Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OPSSZPN |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
kollokvium
|
2-3 |
|
OPSSZP/E |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
kollokvium
|
2-3 |
|
MAPSSZPS/E |
Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
2-3 |
Tanegységi előfeltétel
(nappali tagozatos osztatlan tanárképzésben): Fejlődéslélektan és fejlődési zavarok(OPSFLZN)
A tanegység célja
Megismertetni a szociálpszichológia tudománya által feltárt legfontosabb törvényszerűségeket és felhívni a figyelmet e törvényszerűségek tanítási-nevelési helyzetekben való megnyilvánulásaira és pedagógiai alkalmazásukra.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri az emberek társas helyzetekben való viselkedésének törvényszerűségeit. Képes e törvényszerűségek azonosítására a saját életében és a pedagógiai helyzetekben. Elkötelezett az iránt, hogy ismereteinek birtokában egyre jobban megértse a társas környezetében zajló folyamatokat és tudását felhasználja pedagógiai munkájában.
Tematika
1. A személyészlelés törvényszerűségei. 2. Az attribúció törvényszerűségei. 3. Az attitűd fogalma. 4. A személyközi kapcsolatok. 5. Az emberi kommunikáció. 6. Konfliktus és konfliktuskezelő stratégiák. 7. Konfliktusok az iskolában. 8. A csoportok működése: társas identitás. 9. Normaalakulás és konformitás a csoportban. 10. Csoportközi viszonyok: kooperáció és versengés. 11. A csoport teljesítménye és teljesítmény a csoportban. 12. Vezetési stílusok.
Követelmény
A félév végén írásbeli vizsga.
Kötelező irodalom
Elekes Szende: Szociálpszichológia, jegyzet; Forgács József: A társas érintkezés pszichológiája, Kairosz, Budapest, 2007.
Ajánlott irodalom
Hewstone, Miles et al.: Szociálpszichológia – európai szemszögből, Akadémiai Kiadó, Budapest, 2007; Smith, Eliot R. – Mackie, Diane M.: Szociálpszichológia, Osiris, Budapest, 2004.