Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
GYSSZGY |
Gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadó |
kollokvium
|
10óra/félév |
4 |
A tanegység célja
A speciális szükségletű gyermekek típusainak, pszichés jellemzőinek és az őket ellátó rendszer sajátosságainak megismertetése.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Felismeri a különböző speciális szükségleteket. Képes és elkötelezett arra, hogy a rászoruló gyermekeket a legmegfelelőbb ellátásba irányítsa, együttműködve a szülővel, gyerekkel, és az ellátó rendszer tagjaival.
Követelmény
A félév végén kollokvium.
Tematika
1. A speciális szükségletű gyermekek köre. A definiálás elvi és gyakorlati szempontjai. 2. Speciális és sajátos szükségletek a gyermekvédelmi és a köznevelési rendszerben. 3. A hazai gyermekvédelmi speciális ellátások kialakulásának folyamata, a gyermekotthonok differenciálódásától az egyéni ellátásig. 4. Különleges ellátás szükségletek és azok ellátása a gyermekvédelmi rendszerben. 5. A gyermek befogadása a speciális ellátásba. A speciális gyermekotthonból való kikerülés. 6. Tanulási és magatartási nehézségek okai és tünetei. Hogyan bánjunk a TMN-gyerekekkel?6. A speciális szükségletből adódó sajátos magatartásformák, alkalmazható fejlesztési, terápiás lehetőségek. 7. A hiperkinetikus zavar. 7. A speciális gyermekotthonok működésének keretei és tartalmi elemei. 8. A szenvedélybetegség fogalma, hatása a személyiségfejlődésre. Drogos fiatalok kezelésének lehetőségei a gyermekotthonokban. 8. Rendkívüli események, veszélyeztető helyzetek a speciális gyermekotthonokban9.Az antiszociális és bűnelkövető fiatalok személyiségállapotának jellemzői, ellátásuk a gyermekvédelmi rendszerben. 9.A speciális gyermekotthonok új feladata: az emberkereskedelem áldozatává vált fiatalok megsegítése
Kötelező irodalom
Rácz Andrea: Teóriától a gyermekvédelem praxisáig ELTE Eötvös Budapest 2022.
Christiansen, Andrea: Az írás-olvasási és számolási zavarok kezelése: segítség a tanulási nehézséggel küszködő gyermekeknek, Saxum, Budapest, 2014; Farkas Margit: Hiperaktivitás és figyelemzavar, Vadaskert Kórház és Szakambulancia, Budapest, 2008; Józsa Viktor: Gondolatok a speciális szükséglet megítéléséről, Család, Gyermek, Ifjúság 16 (2007/3) 20–24; Józsa Viktor: Szempontok a speciális ellátás értelmezéséhez, Család, Gyermek, Ifjúság 16 (2007/3) 8–15; A speciális ellátás Módszertani munkacsoportjának tanulmánya a speciális ellátásról, Fővárosi Módszertani Gyermekvédelmi Szakszolgálat, Budapest, 2011.
Ajánlott irodalom
Miklósi Balázs: A speciális ellátás 20 éve, in Lakner Zoltán Lehel – Gulyásné Kovács Erzsébet – Csókay László (szerk.): „…Nem csak szív kell, de kell tudás is” – 20 éves a Gyermekvédelmi Törvény, Szemle Könyvek, SZOSZAK, Budapest, 2017; Gulyásné Kovács Erzsébet – Vida Zsuzsanna: Gyermekvédelmi szakellátás, állami fenntartásban, Szociálpolitikai Szemle III. (2017/3) 7–55; Gyarmathy Éva: Diszlexia – a specifikus tanítási zavar, Lélekben Otthon, Budapest, 2007.