120 óra
150.000 Ft
Pedagógus és szociális szakterületen legalább alapképzésben (illetve korábbi főiskolai képzésben) szerzett diploma. (Aki a téma iránt érdeklődik, de nem rendelkezik pedagógus diplomával, az a lehetőségek felől érdeklődhet a tanulmanyi.osztaly [at] sapientia.hu e-mail címen.)
A bibliodráma módszere hazánkban alig ismert szövegfeldolgozó módszer. Mivel nem része a hazai tanárképzésnek, ezért a továbbképzés egyértelműen hiánypótlónak mondható. Továbbképzésünkön bibliai történeteket dolgozunk fel, mivel a Biblia, mint kultúránk alapkönyve, és a hívők számára a hit alapja sokféle megközelítési és értelmezési utat kínál, megerősíti a pedagógust saját etikai meggyőződésében és eszközt jelent az erkölcsi értékek közvetítésében. A továbbképzés ökumenikus szemléletű.
A bibliodráma műfajának jellegzetessége, hogy a csoport az egyes alkalmakon a választott történetet dramatikus formában megjeleníti. Ez nem a szöveg színházi értelemben vett előadását jelenti, hanem azt, hogy a résztvevők saját maguk szerepében megtapasztalják a szereplők belső és külső mozgatórugóit. Így a játék a személyiség egészét bevonja, affektív és kognitív szinten is megmozgatja, és ez által hozzájárul a résztevők önismeretének erősödéséhez.
A dramatikus feldolgozás eszközei: szerepválasztás, beöltözés, rámelegítés, lejátszás, reflexió, elmélyítés. A játékot minden esetben reflexiós fázis követi, ahol a résztvevők tudatosíthatják saját élményeiket az önismeret, a Bibliáról való tudás és a módszer tekintetében. A továbbképzés fontos célja annak tudatosítása, hogyan alkalmazhatók a bibliodráma technikák a pedagógusi és szociális munka területén.
A továbbképzés nem képesít bibliodráma csoportok vezetésére (ennek feltétele a Magyar Pszichodráma Egyesület képzési rendje értelmében hosszabb önismereti munka elvégzése), de lehetővé teszi különböző tantárgyak módszertani eszköztárának drámatechnikákkal történő bővítését.
(Alapítási engedély száma: 135/10/2022.)
Főbb tematikai egységek:
1. Szerződéskötés, ismerkedés.
2. Életfeladatok, küldetés, egyéni felelősségvállalás.
3. Igazságosság.
4. Egyéni fejlődési lehetőségek.
5. Mikrotanítás.
6. Jézus személyisége, életútjának legmeghatározóbb állomásai.
7. Csodák a Bibliában.
8. Megújulás, újrakezdés, elfogadni, befogadni a megérthetetlent csodák a Bibliában.
9. Harag, rivalitás, önbizalom, reális és bátor önértékelés, helyén kezelni magam és a másikat.
10. Az egyház mint közösség.
11. Zsoltárok, himnuszok.
12. Csoportfolyamat lezárása, záró visszajelzések.
Jelentkezés:
A jelentkezési lap letölthető innen.
A jelentkezési lapot a diploma-, oklevél-másolatot kérjük eljuttatni a Sapientia Főiskolára a tanulmanyi.osztaly [at] sapientia.hu e-mail címre, vagy postai úton a következő címre: 1364 Budapest, Pf. 235.
A képzés díjának befizetése:
A képzés díja 150.000 Ft, amely tartalmazza az értékelés díját is. A jelentkezés a képzés díjának befizetésével válik érvényessé. A képzés díját a Sapientia Főiskola számlájára kell átutalni, a közlemény rovatban kérjük feltüntetni: Bibliai szerepjáték-vezető továbbképzés. A hallgatók a képzés első napján kézhez kapják a tanfolyam díjáról kiállított számlát. A tanfolyam díja vissza nem követelhető, ha a hallgató a képzést megkezdi, de a képzésen való részvétele nem igazolható.
Követelmények:
A záró ellenőrzés három részből áll:
1. A képzésben résztvevőknek a továbbképzés során tartott mikrotanításról kell összeállítaniuk egy írásos anyagot, amelynek részei:
a. egy választott bibliai történet esszészerű, reflektív feldolgozása,
b. óravázlat készítése,
c. írásos reflexió készítése a mikrotanítás során megtapasztaltak alapján.
Terjedelme: 3–5 oldal (Times New Roman betűtípussal, 12 betűnagysággal).
Beadási határideje: a továbbképzés utolsó oktatási napja.
A tanulmány értékelésének szempontjai:
- A választott téma feldolgozásának és a képzés tartalmi követelményeinek koherenciája.
- A témához választott módszerek, munkaformák megfelelősége.
- A képzésen elsajátított szaknyelv helyes használata.
- A választott téma differenciált megközelítése.
2. Szóbeli, csoportos, komplex záróvizsga az elsajátított ismeretekről és készségekről az utolsó oktatási napon.
A szóbeli záróvizsga értékelésének szempontjai:
- elméleti felkészültség,
- bibliai részek megfelelő ismerete.
3. Átfogó írásos önreflektív visszajelzés készítése megadott szempontok alapján a tanfolyam során megtapasztaltakról. Terjedelme: 3–5 oldal (Times New Roman betűtípussal, 12 betűnagysággal). Beadási határideje: a továbbképzés zárását követő 15 napon belül.
Az írásbeli visszajelzés értékelésének szempontjai:
- felépítése, gondolatmenete legyen világos, logikus, koherens,
- önreflexiója legyen átgondolt, reális,
- vegye figyelembe a megadott értékelési szempontokat.
Fontos, hogy a résztvevő a véleményét bármely kérdésben szabadon, nyíltan kifejtheti. A visszajelzést a tanfolyamvezetők kizárólag a gondolatok koherenciája és minősége alapján értékelik.
Az értékelés: jól megfelelt, megfelelt, nem felelt meg.
A záró ellenőrzés 1. és 2. pontjában megfogalmazott követelmény 40—40 %-os, 3. pontjában megfogalmazott követelmény 20%-os arányban számítható be az értékeléskor.
Az órarend letölthető innen.
A tanúsítvány kiállításának feltétele:
A továbbképzés 90%-án való részvétel, valamint legalább „megfelelt‖ értékelés elérése az alábbi követelmények teljesítése során: - a továbbképzés során tartott mikrotanításról összeállított írásos anyag (3–5 oldal) benyújtása. Beadási határideje: a továbbképzés utolsó oktatási napja. - beszámolás az elsajátított ismeretekről szóbeli záróvizsga keretében (az utolsó oktatási napon). - írásos önreflektív visszajelzés készítése a tanfolyam során megtapasztaltak alapján (3–5 oldal). Beadási határideje: a továbbképzés zárását követő 15 napon belül. Értékelés: jól megfelelt, megfelelt, nem felelt meg.
Kötelező irodalom:
Szerző |
Cím |
Évszám |
Helység |
Kiadó |
Elolvasandó oldalak száma (-tól – ig) |
Sarkady Kamilla – Nyáry Péter |
„Színről-színre” - a bibliodrámáról. In: Simon P. Györgyi (szerk.): Ligetünk. Pszichodráma a gyakorlatban VI. |
2001 |
Budapest |
Animula |
46–64. |
Gáspár-Babos Etele Tamás |
Az istenkép hatása a szülő-gyermek kapcsolatra |
2014 |
Budapest |
Embertárs, 2014/2. |
101–107. |
Nyáry Péter – Sarkady Kamilla (szerk.) |
Bibliodráma |
2008 |
Budapest |
Harmat |
5., 7., 12., 13. fejezet, és 23–45.. |
Marlok Zsuzsa – Pásztor Antal |
Bibliodráma a gyakorlatban – Egy hittanárok számára tartott csoport tapasztalatai. |
2007 |
Budapest |
Embertárs, 2007/2. |
111–121. |
Ajánlott irodalom:
Szerző |
Cím |
Évszám |
Helység |
Kiadó |
Warns, Else Natalie – Fallner, Heinrich |
Jerikó rózsája. A bibliodráma kézikönyve |
2003 |
Budapest |
Kálvin-Luther |
Martin, Gerhard Marcel |
Bibliodráma, gyakorlat és elmélet |
2003 |
Budapest |
Egyházfórum – Magyar Bibliodráma Egyesület |
Kubitza, Ellen – Schramm Tim |
Bibliodráma – Élő Istentisztelet |
2006 |
Budapest |
Egyházfórum – Magyar Bibliodráma Egyesület |