Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OPSSZCSN |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
kollokvium
|
4 |
|
GYSZCS |
kollokvium
|
4 |
A tanegység célja
A személyiségfejlesztő tevékenység megalapozása a személyiség működésének és az élethosszig tartó fejlődés törvényszerűségeinek és feltételeinek megismerésével, különös figyelmet szentelve a család hatásainak.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a személyiség és a család működésének komplex modelljeit és a személyiség fejlődésének családi meghatározóit. Képes az ismert törvényszerűségek alapján reflektálni saját életére és a rábízottak személyiségfejlődésének rizikótényezőire. Elkötelezett abban, hogy minden segítséget megadjon a családok harmonikus működésének előmozdításához és az egyes nemzedékek egészséges személyiségfejlődéséhez.
Tematika
(nappali tagozat): 1. A személyiség problematikája. 2. A személyiség összetevőinek és működésének klasszikus és modern modelljei. 3. A család, mint a legfontosabb személyiségalakító tényező fogalma, funkciói, működésének jellege Olson modellje alapján. 4. Családi alrendszerek, kapcsolati minták és szerepek. 5. A személyiség fejlődése Erikson elmélete alapján az egyes családi életciklusok elemzésének keretében. 6. A kötődés gyermek- és felnőttkorban. 7. A mese és a játék szerepe a fejlődésben. 8. A testvérek szerepe a szocializációban. 9. A fejlődést negatívan befolyásoló családi rizikótényezők. 10. Az én problematikája. 11. Az énkép és önértékelés szerepe a személyiség működésében. 12. Az ember moralitása. 13. Az agresszió. 14. Erkölcsi és vallási szocializáció a családban.
(esti tagozat): A személyiség összetevőinek és működésének klasszikus és modern modelljei. A család, mint a legfontosabb személyiségalakító tényező fogalma, funkciói, működése. Kötődés gyermek- és felnőttkorban. A személyiség fejlődése Erikson elmélete alapján az egyes családi életciklusok elemzésének keretében. Az én problematikája, önismeret, énkép, önértékelés. Az emberi agresszió és az emberi moralitás kérdései. Erkölcsi és vallási szocializáció a családban.
Követelmény
A félév végén kollokvium.
Kötelező irodalom
Somogyiné Petik Krisztina: Személyiség- és családpszichológia, jegyzet