzésével; szaktárgyi csoportos hospitálásokkal, tanári részfeladatok ellátása, a megfigyelt órák, foglalkozások alternatív megvalósításának tervezése, mikrotanítások, hospitálás különleges bánásmódot igénylő tanulók (a sajátos nevelési igényű, a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő vagy a kiemelten tehetséges tanulók) szaktárgyi foglalkozásain is. Valamint cél, hogy a hallgatónak szaktárgyon túl is transzferálható tudása legyen a tanulási folyamatokról, azok működéséről és irányításáról. (vö.: 2. melléklet a 8/2013. EMMI rendelethez)
Tematika
A gyakorlat menete
1–2. óra | Szemináriumi foglalkozás a Főiskolán
| A szorgalmi időszak elején az órarendben megadott időpontban. |
3–6. óra
| Két alkalommal iskolai gyakorlat
| A gyakorlatszervezővel a kérvény benyújtását megelőzően egyeztetett időpontban és intézményben. Az egyeztetést a hallgató kezdeményezi. |
7–8. óra | Szemináriumi foglalkozás a Főiskolán
| A szorgalmi időszak végén az órarendben megadott időpontban. |
Követelmény
Évközi tanulmányi követelmények
A hallgatók a félév során szemináriumi foglalkozásokon és iskolai gyakorlatokon vesznek részt (ld. IV. pont). Az iskolai gyakorlatok során tanítási órákat látogatnak, megismerik az intézményt és a tanórán kívüli iskolai tevékenységeket, konzultálnak a mentortanárral, önállóan megtartanak egy órarészletet, tanári részfeladatokat látank el. A meglátogatott tanítási órákról hospitálási naplót vezetnek. Felkészülnek a félév végi szóbeli beszámolóra.
Iskolai gyakorlatról történő hiányzás esetén a hallgató kezdeményezi az elmaradt tevékenységek pótlását, ebben együttműködik a gyakorlatvezetővel és a gyakorlatszervezővel.
A gyakorlat során a hallgató a mentortanárral közösen vezeti az Igazoló- és értékelőlap a csoportos tanítási gyakorlathoz című dokumentumot, amelyet kitöltve lead a gyakorlatvezetőnek.
Az értékelés módja
A hallgató teljesítményét a gyakorlatvezető értékeli az alábbi szempontok alapján:
jelenlét, konstruktív részvétel a szemináriumi foglalkozásokon és az iskolai gyakorlatokon
a mentortanár által adott értékelés (Igazoló- és értékelőlap a csoportos tanítási gyakorlathoz)
- a határidőre leadott hospitálási naplók minősége
- a kidolgozás igényessége (változatos, releváns szempontok, kellő részletesség és mélység)
- szakmai igényesség (az értékeléseknek és a reflexióknak az adott szinten elvárható szakmaisága, hozzámért terminológia)
formai igényesség, nyelvi minőség (igényes, áttekinthető felépítés, stílus, nyelvhelyesség, helyesírás)
- a félévet záró szóbeli beszámoló (prezentáció) minősége
- a kidolgozás igényessége (változatos, releváns szempontok, kellő részletesség és mélység, az önreflexió minősége)
- szakmai igényesség (az értékeléseknek és a reflexióknak az adott szinten elvárható szakmaisága, hozzámért terminológia)
- formai igényesség, nyelvi minőség (igényes, áttekinthető felépítés, stílus, nyelvhelyesség, igényes prezentáció)
A hospitálási napló részei minden látogatott tanóra esetében
- A tanóra menetének rögzítése (idő, tanári és tanulói tevékenységek)
- Négy rövid reflektív esszé a tanóráról a választott 4 megfigyelési szempont szerint. Elsősorban a pedagógusra vonatkozó szempontok közül kell választani. A rövid esszék terjedelme 400–800 leütés szóközökkel.
A félévet záró szóbeli beszámoló
Tartalmi elemek
- A gyakorlat tapasztalatainak összegző megfogalmazása
- Kiemelkedő élmények, felismerések, nehézségek
- Reflexió a tanultakra: Milyen új tudás birtokába került?
- Reflexió a saját pályaalkalmasságára (rátermettség, hivatás alakulása, tanári kompetenciák stb.)
- Formai követelmények
- A hallgató előadása, prezentáció vetítésével
- Időkeret: 15 perc
- Az előadást rövid megbeszélés követi
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
A képzésen szerezhető tudás
Ismeretek
A hallgató
ismereteket szerez a pedagógiai tevékenységet meghatározó dokumentumokról, a Nemzeti alaptantervről és a kerettantervekről, betekintést nyer ezeknek az oktatás tartalmi szabályozásában betöltött szerepébe,
ismeri a pedagógiai folyamatok tervezésének eszközeit, lépéseit és dokumentumait,
ismeretekkel rendelkezik a reflektív gondolkodás szerepéről a szakmai fejlődésben, a továbbképzés lehetőségeiről, a lelki egészség megőrzésének elméleti és gyakorlati módszereiről,
tájékozott a szakterületéhez és a tanári hivatásához kötődő legfontosabb információs forrásokkal, szervezetekkel kapcsolatban,
ismereteket szerez a sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges módszertanokról,
egyre inkább ismeri és érti a nevelés-oktatás és az értékközvetítés összefüggéseit,
alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző motiváció-elméletekről osztályteremben és digitális térben egyaránt, a tanulási motiváció felismerésének és fejlesztésének módszereiről,
ismeretekkel rendelkezik a tanulási környezet fizikai, emocionális, társas, tanulási sajátosságainak, feltételeinek megteremtéséről,
egyre inkább megalapozott tudással rendelkezik az értékelés funkcióival, folyamatával, formáival és módszereivel kapcsolatban,
ismereteket szerez az alapvető értékelési és mérésmetodikai szabályokról, összefüggésekről.
Készségek
A hallgató
képes a megfigyelt pedagógiai helyzetek és saját pedagógiai tapasztalatai reflektív és mérlegelő értelmezésére, elemzésére, értékelésére,
megfigyelései tükrében képes megfogalmazni és képviselni saját pedagógiai nézeteit,
képes a szaktárgy speciális összefüggéseivel, fogalmaival kapcsolatos egyéni megértési nehézségek kezelésére,
képes a különböző adottságokkal, képességekkel, illetve előzetes tudással rendelkező tanulók tanulásának, fejlesztésének megfelelő módszerek megválasztására, tervezésére és alkalmazására,
képes a tehetséges, a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű, a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő, valamint a tantárgyában egyéni bánásmódot igénylő tanulókat felismerni,
a szaktárgyi oktatás keretében alkalmazza az együttműködést segítő, motiváló módszereket,
képes a szaktudományi, továbbá az általános pedagógiai-pszichológiai képzésben tanult módszerek, eljárások szaktárgyi alkalmazására,
képes a szaktárgya tanulása-tanítása során felhasználható nyomtatott és digitális tankönyveket, taneszközöket, egyéb tanulási forrásokat a konkrét céloknak megfelelően használni,
képes az érdeklődés, a figyelem folyamatos fenntartására, a megértés élményének biztosítására, a tanulási nehézségek felismerésére a tanított korosztályi csoportban,
képes elősegíteni a tanulók reális önértékelését és alkalmazni a tanulók önbecsülését segítő ellenőrzési módszereket.
Attitűdök
A hallgató
nyitott a megismerésre, illetve a tapasztalatszerzésre, fontosnak tartja az egész életen át tartó tanulást,
képes a mérlegelésre, az együttműködésre, a kölcsönösségre és az asszertív kommunikációra,
elkötelezett a szakmai együttműködés mellett, képes segítséget kérni és elfogadni,
betartja a pedagóguspálya jogi és etikai normáit,
törekszik önismeretének, saját személyiségének fejlesztésére, testi-lelki egészségének megőrzésére,
érzékeny a tanulók egyéni problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlődés feltételeit biztosítani minden tanuló számára,
célul tűzi ki az ismereteken alapuló, mérlegelő gondolkodás képességének kialakítását a tanulókban,
fontosnak tartja az alapos felkészülést, tervezést és a rugalmas megvalósítást,
Törekszik az életkori, egyéni és csoport-sajátosságoknak megfelelő, aktivitást, interaktivitást, differenciálást elősegítő tanulási-tanítási stratégiák, módszerek alkalmazására,
elkötelezett a tanulást támogató értékelés mellett,
reflektív módon törekszik szakmai felkészültségének folyamatos fejlesztésére,
kész a folyamatos szaktudományi, szakmódszertani és neveléstudományi megújulásra.
Ajánlott irodalom
Falus Iván (főszerk.); Szűcs Ida (szerk.) (2022): A didaktika kézikönyve. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Akadémiai Kiadó, Budapest.
Szivák Judit (2014). A reflektív gondolkodás fejlesztése. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége.
Szabó Éva, N. Kollár Katalin (2017). A tanári szerep, a vezetés és a tekintély problémái. In: Pedagógusok pszichológiai kézikönyve 3. Osiris Kiadó, Budapest, 407–454.