Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
HUE1/E |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
8 |
3 |
MTUE1-GYN |
Teológia |
gyakorlati jegy
|
3 |
3 |
Tanegységi előfeltétel
Bevezetés az Újszövetségbe I–II. (MTBU1–2N, HBU1–2/E)
A tanegység célja
A szinoptikus evangéliumok válogatott szakaszainak exegetikai elemzése által megismertetni az evangéliumi kifejezésformák sokszínűségét, az evangéliumi szakaszok teológiai tartalmát és hatástörténetét.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a szentírásmagyarázat módszereit, a szinoptikus evangéliumok irodalmi eszközeit, a vizsgált szövegek teológiai tartalmát és jelentőségét. Képes használni az exegézis alapvető módszertani eszközeit, megfelelően tud különbséget tenni egy szöveg kialakulásának különböző fázisai között. Képes az egyes perikópákat saját kontextusukban látni és értelmezni. Elkötelezetten törekszik az evangéliumi üzenet mélyebb megértésére, nyitott arra, hogy a perikópákat későbbi hatástörténetük fényében is vizsgálja.
Tematika
1–4. Gyermekségevangéliumok. 5–9. Hegyi beszéd. 10–12. Jézus egy-egy életeseményéhez kapcsolódó néhány szöveg vizsgálata (teofániák, imádságok, példabeszédek, passióelbeszélés).
Követelmény
Minden alkalomra tájékozódás a kijelölt szakirodalomból és annak felhasználásával a foglalkozásokon tevékeny közreműködés (20 %). Csoportmunkában egy evangéliumi szakasz bibliakörben vagy lelkigyakorlat keretében való feldolgozásának tervezése, előkészítése (20 %). Továbbá (60 % súllyal): Teológia szakon egyéni feladatként egy exegetikai módszer (ismertetése és) alkalmazása a választott szakasz elemzése során önálló témavezetés keretében, mely egy művészeti alkotás elemző elővezetése által a bibliai szöveg hatástörténetébe is betekintést enged. Tanárképzésben és KLM szakon a következő feladatokból választhat a hallgató: 1) a tárgyalt szakaszok közül nappali tagozaton háromról, esti tagozaton kettőről óratervezet a hallgató által választott korosztály részére, vagy pedig 2) egy szabadon választott perikópa szakirodalomra támaszkodó értelmezése és megjelenése egy művészeti alkotásban (a választott szakasz nem lehet az első órán közös feldolgozásra egyeztetett tematika része). A Dolgozatírási szabályzatban foglalt követelményeknek megfelelő, 6–8 oldal terjedelmű dolgozatban arra is reflektáljon, hogy a hitoktatásban, katekézisben hogyan jelenik, jelenhet meg a szakasz és annak választott művészi interpretációja. A félév végén ezek alapján gyakorlati jegy.
Kötelező irodalom
Bolyki János: Az újszövetségi írásmagyarázat elvei, módszerei és példái, Kálvin, Budapest, 1998; Kocsis Imre: Az újszövetségi exegézis alapelvei és gyakorlata, Szent István Társulat, Budapest, 2016; Kókai Nagy Viktor: Hegyi beszéd. A hegyi beszéd értelmezése a nagyobb igazság tükrében, KRE HTK Doktori Iskola – L’Harmattan, Budapest, 2007; Spinetoli, Ortensio da: Lukács. A szegénység evangéliuma, Agapé, Szeged, 1996, http://mek.oszk.hu/00100/00179/html/; Spinetoli, Ortensio da: Máté. Az egyház evangéliuma, Agapé, Szeged, 1998, http://mek.niif.hu/00100/00181/html/01mate.htm; Szatmári Györgyi: Belép az apokalipszis angyala. Lukács gyermekségtörténete angyali megvilágításban, Katekhón 1 (2013/1) 38–52.
Ajánlott irodalom
Benyik György (szerk.), Gyermekségtörténet és mariológia. Szegedi Biblikus Konferencia, Szeged, 1996. szeptember 2–5., JATEPress, Szeged, 1997; Benyik György (szerk.), Példabeszédek. Szegedi Biblikus Konferencia, Szeged, 1997. szeptember 1–4., JATEPress, Szeged, 1998; Lapide, Pinchas E.: Az ellenséget leszerelő szeretet. Reálpolitika a hegyi beszéd szellemében, Mérleg 17 (1981/4) 339–348; Neumann, Frederick: Az új szív. A hegyi beszéd magyarázata, Kálvin, Budapest, 1992; Kocsis Imre: A hegyi beszéd, Jel, Budapest, 2005; Szőnyi Etelka (szerk.): Bibliaértelmezés. Korok, módszerek, kontextusok. Írások Benyik György tiszteletére 68. születésnapja alkalmából, 1–3. kötet, JATEPress, Szeged, 2020. A témához kapcsolódó bővebb irodalomjegyzéket az első előadáson kapnak a hallgatók.