Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OPRPSZ1N |
Hittanár-nevelőtanár |
gyakorlati jegy
|
6 |
3 |
OPRPSZ1/E |
Hittanár-nevelőtanár |
gyakorlati jegy
|
3 |
|
OPRPSZ2N |
Hittanár-nevelőtanár |
gyakorlati jegy
|
2 |
1 |
OPRPSZ2/E |
Hittanár-nevelőtanár |
gyakorlati jegy
|
1 |
A tanegység célja
A pedagógiai tevékenység megfigyelési és elemzési módszereinek elsajátítása és gyakorlatban való alkalmazása, valamint a reflektív gondolkodás fejlesztése révén képessé tenni a hallgatót a gyakorlótanítás során szerzett tapasztalatainak és saját teljesítményének szakszerű pedagógiai és pszichológiai elemzésére és értékelésére; segíteni az erősségek és gyengeségek meghatározásában, a fejlődés/fejlesztés irányainak kijelölésében.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismer néhány módszert a tanítási óra pedagógiai és pszichológiai elemzésére. Képes saját munkája szakszerű elemzésére, felismeri a hittanóra/etikaóra egyes jelenségei közti összefüggéseket, kölcsönhatásokat. Azonosítani tudja a tanítási órán felmerülő zavaró jelenségek esetleges pszichológiai hátterét. Képes kollégái fejlődését észrevételeivel segíteni, és elkötelezett az ilyen segítő együttműködés iránt. Felismeri az egyéni tanítási gyakorlat és a reflektív elemzés jelentőségét szakmai fejlődésének folyamatában.
Tematika
A gyakorlat során szerzett egyéni pedagógiai tapasztalatok elemzése az alábbi szempontok alapján:
- a tanítási folyamat tervezése, megvalósítása és utólagos elemzése,
- a főiskolán elsajátított elméleti tudás alkalmazása a gyakorlatban,
- azon területek feltárása, ahol hiányosságok vagy ellentmondás tapasztalható az elméletben tanultak és a gyakorlat között, az ellentmondás feloldásának lehetőségei.
Követelmény
Aktív részvétel a szemináriumi csoport (online és tantermi keretek között folytatott) munkájában, a hospitálási és óratervi dokumentumok heti rendszeres küldése reflexiókkal. Felvétel készítése egy saját hittanóráról és/vagy etikaóráról elemzés céljából. A reflektív gondolkodás, tevékenységelemzés tapasztalatainak szakszerű felhasználása az önálló szakmai fejlődésről készített portfólióban. A félév végén gyakorlati jegy.
Kötelező irodalom
Szivák Judit: A reflektív gondolkodás fejlesztése, Gondolat Kiadói Kör, Budapest, 2003; Falus Iván – Kimmel Magdolna: A portfólió, Gondolat Kiadói Kör – ELTE BTK Neveléstudományi Intézet, Budapest, 2009.
Ajánlott irodalom
Falus Iván: Gondolkodás és cselekvés a pedagógus tevékenységében, in Falus Iván – Báthory Zoltán (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből, Osiris, Budapest, 2001, 213–134; Szivák Judit: A pedagógusok gondolkodásának kutatási módszerei, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2002.