Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OPDTPN |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
gyakorlati jegy
|
3 |
|
OPDTP/E |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
gyakorlati jegy
|
3 |
|
MAPDTP/E |
Hittanár-nevelőtanár |
gyakorlati jegy
|
3 |
A tanegység célja
A nevelés társadalmi jelentőségének és társadalmi beágyazottságának bemutatása. A kurzus a nevelésszociológiai megközelítés mellett épít a hallgatók előzetes élettapasztalataira és mindennapos tudására is.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Nevelésszociológiai ismeretekkel rendelkezik. Képes a nevelés társadalmi jelentőségének elemző feltárására, a nevelésszociológia elméleti ismereteinek és gyakorlati tapasztalatainak ötvözésére. Elkötelezett a pedagógushivatás szakmailag igényes művelése iránt.
Tematika
Iskolázás és társadalmi igények. Oktatási expanzió. Tanári, tanítói szerepek. Formális, non-formális és informális képzés. Társadalomszerkezet és mobilitás. Gazdasági, kulturális és társadalmi tőke és az oktatás. Családi nevelés és az iskolázás. Szelektív és komprehenzív modellek. Csoport és szervezet. Szervezetfelfogások. Iskolai eredményesség. A jövő iskolája.
Követelmény
Az elektronikus tananyagban bemutatott terminusok ismerete, pontos használata, a modulok tartalmi elemeiben feldolgozott tudás elsajátítása. A félév végén gyakorlati jegy.
Kötelező irodalom
Nagy Mária – Keller Magdolna – Mogyorósi Zsolt – Tóth Tibor: A nevelés társadalmi alapjai, https://uni-eszterhazy.hu/hefoppalyazat/; Andorka Rudolf: Bevezetés a szociológiába, Osiris, Budapest, 2006.