Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
MTSON |
Teológia |
kollokvium
|
3 |
|
BASON |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
3 |
|
BASO/E |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
3 |
|
KGSO |
kollokvium
|
3 |
||
HSON |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
3 |
|
- |
A tanegység célja
Korunk (magyar) társadalmát közelről érintő kérdéseket vizsgálunk empirikus adatokra támaszkodva, ugyanakkor társadalomelméleti keretek közé helyezzük, hogy a törvényszerűségeket és sajátosságokat is felfedezni és értelmezni tudják a hallgatók.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a szociológia társadalomtudományok közti helyét, szerepét, főbb kérdéseit, területeit, sajátosságait. Képes a társadalmi csoportokról, jelenségekről tárgyilagosan gondolkodni. Elkötelezett abban, hogy keresi a társadalom kérdéseire, problémáira a válaszokat és megoldásokat, hogy ismereteit összhangba hozza és másokkal is megossza.
Tematika
1. A szociológia tárgya, helye a tudományok közt, interdiszciplináris kapcsolatok. 2. A szociológia mint tudomány történeti fejlődésének főbb állomásai, a szociológiai iskolák rövid története. 3. A magyar társadalom a rendszerváltás évtizedeiben. 4. Érték, életmód és társadalmi csoportok. 5. Munka mint társteremtés. 6. Marginalizáció: szegénység, munkanélküliség, hajléktalanság. 7. Társas kapcsolatok (család, párkapcsolat, szingli élet…). 8. Társadalmi szolidaritás. 9. Nemzeti identitás határon belül és kívül, idegenkérdés. 10. Nemek kérdése, társadalmi szerepvállalás, nemi szerepek változása. 11. Reklám és médiahatalom – a befolyásolás művészete. 12. Az élet kezdete és befejezése egy elöregedő társadalomban. 13. A vallás szociológiai vizsgálata, valláselméletek. 14. A szekularizáció és a vallási megújulás.
Tematika
A félév végén kollokvium.
Kötelező irodalom
Giddens, Anthony: Szociológia, Osiris, Budapest, 2003; Szalai Júlia: A társadalmi kirekesztődés egyes kérdései az ezredforduló Magyarországán, Szociológiai Szemle 12 (2002/4) 34–50; Boreczky Ágnes: Családtörténeti mozaik. A mobilitás és a migráció elbeszélései, Századvég 7 (2002/23) 33–65; Köllő János: Iskolázottság és életkor szerinti különbségek: az „emberi tőke” átértékelődése, in Fazekas Károly (szerk.): Munkaerőpiaci tükör 2000, MTA Közgazdaságtudományi Kutatóközpont, Budapest, 2000, 80–90, http://mek.oszk.hu/01500/01537/01537.pdf; Kapitány Balázs: Szegénység és depriváció. Társadalomszerkezeti összefüggések nyomában, KSH Népességtudományi Kutatóintézet, Budapest, 2004; Ferge Zsuzsa: Küzdelem a szegénység és a társadalmi kirekesztés ellen, ILO-CEET, Budapest, 2002; Kertesi Gábor: A szegénység átörökítésének közvetlen és rejtett csatornái, in Sallai Éva (szerk.): Társadalmi egyenlőtlenségek, a nem hagyományos családmodell, a szülői viselkedés és a gyermekek fejlődésének összefüggései, Educatio, Budapest, 2008, 135–142.
Ajánlott irodalom
Bővebb listát az ajánlott irodalomról az órán kapnak a hallgatók.