120 óra 2022. szeptember 28. - 2023. június 7. szerdánként 9:00-17:30
150.000 Ft
Pedagógus és szociális szakterületen legalább alapképzésben (illetve korábbi főiskolai képzésben) szerzett diploma. (Aki a téma iránt érdeklődik, de nem rendelkezik pedagógus diplomával, az a lehetőségek felől érdeklődhet a tanfolyam [at] sapientia.hu e-mail címen.)
A bibliodráma módszere hazánkban alig ismert szövegfeldolgozó módszer. Mivel nem része a hazai tanárképzésnek, ezért a továbbképzés egyértelműen hiánypótlónak mondható. Továbbképzésünkön bibliai történeteket dolgozunk fel, mivel a Biblia, mint kultúránk alapkönyve, és a hívők számára a hit alapja sokféle megközelítési és értelmezési utat kínál, megerősíti a pedagógust saját etikai meggyőződésében és eszközt jelent az erkölcsi értékek közvetítésében. A továbbképzés ökumenikus szemléletű.
A bibliodráma műfajának jellegzetessége, hogy a csoport az egyes alkalmakon a választott történetet dramatikus formában megjeleníti. Ez nem a szöveg színházi értelemben vett előadását jelenti, hanem azt, hogy a résztvevők saját maguk szerepében megtapasztalják a szereplők belső és külső mozgatórugóit. Így a játék a személyiség egészét bevonja, affektív és kognitív szinten is megmozgatja, és ez által hozzájárul a résztevők önismeretének erősödéséhez.
A dramatikus feldolgozás eszközei: szerepválasztás, beöltözés, rámelegítés, lejátszás, reflexió, elmélyítés. A játékot minden esetben reflexiós fázis követi, ahol a résztvevők tudatosíthatják saját élményeiket az önismeret, a Bibliáról való tudás és a módszer tekintetében. A továbbképzés fontos célja annak tudatosítása, hogyan alkalmazhatók a bibliodráma technikák a pedagógusi és szociális munka területén.
A továbbképzés nem képesít bibliodráma csoportok vezetésére (ennek feltétele a Magyar Pszichodráma Egyesület képzési rendje értelmében hosszabb önismereti munka elvégzése), de lehetővé teszi különböző tantárgyak módszertani eszköztárának drámatechnikákkal történő bővítését.
(Alapítási engedély száma: 135/10/2022.)
Képzési napok:
1. 2022. szeptember 28.
2. 2022. október 19.
3. 2022. november 9.
4. 2022. november 30.
5. 2022. december 21.
6. 2023. január 11.
7. 2023. február 1.
8. 2023. február 22.
9. 2023. március 22.
10. 2023. április 12.
11. 2023. május 3.
12. 2023. június 7.
Főbb tematikai egységek:
1. Szerződéskötés, ismerkedés.
2. Életfeladatok, küldetés, egyéni felelősségvállalás.
3. Igazságosság.
4. Egyéni fejlődési lehetőségek.
5. Mikrotanítás.
6. Jézus személyisége, életútjának legmeghatározóbb állomásai.
7. Csodák a Bibliában.
8. Megújulás, újrakezdés, elfogadni, befogadni a megérthetetlent csodák a Bibliában.
9. Harag, rivalitás, önbizalom, reális és bátor önértékelés, helyén kezelni magam és a másikat.
10. Az egyház mint közösség.
11. Zsoltárok, himnuszok.
12. Csoportfolyamat lezárása, záró visszajelzések.
Jelentkezés:
A jelentkezési lap letölthető innen.
A jelentkezési lapot a diploma-, oklevél-másolatot kérjük eljuttatni a Sapientia Főiskolára a tanfolyam [at] sapientia.hu e-mail címre, vagy postai úton a következő címre: 1364 Budapest, Pf. 235.
A képzés díjának befizetése:
A képzés díja 150.000 Ft, amely tartalmazza az értékelés díját is. A jelentkezés a képzés díjának befizetésével válik érvényessé. A képzés díját a Sapientia Főiskola számlájára kell átutalni, a közlemény rovatban kérjük feltüntetni: Bibliai szerepjáték-vezető továbbképzés. A hallgatók a képzés első napján kézhez kapják a tanfolyam díjáról kiállított számlát. A tanfolyam díja vissza nem követelhető, ha a hallgató a képzést megkezdi, de a képzésen való részvétele nem igazolható.
Követelmények:
A záró ellenőrzés három részből áll:
1. A képzésben résztvevőknek a továbbképzés során tartott mikrotanításról kell összeállítaniuk egy írásos anyagot, amelynek részei:
a. egy választott bibliai történet esszészerű, reflektív feldolgozása,
b. óravázlat készítése,
c. írásos reflexió készítése a mikrotanítás során megtapasztaltak alapján.
Terjedelme: 3–5 oldal (Times New Roman betűtípussal, 12 betűnagysággal).
Beadási határideje: a továbbképzés utolsó oktatási napja.
A tanulmány értékelésének szempontjai:
- A választott téma feldolgozásának és a képzés tartalmi követelményeinek koherenciája.
- A témához választott módszerek, munkaformák megfelelősége.
- A képzésen elsajátított szaknyelv helyes használata.
- A választott téma differenciált megközelítése.
2. Szóbeli, csoportos, komplex záróvizsga az elsajátított ismeretekről és készségekről az utolsó oktatási napon.
A szóbeli záróvizsga értékelésének szempontjai:
- elméleti felkészültség,
- bibliai részek megfelelő ismerete.
3. Átfogó írásos önreflektív visszajelzés készítése megadott szempontok alapján a tanfolyam során megtapasztaltakról. Terjedelme: 3–5 oldal (Times New Roman betűtípussal, 12 betűnagysággal). Beadási határideje: a továbbképzés zárását követő 15 napon belül.
Az írásbeli visszajelzés értékelésének szempontjai:
- felépítése, gondolatmenete legyen világos, logikus, koherens,
- önreflexiója legyen átgondolt, reális,
- vegye figyelembe a megadott értékelési szempontokat.
Fontos, hogy a résztvevő a véleményét bármely kérdésben szabadon, nyíltan kifejtheti. A visszajelzést a tanfolyamvezetők kizárólag a gondolatok koherenciája és minősége alapján értékelik.
Az értékelés: jól megfelelt, megfelelt, nem felelt meg.
A záró ellenőrzés 1. és 2. pontjában megfogalmazott követelmény 40—40 %-os, 3. pontjában megfogalmazott követelmény 20%-os arányban számítható be az értékeléskor.
A tanúsítvány kiállításának feltétele:
A továbbképzés 90%-án való részvétel, valamint legalább „megfelelt‖ értékelés elérése az alábbi követelmények teljesítése során: - a továbbképzés során tartott mikrotanításról összeállított írásos anyag (3–5 oldal) benyújtása. Beadási határideje: a továbbképzés utolsó oktatási napja. - beszámolás az elsajátított ismeretekről szóbeli záróvizsga keretében (az utolsó oktatási napon). - írásos önreflektív visszajelzés készítése a tanfolyam során megtapasztaltak alapján (3–5 oldal). Beadási határideje: a továbbképzés zárását követő 15 napon belül. Értékelés: jól megfelelt, megfelelt, nem felelt meg.
Kötelező irodalom:
Szerző |
Cím |
Évszám |
Helység |
Kiadó |
Elolvasandó oldalak száma (-tól – ig) |
Sarkady Kamilla – Nyáry Péter |
„Színről-színre” - a bibliodrámáról. In: Simon P. Györgyi (szerk.): Ligetünk. Pszichodráma a gyakorlatban VI. |
2001 |
Budapest |
Animula |
46–64. |
Gáspár-Babos Etele Tamás |
Az istenkép hatása a szülő-gyermek kapcsolatra |
2014 |
Budapest |
Embertárs, 2014/2. |
101–107. |
Nyáry Péter – Sarkady Kamilla (szerk.) |
Bibliodráma |
2008 |
Budapest |
Harmat |
5., 7., 12., 13. fejezet, és 23–45.. |
Marlok Zsuzsa – Pásztor Antal |
Bibliodráma a gyakorlatban – Egy hittanárok számára tartott csoport tapasztalatai. |
2007 |
Budapest |
Embertárs, 2007/2. |
111–121. |
Ajánlott irodalom:
Szerző |
Cím |
Évszám |
Helység |
Kiadó |
Warns, Else Natalie – Fallner, Heinrich |
Jerikó rózsája. A bibliodráma kézikönyve |
2003 |
Budapest |
Kálvin-Luther |
Martin, Gerhard Marcel |
Bibliodráma, gyakorlat és elmélet |
2003 |
Budapest |
Egyházfórum – Magyar Bibliodráma Egyesület |
Kubitza, Ellen – Schramm Tim |
Bibliodráma – Élő Istentisztelet |
2006 |
Budapest |
Egyházfórum – Magyar Bibliodráma Egyesület |