Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
MTRE1N |
Teológia |
gyakorlati jegy
|
2 |
2 |
HRE1N |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
gyakorlati jegy
|
2 |
A tanegység célja
A tudatos anyanyelvhasználat kialakítása, a szöveg- és beszédformálás fejlesztése. A helyes légzés- és beszédtechnikához kapcsolódó elméleti és gyakorlati ismeretek átadása. A kommunikáció eredményességének és hatékonyságának növelése. A hallgatók felkészítése arra, hogy tiszta artikulációval, magabiztos hangon, megfelelő tempóval, a beszédhelyzetnek megfelelő hangerővel, érthetően tudjanak felolvasni, kommunikálni, oktatni, beszédet tartani, A nonverbális kommunikáció legfontosabb eszközeinek megismertetése. A beszéd- és magatartáskultúra, a nyelvi illemtan és társadalmi viselkedés alapvető szabályainak elsajátítása.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a helyes verbális és nonverbális kommunikáció ismérveit, saját beszédének jellemzőit, adottságait. Képes érthetően, tisztán artikulálva, a beszédhelyzetnek megfelelően kommunikálni. Elkötelezett a szép magyar beszéd ápolása iránt.
Tematika
A helyes beszédlégzés, hangindítás, artikuláció. A verbális kommunikáció elemei: hangerő, hangsúly, ritmus. A nonverbális kommunikáció ismérvei. A beszéd- és magatartáskultúra jellemzői. Kommunikációs és helyzetgyakorlatok, szituációs játékok. Értő olvasás, helyes felolvasás. Szabatos szövegformálás. A félév lezárása: a kialakult készségek mérése és minősítése.
Követelmény
Aktív részvétel az órákon a félév során. Az utolsó órákon egy szabadon választott és egy kötelező beszéd felolvasása, valamint meghatározott időkeretben egy szabadon választott és egy kötelező témájú beszédmű megformálása és előadása. A félév gyakorlati jeggyel zárul.
Kötelező irodalom
MONTÁGH Imre: Tiszta beszéd, Holnap, Budapest, 2012; 2019; THOROCZKAY Miklósné: Beszédtechnikai gyakorlókönyv, Holnap, Budapest, 2011; MONTÁGH Imre: Mondjam vagy mutassam?, Holnap, Budapest, 2009; MONTÁGH Imre: Figyelem vagy fegyelem?: Az előadói magatartás, Holnap, Budapest, 2008; GYARMATI Ildikó: Egyházi protokoll, Ecclesia, Budapest, 2018 (Atheneum, Budapest, 2000, 2002); WACHA Imre: A korszerű retorika alapjai, 1–2. kötet, Szemimpex, Budapest, 1996.