Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
MTFU1VN |
Teológia |
kollokvium
|
2 |
3 |
HFU2VN |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
2 |
3 |
BAFU2VN |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
2 |
3 |
BAFU2V/E |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
8/félév |
3 |
RIFU1V/E |
Teológiai felkészítő modul (részismereti képzés) |
kollokvium
|
8/félév |
3 |
HFU2V/E |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
8/félév |
3 |
A tanegység célja
Didaktikai cél a katolikus-keresztény identitás „logikájának” fokozatos tudatosítása, előkészítve ezzel a szisztematikus teológiai tanulmányokat, majd az egyéni és közösségi hitéletben való érett tájékozódást. Tartalmi cél bevezetni a hallgatót a teológiai ismeretelmélet (episztemológia) alapvető témáinak tanulmányozásába, azok összefüggéseibe, valamint a kapcsolódó kortárs diskurzusba, amelynek magna chartája a Nemzetközi Teológiai Bizottság: Teológia ma – távlatok, alapelvek és kritériumok (SzIT, Budapest, 2013.) dokumentuma.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a teológiai témák megvitatásának „szervezeti kultúráját”, fogalomkészletét, valamint áttekintése van a kapcsolódó kérdések irodalmáról és a szokásos hivatkozási helyekről. Képes konstruktívan bekapcsolódni egy-egy teológiai kérdés megvitatásába, miközben együtt tud gondolkodni az „egyház élő hagyományával” és tekintettel van a „hitigazságok hierarchiájára”. A szerteágazó teológiai kérdések megvitatása során elkötelezett a hit és az értelem összehangolt használata iránt.
Tematika
1. A teológiai ismeretelmélet mibenléte, célkitűzése. 2. A krisztusi tanítványság paradigmája. 3. Az episztemológiai voluntarizmustól a bevonódó megismerésig. 4. Az igeteológiai horizont. 5. Közvetítő tekintélyi struktúrák az egyházban. 6. Hitletétemény: a Szentírás és a Hagyomány. 7. Normatív recepció: hitérzék, teológia, Tanítóhivatal. 8. A keresztény identitás logikája. 9. Összegzés a szinodális folyamat jegyében.
Követelmény
A félév első harmadában egy klasszikus szöveg feldolgozása. A félév végén szóbeli vizsga.
Kötelező irodalom
Congar, Yves: Az egyház élő hagyománya. Tanulmány a hagyomány teológiai fogalmáról, L’Harmattan – Sapientia, Budapest, 2015; Gaillardetz, Richard R.: A katolikus teológia megalapozása. Bevezetés a teológiai ismeretelméletbe, L’Harmattan – Sapientia, Budapest, 2011; Dei Verbum. Dogmatikai konstitúció a kinyilatkoztatásról, in Diós István (szerk.): A II. Vatikáni Zsinat dokumentumai, Szent István Társulat, Budapest, 2007, 407–441; Bagyinszki Ágoston – Várnai Jakab: Kinyilatkoztatás, hit, üdvtörténet, jegyzet, 2020; Tanzella-Nitti, Giuseppe: A klasszikus „Két könyv”-metafora eszmetörténetéhez, Acta Pintériana 2 (2016) 55–75; Zagzebski, Linda: A vallási autoritás modern-kori védelme, Acta Pintériana 9 (2023) in press, Bagyinszki Ágoston (szerk.): A Szó szimfóniája. Isten Igéje vasárnapjának a teológiai horizontjához, Konferenciakötet (Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola, Budapest, 2021. november 20.), Sapientia Füzetek 39., L’Harmattan – Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola, Budapest, 2023.
Ajánlott irodalom
Bagyinszki Ágoston (szerk.): A hitvallástól a teológiai megalapozásig. Szöveggyűjtemény a teológiai ismeretelmélet tanulmányozásához, L’Harmattan – Sapientia, Budapest, 2014; Welte, Bernhard: Mit jelent hinni? Vallásfilozófiai megfontolások, L’Harmattan – Sapientia, Budapest, 2013; XVI. Benedek pápa: Verbum Domini. Szinódus utáni apostoli buzdítás Isten szaváról az egyház életében (2010), Szent István Társulat, Budapest, 2011; Bagyinszki Ágoston (szerk.): A „Természet könyve” mint a „Szentírás könyvének” analógiája. A „Két könyv”-metafora mai jelentősége a természettudomány és a teológia párbeszédében, Konferenciakötet (Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola, Budapest, 2018. november 17.), Sapientia Füzetek 34., L’Harmattan – Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola, Budapest, 2019; Bagyinszki Ágoston: A Logosz önközlése az egyház Eucharisztiájában, in Várnai Jakab – Vida Márta (szerk.): Az Eucharisztia, Konferenciakötet (Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola, Budapest, 2018. március 17.), Sapientia Füzetek 33., L’Harmattan – Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola, Budapest, 2019, 159−193; Forrai Gábor: Kortárs nézetek a tudásról, L’Harmattan, Budapest, 2014; Taylor, Charles M.: Az ismeretelmélet meghaladása, Acta Pintériana 7 (2021) 109–125; Dancy, Jonathan – Ernest Sosa – Matthias Steup (eds.): Companion to Epistemology, Wiley–Blackwell, Oxford, 20102; Bouteneff, Peter: Sweeter than Honey. Orthodox Thinking on Dogma and Truth, St. Vladimir’s Seminary Press, Crestwood (NY), 2006; Tyson, Paul: Faith’s Knowledge. Explorations into the Theory and Application of Theological Epistemology, Pickwick, Eugene (OR), 2013.